Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Trädgårdsriket

För mig som far land och rike runt och spanar i trädgårdar är Gunnel Carlsons Trädgårdsriket en bibel och den här boken kommer att få en hedersplats i 307:ans bokhylla.

Det här är alltså en guide till hela 850 svenska trädgårdar! Många trädgårdar har jag sett i Sverige men när man bläddrar i Trädgårdsriket så känns det som om jag vill ta några sabbatsår och bara åka runt och besöka varenda en av dessa trädgårdar.

Här beskrivs botaniska trädgårdar, stadsparker, kyrkogårdar, koloniområden och mängder av privata trädgårdar. Jag brukar normalt inte besöka privata trädgårdar men nu blev jag lite sugen. Här finns ju telefonnummer till alla de som vill visa sina trädgårdar och jag kommer med all säkerhet att även snoka i några privata trädgårdar i sommar...om de släpper in mig!

Beskrivningarna är tillräckliga, man får reda på adresser, telefonnummer och en kortare beskrivningar av trädgårdarna.
Här finns t.ex. en plats i Skåne som jag aldrig besökt - Lavendelslingan i Bjärnum där det ska finnas ca 100 olika lavendelsorter! Jag visste inte att det fanns så många! Där finns även en rosenberså, japansk trädgård, örtagård, frukt/bär, vattenfall och fontäner. Trädgården har sluttningsläge med olika plan och här finns bl.a. tulpanträd och näsduksträd. När jag är i Skåne nästa gång så ska jag ringa de privata ägarna.

Nu lockar det ju att fotografera och göra blogginlägg om alla 850 trädgårdar och när jag får tid så ska jag räkna hur många av dessa som jag redan besökt!



På baksida av boken läser jag - ´´Trädgårdsriket är en uppföljning och fortsättning på Trädgårdsguiden (2007), den svenska motsvarigheten till engelsmännens Yellow Book. En oumbärlig bok på resan genom Trädgårds-Sverige!´´

Undrar om några av mina bloggbesökares och Facebookvänners trädgårdar finns med i boken, förutom Hannus vackra trädgård som jag sett bland de 850.

Kommentarer
Postat av: Boije

Min trädgård är med. :)

//Boije

2012-02-19 @ 16:41:01
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vad kul Boije! Jag ringer om jag är i krokarna!

2012-02-23 @ 21:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0