Site Meter

En helg på Krusenberg herrgård

 
Vi levde herrgårdsliv i helgen. Utanför Uppsala på en naturskön plats vid Mälaren ligger Krusenberg herrgård där det råder en stillsam och vänlig atmosfär. En bra plats för en oro-stressad trädgårdsmästare som genast varvade ner och började gå ännu långsammare än vanligt. Vi satt på bryggan och såg solen då och då kämpa sig igenom de tunga molnen. Någon paddlade kajak och andra bastade i det gamla svinhuset som givetvis har byggts om till en modern spa-anläggning och även om man säkert fortfarande kan se ett eller annat svin här, så tror jag ändå att det råder harmoni på Krusenberg.  Herrgårdens exteriör ser ganska sträng ut men väl inne i de vackra rummen möts man av värme och vänlighet. Hösthelgen var vacker på alla sätt och rådjurs-sadeln smakade gott till det italienska vinet på kvällen. Morgonen efter toppade Krusenberg med en fantastisk frukostbuffé. Ett vackert rum fyllt av alla de läckerheter man kan tänka sig gjorde att det blev en lång frukost den här morgonen...
 
 
Jag tycker om allt som har med äpplen att göra. Trädet, blomningen, frukten och pajen. Därför blev jag glad åt parkens 130 äppelträd där vi sakta vandrade runt bland alla de 37 olika sorterna. Fruktträdgården började anläggas redan på 1840-talet och vid sekelskiftet 1900 fanns här 700 äppelträd. Här hittade vi flera träd av underbara Åkerö och bland många andra sorter fanns här Gubbäpple, Grågylling, P.J. Bergius, Melon, Maglemer och de egna sorterna Krusenberg och Brita Horn. Eftersom jag i förra veckan fick reda på att jag har gallsten så bör jag sluta äta äpplen, vilket känns lite tråkigt. ´´Ett äpple om dagen håller doktorn borta´´ heter det ju, men för mig är det tydligen tvärtom. Nu kunde jag inte motstå att gnaga lite på ett Åkerö och får väl ta konsekvenserna. Vid receptionen ligger kartor över fruktträdgården där sortnamnen är utmärkta. Där fanns också papperskassar och man fick lov att plocka med sig en kasse äpplen hem. En härlig herrgårdsvistelse var det och det känns som om man vill börja planera för nästa herrgårds/slottsvistelse. Det doftade äpplen i 307:an på väg mot Stockholm igen


Krusenberg har anor från 1600-talet och det har här legat ett slott tidigare som ritades av Tessin d.ä. men som totalförstördes i en brand 1717. Byggnaden idag är från 1802 och på övervåningen där vi drack kaffe efter middagen, hänger en sen reproduktion av Gustaf Cederströms ´´Karl XII:s likfärd´´ som är en av Sveriges mest kända tavlor. Originalet som målades 1884 på Krusenberg där Cederstöm växte upp, finns på Nationalmuseum i Stockholm där jag många gånger har beundrat den märkliga tavlan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0