Site Meter

Päronträden blommade svagt 2011

Päronträden hade en svag blomning under våren 2011 på många håll. Jag såg det själv och hörde av flera andra att päronträden blommade dåligt just den våren. Det berodde säkert på att vädret var regnigt och blåsigt just när blommorna skulle pollineras. Bin och humlor kurade i skydd. Någon annan som uppmärksammade dålig blomning i päronträden förra våren?

I april vandrade jag på en ö utanför Stockholm där jag såg en förvuxen gammal päronallé som jag blev mycket intresserad av. Framför mig såg jag en paradisisk plats när träden i maj skulle blomma. Jag träffade en kvinna som bodde nära allén och hon lovade att kontakta mig när päronträden blommade och jag såg fram mot att låta kameran gå varm där under de blommande trädkronorna där vägen var kantad av slånbärssnår. Jag älskar det där förvuxna, vilda som för det mesta blommar så rikligt.

Jag blev kontaktad av den vänliga kvinnan i början av maj då träden började blomma, men som sagt -  blomningen var så svag att det inte var värt besväret att bege sig ut till den gamla allén. Nu hoppas jag på att 2012 års blomning i maj blir extra rik och vacker så att jag får de bilder som jag trånar efter.
Nu hoppas jag verkligen att den här päronallén får fortsätta leva sitt vackra, vilda liv och klarar sig från ivriga trädbeskärare med motorsågar. Här räcker det att ta bort torra grenar från trädkronan.

Det blommande päronträdet på de två översta bilderna är hemifrån den 9 maj 2008. Det är ju så de ska blomma!

Den vilda gamla päronallén med slånbärssnår som undervegetation 24 april 2011.


Kommentarer
Postat av: Karen Olesen

Kære Hasse - tak for både tekst, billeder og musik.

Så fint!

Bedste hilsner

2012-01-23 @ 16:29:30
Postat av: Anonym

2012-01-23 @ 16:30:13
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ja, svensk päronblomning och dansk musik Karen! Vilken bra kombo va?

2012-01-23 @ 16:36:11
Postat av: Karen Olesen

Kan kun give dig ret - en sjælden og smuk kombination!

Bedste hilsner

2012-01-23 @ 22:41:54
Postat av: haris

Cool pics and beautiful trees....



<a rel="nofollow" href="http://www.hticonsultants.com/solutions/medical-solutions">E-Clinical</a>


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0