Site Meter

Magin som får mig att fortsätta

Nu går jag in på mitt 42:a år inom trädgårdsyrket och ibland undrar jag om jag inte borde göra något helt annat under de 17 år som jag har kvar att jobba. De långa vintrarna är svåra för själen ute i en mörk trädgård. Mörkret och kylan får mig ibland att tappa greppet och vilja fly landet för gott.
Nu har i varje fall snön smält i slottsparken och jag har krattat parkens stora ytor, krattat bort torra grenar som träden släppt under stormiga vinterdagar. Jag har städat helt enkelt och med lite halvtrötta tankar på den kommande trädgårdssäsongen kämpade jag vidare.

Men så hände något idag!
Jag krattade mig bort mot slottet, solen värmde skönt och fåglarna kvittrade mer än någonsin i år. När jag nådde fram till de planteringar som innehåller mängder av snödroppar började jag klippa ner blasten från de torra perennerna, mest mjölkklockor och stjärnflocka. Självklart låter jag klippet ligga kvar i planteringen, det kommer många kalla nätter ännu och klippet som skyddar mot kylan gör även gott åt jorden framöver.

När jag så böjde mig över planteringen och såg hur mängder av snödroppar började fylla platsen som i övrigt såg rätt vårskräpig ut - precis då kom den där magiska känslan över mig. När jag såg jorden och det som spirar och gror ur den - då fylldes jag av den där trädgårdslyckan igen, den lycka som jag inte känt under ett halvår och som jag helt glömt bort hur den kändes. Det kändes som att jag blev tio kilo lättare och jag började nästan vissla eller nynna, det gör jag inte så mycket under vintern! Att jobba med växter och trädgård är mer än ett jobb - det är klyschigt sagt ´´ett sätt att leva´´!

Det är inte riktigt vår hos oss ännu, men värmen, solen, fåglarna och de första växterna som tittade upp ur jorden idag fick mig att bestämma mig. Jag fortsätter att ta hand om trädgårdar och jag kommer nog att göra det hela vägen fram till min 75-årsdag.


Kommentarer
Postat av: Hannu

Men så klart du ska fortsätta livet ut Hasse, har man väl börjat går det inte att sluta. Men det visste du ju...

2012-02-29 @ 18:45:02
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jovisst, vi kör vidare Hannu!

2012-02-29 @ 18:53:43
Postat av: Mariana

Du har ett dröm yrke enligt mej! men visst sliter det på kroppen!

När du är 75 har du nog en egen liten täppa att 'påta' i.

En föraning av våren har vi nu.

2012-02-29 @ 19:37:52
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Karen Olesen

Kære Hasse,

Forstår godt dine tanker vedr. dit arbejde i årene fremover - og SPECIELT om vinteren.

Men bliv ved så længe du orker, for som du selv skriver, det er "ett sätt att leva".

Naturligvis findes andre måder at beskræftige sig med have, træer, planter/blomster etc.

Husk nu, at du kan blive "Överslottsträdgårdsmästare", når du bliver for træt i din krop til de store og anstrengende opgaver!!

Keep up the good working!

Våren er hos dig lige straks.

Tak for dejlig musik.

Bedste hilsner

Karen

2012-02-29 @ 22:01:20
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Mariana: Vi får se vad som händer och kanske att jag skriver den här bloggen även när jag är 75...



Karen: Egentligen drömmer jag om att bara få betrakta trädgårdar. Fotografera och skriva. Men jag kanske skulle kunna ordna till en gerillaplantering i stan som jag kunde pyssla med framöver.

2012-03-01 @ 07:23:12
Postat av: Ramona K

Du fångar precis den känslan jag fick igår. Än så länge inga snödroppar dock. Vi ligger lite efter här. Det var den varma vinden och solen som gjorde det för mig. Skatan bygger sitt bo högst upp i trädet utanför stakettet. De små fåglarna är för upptagna att sitta i klunga i buskarna som förr. Våren ÄR på väg.

2012-03-01 @ 09:03:59
Postat av: Janicke

Du får bli ständigtvälkommenbesökare (det är du redan) i min lilla täppa. Jag lovar att hålla rosa lupiner borta och att aldrig plantera nåt eldrött.

Vårkram ♥

2012-03-01 @ 09:52:54
Postat av: Karen Olesen

Synes, du skal gøre alvor af at fotografere og skrive (du ved, jeg synes du skal skrive bøger!!). At have en lille gerillaplantering eller flere - ja, det ville skabe glæde for andre også. Kan lige se dig gå og spejde efter grimme, grimme stykker jord i Stockholm by, som du kan forvandle til små og smukke oaser!!

Bedste hilsner

2012-03-01 @ 10:46:59
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Ramona: Varje litet tecken på vår är viktigt för oss efter en lång vinter. Ska försöka komma i tid till Kungsängsliljornas blomning på kungsängen vid Uppsala i år.



Janicke: Tack snälla...jag kommer absolut tillbaka!



Karen: Gerillaplantering blir det absolut och nu kan man ju också fröbomba har jag hört...

2012-03-01 @ 19:03:36
Postat av: Anette

Mmm, visst är det en magisk känsla.

Vi har det nog rätt bra trots knorrande leder och kalla fingrar.

Och som vi skulle sakna bloggen om du slutade ;)

2012-03-02 @ 00:31:33
URL: http://daylily-potager.blogspot.com
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Anette: Visst har vi det bra och det är ju nu snart som allt det som vi längtat till börjar.

2012-03-02 @ 07:16:25
Postat av: Lisbeth

Visst ÄR de första snödropparna man får syn på lycka! Jag såg de första i veckan....plötsligt stod de bara där i en liten plantering vid vår port. Jag kom på mig själv att bara stanna upp och le stort mot dem en lång stund innan jag gick in. Det är som ett mirakel varje gång de vaknar till liv igen efter vintern.

2012-03-03 @ 07:15:21
URL: http://tankevagor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0