Site Meter

Randomresa 2012 - Resan gick till Mangskog

 
 
 
Så här i efterhand måste jag nog erkänna att förra årets slumpmässiga semestermål Gonäs inte var någon direkt skönhetsupplevelse även om vistelsen var både kul och spännande.
När vi nu närmade oss årets resmål Mangskog i Värmland så förstod jag att det skulle bli annorlunda. Trakterna runt sjön Mangen var vackra och när 307:an rullade in mot Mangskog så låg sjön spegelblank och det var värmerekord i Sverige just i det här området i Värmland. Nästan trettio grader visade termometern och inte en vindpust märktes, vilket gjorde att det kändes som att befinna sig utomlands, långt söderut. Mangskog är en ort med ca 500 invånare som ligger i Arvika kommun. Här finns ICA-butik, byggmarknad och en liten handelsträdgård.

Värmen var tryckande och vi började med ett besök vid kyrkan innan vi åkte bort mot ICA-butiken som visade sig vara ett sådant där litet varuhus som ofta lanthandlar är. Här fanns det mesta man behöver och butiken är ju också ombud för Systembolaget. Vi handlade frukt och Wermlandstidningen och pratade en stund med expediten. Jag berättade varför vi hamnat just här i Mangskog och expediten sa att hon rös vid tanken att just hennes lilla by i Värmland, bland alla ställen i Sverige, hade blivit mitt slumpmässigt utvalda resmål.

Det kom in en kund i butiken och just när hon stod vid kassan för att betala varorna så ringde det på butikens telefon och det var någon som sökte...kunden. Jag försökte tänka mig tanken att någon ringde till ICA-butiken på Alviks torg och ville ha tag i mig.
De båda kvinnorna berättade sedan att vi borde åka den vackra vägen runt Mangen där en gång Gustav Fröding vandrat på 1880-talet när han en kort tid bodde i Mangskog och där han bl.a. skrev ´´Det var dans bort i vägen´´. Vägsträckan var verkligen vacker och att sjön låg helt stilla gjorde att det blev lite av magi den här fredagen i slutet av maj, i Mangskog.
Vi besökte handelsträdgården Gylterudsviken innan vi lämnade vackra Mangskog och det kändes fint att pennspetsen hamnade just här när jag med slutna ögon pekade ut årets resmål. Undrar just var jag hamnar nästa år...
 
 
 















Kommentarer
Postat av: Krukis

Det var verkligen magiskt, en sån fantastiskt vacker plats... nu ryser jag!

2012-05-28 @ 19:44:10
Postat av: Jennika

Nä nu, tidpunkten för anskaffande av en husbil närmar sig med stormsteg. Avundsjuk till tusen.

2012-05-28 @ 19:59:44
URL: http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: Michael Ahlberg

Tack Hasse!

Nostalgin över min barndoms landskap blev stor.

2012-05-28 @ 20:31:14
Postat av: Karen Olesen

Hvor er Sverige dog et smukt land!

Bedste hilsner

Karen

2012-05-28 @ 20:58:50
Postat av: slottstädgårdsmästaren

Krukis: Ja visst var det fin!



Jennika: Husbil är perfekt att ha på sådana här resor...om man inte väljer hotell!



Michael Ahlberg: Är det just i dessa trakter som du har dina rötter?



Karen: Ja det är många olika naturtyper att tycka om.

2012-05-28 @ 23:23:00
Postat av: anki olebring

Blev lite Värmlandssjuk nu...längtar hem så här års ;))

2012-05-29 @ 02:46:42
Postat av: Nina fyhr

Oj vilken underbar beskrivning. Detta som var min pappas och farfars hembygd är en av mina favoritplatser. /nina

2012-05-29 @ 10:27:19
Postat av: Gunilla harlyng

Ja tänk att man bor i detta vackra:-)

2012-05-29 @ 14:02:09
Postat av: Ulla Söderquist

Tack för reklamen för min hemby - ska tipsa vänner o bekanta!

2012-05-29 @ 15:42:44
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad kul att folk från bygden eller med anknytning till Magnskog hittat hit!

2012-05-29 @ 18:10:30
Postat av: Joel Nilsson

Tack för en fin genomgång av min gamla hembygd. Jag uppskattade verkligen din "guide" av Mangskog. Tack så mycket! / Joel Nilsson

2012-05-29 @ 18:15:13
Postat av: Per-Uno Åslund

Fantastiskt roligt att Ni fann till Mangskog som ändå ligger en mil från Rv 61!

Efter som jag är född och uppvuxen där och bodde där fram till 24-årsåldern, är det med stolthet som jag läser om Ditt reportage! Jag känner de flesta där, och naturligtvis alla vyer Du fångat på fotona! Carina som har trädgårdsbutiken i Gylterudsviken och jag var skolkamrater!

Välkommen tillbakas til härliga Mangskog!

2012-05-30 @ 21:52:02
URL: http://perunoaslund.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Joel och Per-Uno: Vad bra att ni gillade min beskrivning av er vackra ort!

2012-05-30 @ 22:29:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0