Site Meter

Rädda landets granhäckar!

Jag vet inte hur många gamla granhäckar jag sett efter vägarna som är på väg att bli förstörda på grund av utebliven beskärning. Hus och gårdar säljs och de nya ägare har ofta inte en aning om hur man sköter en gammal granhäck. De låter den vara helt enkelt.

Granar fungerar inte som andra häckväxter att man kan klippa ner dem hårt om häcken blivit för hög. Sköter man inte den årliga beskärning så kan granhäcken förstöras för alltid. Då blir alternativen att låta den växa upp till höga granar, eller ta bort häcken.
Det finns många vackra granhäckar speciellt i Sörmland och Uppland och det vore sorgligt om dessa försvann på grund av okunskap. Så ni som har en granhäck på er tomt - klipp den varje år och hjälp till att rädda landets granhäckar!
Man behöver inte klippa  i den vackra vågiga formen som på bilderna, det viktiga är att man beskär den varje år.

Granhäckar beskärs under juni-juli (inte senare) då årsskotten är fullt utvecklade och man beskär endast på årsskotten eftersom granen inte bildar nya skott på äldre ved. Den kommer alltså att öka något  i höjd och bredd varje år.

Man bör absolut inte beskära in på gammal ved, många undrar om man kan beskära en förvuxen granhäck genom att minska höjden kraftigt, t.ex. med flera meter. Det blir garanterat riktigt fult och det är därför det är så viktigt att varje år klippa granhäckens årsskott.

När man planterat en granhäck (3 plantor per meter) så väntar man med att klippa den på höjden tills den nått önskad höjd. Däremot klipper man årsskotten på granhäckens sidor under uppbyggnaden och man bör se till att häcken inte blir för bred.



Kommentarer
Postat av: Hélena

Tack för ditt inlägg! Jag har planterat en granhäck, just nu är den inte mer än 30-50 cm och jag ska göra första beskärningen i år. Har varit lite osäker på när eftersom sökning internet har gett olika resultat. Jag går på din linje och beskär häcken i juni-juli. Tack!

Hélena

2012-02-06 @ 19:38:17
URL: http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/
Postat av: Trädgårdsälskaren

2012-02-06 @ 19:43:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Det gör du rätt i Helena. Jag går efter Klaus Vollbrechts linje och av egna erfarenheter.

2012-02-06 @ 19:45:24
Postat av: Mariana

Inte så långt från oss finns en förstörd Granhäck, den kapades av en tidigare ägare alldeles för mycket och nu är så gott som hela häcken död.

2012-02-06 @ 19:51:36
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ja vad sorgligt Mariana. Det blir ännu ett fotouppdrag i sommar - att plåta granhäckar!

2012-02-06 @ 19:57:12
Postat av: Karla

Hej!

Ja det är synd med ...okunskap!

Men...vilket fult namn: Granhäck ;o(

Varför inte nåt i den stilen: Den gröna muren...kanske skulle passa bättre...

Hälsningar, Karla.

Postat av: Karen Olesen

Fantastisk smuk hæk på første billede.

Fra Sverige eller England??

Bedste hilsner

2012-02-06 @ 22:19:47
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Då kallar vi dem gröna murar Karla.



Karen: Den översta bilden är tagen utanför Enköping i Uppland och den nedersta är från Antroposofernas trädgård i Järna.

2012-02-06 @ 23:11:36
Postat av: Anna-Maria Ellevik

Vackert med klippt granhä...grön mur.

2012-02-07 @ 09:14:55
URL: http://oanat.se/
Postat av: Lars Forslin

Ja, de är på utdöende, planteras knappt alls längre tror jag. När jag var liten, på 60-talet, fanns flera granhäckar bland grannarna, de är borta nu (även grannarna i vissa fall). Det var även populärt att klippa fristående granar som sockertoppar, i vissa fall uppstammade. Gubbarna ville liksom ha något att göra i trädgården.

2012-02-18 @ 00:32:36
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Ove Brendelius

Tack för tipsen. Beskar min granhäck i slutet av augusti som grannen sa men det blev inte bra. Häcken har äverlevt men inte mer. Tänk om man kunde ta reda på saker innan man agerar!!!
Tack än en gång och nu ger jag mig ut i nästa vecka och försöker igen.

2012-06-17 @ 18:45:20
Postat av: Cissi

Hej!
Jag skulle gärna vilja veta lite mer av granhäckar från dig som är kunnig.
Vi har en järnväg intill våran gård och skulle gärna vela ha en granhäck längs denna så att inte hästarna tar sig dit (har nu 2,5m högt trästaket).
Hur lång tid tar det ca tills den nått en höjd på 2 meter och ser tät ut?

Hur många granar bör jag sätta per meter utan att det blir flera års jobb, är ca 300m som går längs järnvägen.
Kan jag bara gräva upp små granar (ca 30-50cm) jag sett på gården och gräva ner längs järnvägen eller går det att ta skott på annat vis också?
Hur mycket breddar granhäcken ut sig ungefär om jag vill ha en tät häck på ca 2meter? Vill gärna inte att den tar allför mycket av hästarnas betesmark.
Vore tacksam för din hjälp :)

Med vänlig hälsning Cissi

2015-10-07 @ 08:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0