Site Meter

Vi män tycker om...

...rododendron, magnolior, rosor och dahlior. Starka färger. Starka uttryck! Gräsmattor...och gräsklippare! Röjsågar, motorsågar och traktorer. Vi män tar en öl på trappan och gnager på en ölkorv. Lyssnar på Uffe Lundell och Neil Young.
Vi män samlar på växter. Vi gillar fontäner och raka linjer och kanter i trädgårdar. Kantstenar och marktegel. Automatisk bevattning och murar...och häckar. Eller?

Kvinnorna står för det romantiska och det skirt vackra i trädgården. Vita och rosa försiktiga och blyga blommor. Ängar. Kvinnor sitter i lusthuset på sommarkvällarna och skriver trädgårdsdagbok och dikter och dricker vin. Lyssnar på Winnerbäck och Björn Skifs. Eller?




Kommentarer
Postat av: Marie

Ha ha. Jag tror i stora drag att du har rätt, männen älskar alla maskiner som låter o förstör typ traktor. Män har en stark känsla för funktion och vi kvinnor kan ta oss lite mer omak för att bevara nåt som är fint..

HAN- " måste riva din mur så jag kommer kram med traktorn" " ja men varför har du gjort en rabatt här, här ska ju jag gå".

HON- ja men du behöver ju inte köra här, då förtsör du gräsmattan- du kan ju köra andra vägen".

Vackra lågt hängande grenar kan man ta sig tid att gå runt eller huka under"

2012-01-23 @ 20:12:04
Postat av: Sofia

wow! Det där satte sannerligen fingret på min "vad som förväntas av mig som kvinna" -ångest :)

2012-01-23 @ 21:01:39
Postat av: Michael

Män = Projekt

Kvinnor = känslor

2012-01-23 @ 21:04:47
Postat av: Blomkärringen/Gullvivan

Ha, ha, ja lite så om man generaliserar är det allt!

Men ta hit ölen och ölkorven bara! (:D (hm, har nog jobbat i en för grabbig miljö största delen av livet... arbetsskada?)

Hm, funderar på om man skulle träffa någon är det plus eller minus om han är trädgårdsintresserad? Det kan nog både både och (:D (dvs tänk om han vill bestämma över "min" trädgård nu när jag äntligen fått en egen trädgård att bestämma alldeles själv över!!!! Kalla kårar och rysningar)

Nåja, ingen på kroken så varför bry sig i förtid! (:D

Ha det gott!

2012-01-23 @ 21:18:42
URL: http://www.blomkarringen.blogspot.com/
Postat av: Karen Olesen

Ha ha - underholdende læsning!

Hasse - er det du, som generaliserer, eller er det noget, du har læst et eller andet sted??

Jeg for min del har det således, at jeg holder bestemt meget af de lyse farver om sommeren, men efteråret må meget gerne være klædt i stærke farver.

Her i huset synes jeg ikke, at nogen af os interesserer os for diverse maskiner - men herren i huset elsker en øl i haven - eller et glas vin. Hellere det end at slå græs!!

Bedste hilsner

2012-01-23 @ 22:32:20
Postat av: Oskar

Hur galet det kan bli. Alla män gillar defenetivt inte rhododendron och traktorer, vi gillar prunus och romantik också.

2012-01-24 @ 00:26:23
Postat av: Janicke

Kommer att tänka på när ett grannhus här på Gärdet skulle stambytas och en stor lastbil med ställningar skulle fram till huset. Den var så hög att den tog i grenarna på en ek. "Trädjäveln står i vägen!!" skrek chauffören, brakade på och knäckte flera grenar.

Nåja, nu menar jag inte att män i allmänhet är så brutala och okänsliga, kom bara att tänka på det.

Själv köpte jag en grästrimmer i höstas och ser fram emot att gå brutalt fram bland nässlor och annat oönskat bakom huset på min kolonilott. Snart!!

2012-01-24 @ 10:42:08
Postat av: Mariana

Det där med maskiner stämmer här hemma i alla fall!

2012-01-24 @ 13:16:42
URL: http://tradgardsdesign.plogspot.com
Postat av: Halvdansken

Jag älskar raka linjer och marktegel och avgränsningar och murar. Jag dricker öl och lyssnar på Tom Petty. Jag vill inte ha nåt lusthus, men en trädgårdstraktor och jag skriver dataprogram, inte dikter. Vad gör det mig till? Halv-man?

