Site Meter

Sköna Värmland

Fryken

Min föreställning om att Värmland var ett landskap fyllt av granskog har jag nu lämnat bakom mig. Visst förstår jag att stora delar av landskapet verkligen innehåller stora granskogar, men den delen av Värmland som vi vistades på visade på många ställen upp bländande vacker natur. Som när vi kom till Mangskog som låg så vackert vid sjön Mangen och längs de mindre vägarna var det lika idylliskt vackert på många håll. När vi var på väg hemåt åkte vi på en fantastiskt vacker vägsträcka och passerade där Edebo, jag minns inte vad vägen hette.

Sunne var en ort som jag sent kommer att glömma. Det var som om man upplevde två olika tidsperioder samtidigt där. Mitt i allt det vanligt moderna så fanns det kvar någon slags raggarkultur med stora, ofta rostiga amerikanare som sakta gled fram längs huvudgatan med dunkande hög musik från stereon. Nu var det fredagseftermiddag och jag antar att de förfestade med lite crusing bland de övriga helghandlande Sunneborna.
Det var en skön atmosfär överallt och vi åt sallad på en fräsch restaurang och mitt i byn låg Hasses handelsträdgård.

Att orten upplevt något av en storhetstid tidigare kunde man se på de stora vackra träbyggnaderna som låg lite här och där och kyrkan i nygotisk stil högt där uppe på höjden var stor och mäktig. Vid vårt besök i Sunne låg temperaturen just under trettio grader och det kanske var en av anledningarna till att tempot kändes så långsamt, eller det kanske alltid går lite långsammare här i Sagolika Sunne som ortens slogan är.

Kvällen på bryggan vid Frykenstrand där vi bodde första natten är något att spara i minnet och ta fram när snöstormarna yr i vinter. Vi besökte också Selma Lagerlöfs Mårbacka där fruktträdgården stod i blom och där pelargonerna på caféborden inte hette Mårbacka...!?
Sista natten bodde vi vid vackra Hennickehammars herrgård och vi fick ett rum i Bäckgården där vattnet brusade från ett fall utanför och där middagen var mer än god och där vattnet låg mörkt och stilla under kvällsvandringen.

Det blir helt klart fler besök i Värmland framöver. Mangskog, Sunne. Fryken och Hennikehammar...vi ses igen!


Sunne



Samlingsplatsen som senare på kvällen säkert var fylld av raggarna med alla sina bilar.


Den här ´´skönheten´´ stod parkerad på huvudgatan och jag önskar att jag senare fått fram kameran då samma bil kommer glidande med en ung ljushårig tjej bakom ratten och ur högtalarna hördes...ABBA!



Hennickehammars herrgård.


Bäckgården.






Kommentarer
Postat av: Krukis

Men åh vill tillbaka, det var ju så underbart!

2012-05-29 @ 18:43:22
Postat av: Mariana

Vacker miljö!

Trevlig fortsättning på resan.

2012-05-29 @ 20:00:35
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Michael Ahlberg

Yeah!

2012-05-29 @ 21:40:51
Postat av: Säfflebo

Du får ta en tur till Säffle också! von Echstedtska gården (bl a äppelgenbank), Duse Udde (klippbadet inte campingen), Lurö, Millesviks skärgård, diverse reservat i Långserud, centrala Säffle längs Byälven. Det kan också vara ett tips om du vill se fler raggarbilar! Kanske inte lika rostiga dock.

Välkommen!

2012-05-30 @ 08:29:53
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Yeah...Ahlberg!



Då hoppas jag att mitt nästa slumpvalda resmål blir Säffle!

2012-05-30 @ 22:27:05
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Jag med Krukis!



Det var bara en kort resa Mariana och vi var hemma igen på söndagen.

2012-05-30 @ 22:27:57
Postat av: Anna

Vilka härliga bilder, jag älskar Sunne!
Vårt torp ligger precis i skogen bakom Mårbacka upp på berget vid Ransjön ( jag har t.o.m jobbat där en sommar; fråga mig inte varför pelargonerna inte är Mårbacka pelargoner, fast egentligen har Mårbacka pelargonen ingen koppling till Mårbacka.)


2012-09-25 @ 18:13:16
URL: http://www.scandinaviancottage.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0