Site Meter

Örebro stadspark 2010 och 2011

Örebro har en av Sveriges allra bästa stadsparker vad gäller satsning på sommarblommor. Här har man stora ytor att jobba på och man kan ta i ordentligt för att skapa effekt. Och effektfullt blir det verkligen, som 2010 då man bjöd på starka färger eller som 2011 då lugna pastellfärger förgyllde parken. Mitt hjärta klappar nog mest för 2011 års blommor. Den illröda praktsalvian här nedan är aningen för jobbig för mina ögon. Vilken plantering gillar ni bäst?


Kommentarer
Postat av: Åsa Leek

Jag ÄLSKAR denna plats! Närke,mitt födelsemärke, som jag brukar säga. Krafve är mannen som skapat allt det vackra och Helge Lundström har skapat sten runt dammarna i samma Stadsträdgård. Scen med uppträdanden på sommarkvällar, ett mysigt café,en under restaurant, rosenträdgård,örtagård,ja ännu mera ändå ryms på detta ställe. Numera befinner jag mej dock på Österlen om somrarna, men minstnågra gånger besöker jag ändå Stadsträdgården i Örebro. Besök den!

2012-02-11 @ 19:27:43
Postat av: Mariana

Helt klart den övre i milda lila/vita/rosa toner!

Den undre blev för rörig.

trevlig kväll

2012-02-11 @ 20:18:34
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Trädgårdsälskaren

Jag gillar bägge, men på olika sätt. Den övre är nog den jag skulle ha i min havskuggiga regniga trädgård, den övre hos någon som har gassande sol och vill ha mer tropikkänsla :-) Snygga bägge. Jag funderar på om jag ens har varit i Örebro... mer än på genomresa...

2012-02-11 @ 21:43:21
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: Lars Forslin

Håller med dig Hasse - den översta är min favorit. Men kanske i ett annat, varmare, klimat att man skulle uppskatta den nedre. Den övre har fantastiska skymningstoner och gör sig väldigt fint i kvällningen. Den enda jag har svårt för är appelblossom-begonian i framkanten. Non-stop-begonior är inte min kopp te precis.



Jag pratade med en förman i parken förra våren och hon nämnde att man sätter runt 20 000 ettåriga plantor varje år.

2012-02-12 @ 13:59:47
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Anna-Maria

Spontant säger jag den i pastell men det kan också vara så att den gjorde sig bättre på bild, den andra är ....plottrig...jag älskar ju rött men jag håller med att den där salviaröda är liite "ettrig".

2012-02-13 @ 12:32:40
URL: http://oanat.se/
Postat av: Lisbeth på Tankevågor

Helt klart den i blått och pastell blir min favorit.



Hasse, jag har en bloggutmaning på min blogg....är det någon i hela "min bloggvärld" som borde vara som klippt och skuren för att hitta såna platser i sitt bildarkiv så är det DU tycker jag. :-)



Kom igen nu!



Lisbeth

2012-02-13 @ 20:25:39
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Monika M

Jag gillar spontant 2010 års plantering bäst, blir glad av allt det röda.

2012-02-14 @ 16:25:16
Postat av: Blomkärringen/Gullvivan

Fina rabatter båda två men den övre var vackrast, kanske för att jag håller på med en vit rabatt i tankarn. Ha det bra!

2012-02-14 @ 19:34:41
URL: http://blomkarringen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0