Site Meter

Tre favoritträdgårdar

Igår såg jag avsnittet som handlade om Europas trädgårdar i den fantastiska TV-serien Världens trädgårdar och jag fick se en av mina favoritträdgårdar Villa Lante. Det finns tre trädgårdar som jag besökt och som varit något utöver det vanliga. Magiska platser som jag aldrig kommer att glömma. En av dem är Villa Lante och under samma resa 2007 fick jag uppleva Ninfa. Men den största upplevelsen var utan tvekan Isola Bella i sjön Lago Maggiore i norra Italien. Men risk för att tjata om dessa trädgårdar visar jag dem här ännu en gång! Nästa år tänkte jag åka på en trädgårdsresa till England och då får vi se om någon trädgård där kan mäta sig med dessa tre italienska mästerverk.

Villa Lante

Isola Bella

Ninfa



Kommentarer
Postat av: The Intercontinental Gardener

oj Hasse, man ska inte jämföra trädgårdar på det sättet - det SÅÅÅ olika klimat, historia and kultur i de länderna! Jag älskar båda länders trädgårdar otroligt mycket med sina olika historior och sätt att uttrycka sig. Precis som någon gång är det gott mer köttbullar och någon gång med hummer, även om ingen av dessa trädgårdskulturer borde jämföras just med köttbullar, så fina är de båda. Ha det gott, Liisa.

2012-03-10 @ 16:35:43
URL: http://www.intercontinentalgardener.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Intercontinental Gardener: Det var lite på skämt det där. Jag är den som verkligen inte vill jämföra trädgårdar. Jag menade väl mer vad man får för upplevelse. Den där känslan som inte går att förklara.

2012-03-10 @ 16:41:55
Postat av: Märit

Tack för fina berättelser! Man får verkligen längtan att få uppleva detta själv också. Planer börjar redan formulera sig i huvudet! ;-D



Märit i Mariehem

2012-03-10 @ 17:53:17
URL: http://skanegard.blogspot.com
Postat av: Karen Olesen

Fantastiske billeder af fantastiske steder. Og når du så lægger Luciano Pavarotti oveni, er det som at være der selv.

Den mand skal blot åbne munden en lille smule, og ud flyder vellyd!

Bedste hilsner

Karen

2012-03-10 @ 21:54:08
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Märit: Fint med resplaner!



Karen: Fint att du gillade! Bästa hälsningar från Hasse!

2012-03-11 @ 09:51:09
Postat av: Mariana

Det var en mycket trevlig resa!

Såg programmet morse! flera fina trädgårdar.

2012-03-11 @ 20:16:30
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Christina

Härligt! :)

2012-03-13 @ 14:13:49
URL: http://huffpuff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0