2012-01-24 @ 14:33:19
Postat av: Eivor

Jag gillar vildblommor, ängar, syrener och ljusa pastellfärgade blommor.

Gillar också runda former i trädgårdar och inga murar.

Dricker däremot inte vin eller skriver dikter :)

Så det blir väl en halvmessyr..

2012-01-24 @ 15:20:42
URL: http://vstanvind.blogspot.com/
Postat av: Gunilla

Till stor del stämmer det där på mig och min man. ;)

2012-01-24 @ 18:35:15
URL: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
Postat av: Eva

Roliga generaliseringar! Jag gillar maskiner i trädgårdarbetet; röjsåg och trimmer, droppslangar för bevattning och prydliga kantstenar är favoriter!

Min musik är den klassiska repertoaren.

Dina belysande bilder är nog manliga/kvinnliga kan jag tänka mig - jag gillar den understa = den kvinliga? Den översta, med de underbara rhododendronbuskagen skapades ju av en man som nog hade ensamrätt på hur just den delen av parken skulle se ut. Hustruns planteringar var med ditt tankesätt desto kvinnligare även om de också var ganska färgrika - dokumentering finns ju. Men... vad dom lyssnade på för någon sorts musik?

Det undrar Eva

2012-01-24 @ 18:42:42
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Anna-Maria Ellevik

;-) haha du är inte helt ute och cyklar ändå! Men jag älskar formklippt, lyssnar gärna på Tom Petty men ogillar det som låter och "stör friden". Jag har också funderat över samlandet, är det inte oftast män som samlar eller blir just fokuserad på vissa växter och varför är det så?

2012-01-25 @ 09:03:07
URL: http://oanat.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jag är ljudkänslig så maskiner tycker jag inte om, även om jag ofta använder dem. Så många raka linjer finns väl inte i den här bloggen och jag tar hellre vinet i lusthuset än ölen på trappan. Starka färger undviker jag...

2012-01-25 @ 11:28:01
Postat av: Hannu Sarenström

Nja vet inte hur man passar in i det här, jag höjer inte volymen till Uffe eller Lasse på radion, har absolut inga skivor av dem. Hatar slyröjaren mest för att den är tung och otymplig.., men gillar gräsklipparen som är tystgående. Dricker gärna öl på trappan men föredrar godare korv, men visst ölkorf funkar. Gillar inte roddar, vissa magnolior.- Fontäner i slottsträdgårdar absolut, hemma stilla vatten... Gillar raka linjer, mest för att det passar till huset, men kanske dags att tänka om där... Har aldrig skrivit dagbok, men tänkt flera gånger på att göra det, men men.. Jag samlar inte på växter, men gillar mångfald och skira växtkombinationer... Dricker nog mest vin på sommarkvällarna i min trädgård... Gillar både Metallica och Laleh... Oj vad blev jag?

2012-01-25 @ 13:24:53
URL: http://hannu-s.blogspot.com/
Postat av: slottstädgårdsmästaren

Ja vad blir du Hannu? Vi blir nog lite av varje allihopa. Det var liksom det jag ville få fram...trots att så många delar upp oss i typsikt manligt eller typiskt kvinnligt inom trädgård.

2012-01-25 @ 13:44:34
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: slottstädgårdsmästaren

Av det jag räknade upp gillar jag:

Vissa magnolior

Gammaldags rosor

Öl ibland

Uffe Lundell och Neil Young

Fontäner

Murar och häckar

Skirt vackra, försiktiga och blyga blommor

Ängar

Lusthus

Trädgårdsdagbok

Vin

Winnerbäck

2012-01-25 @ 13:52:28
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Oskar

Vi kan konstatera att vi är människor, tack o lov slipper vi leva efter mallar.

2012-01-25 @ 19:22:32
Postat av: yrsa

murar murar murar (engelska gamla) och neil young! rhododendron är bland det vackraste jag vet, och starka färger i röd-lila, blå-lila, trädgårdsdagbok - ja tack, hemliga slingriga stigar som leder dej till en hemlig rosenträdgård innanför murar.... sitta barfota på trappa och dricka vin..

2012-01-25 @ 21:45:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0