Site Meter

Trädgård på spåret

Verksamheten avvecklades under våren 2017
 
Det gamla nedlagda spårområdet vid Eriksdalsbadet på Södermalm här i Stockholm kommer i sommar att förvandlas till ett prunkande grönsaksodlarområde. Trädgård på spåret är ett spännande projekt som jag kommer att följa i sommar och redan den 1 maj kommer café mm att öppna i området och gissa vem som kommer att vara där då? Det här området ligger vid en av mina vandringsvägar i Stockholm så jag kan hålla koll på de förändringar som sker med odlingarna och kanske att jag får ett nytt favoritfik här på söder i sommar.
Man kan bli medlem i föreningen för 200 kr och växtfadder för 500 kr vilket innebär att man får en odlingslåda inklusive jord och frön och även sitt namn på lådan.
Initiativtagare till den här strålande idén är Philipp Olsmeyer och Max Zinnecker och de har tydligen sneglat på ett liknande projekt i Berlin och kanske också lite på The High Line i New York.
Bilden från Trädgård på spårets hemsida.

De här bilderna är tagna 9 april 2012 och Bruce är en av de söderbor som engagerar sig i det här ideella arbetet. Idag fylldes de hittills 80 lådorna med jord. Planteringsjord varvat med rosjord.

 
21 juli 2012
 

Kommentarer
Postat av: Nora

Va kul att någon ser till att detta fula, glömda område tas tillvara! Det var verkligen på tiden, och jättekul att det blir odlingar där!

2012-04-08 @ 20:43:31
URL: http://www.minatradgardar.blogspot.com
Postat av: Janicke

Spännande projekt! Hoppas att de går bra för dem.

Vid Söderbrunns årsmöte härom veckan berättade en representant för Bee urban http://beeurban.se/ om deras projekt, spännande det med.

Glöm inte hälsa på Lars och Jan på trädgårdsmässan. De står där med sin bok om sin kolonilott och där har du ju träffat dem!

2012-04-08 @ 20:51:42
Postat av: Anna Berg

Ja, äntligen lite vettigt på dessa deppiga marker. Jag blev sååå glad när jag öre om projektet. Ser fram emot odlingarna. / Anna

2012-04-08 @ 20:57:49
URL: /http://ranunkelirabatten.blogspot.se/
Postat av: Jean-Pierre

hej vad roligt att se att ni skrivit in detta här, jag är trädgårdsmästaren på trädgård på spåret. Man brukar halka in på denna sida lite då och nu när man söker efter trädgård eller dylikt.

2012-04-09 @ 10:03:12
Postat av: Anna-Maria Ellevik

Det här är en jätterolig oc smart idé! Jag klappar i händerna för dessa duktiga initiativtagare! Jag är ju en sucker för High Line Park som du vet... ;-D

2012-04-09 @ 10:42:59
URL: http://oanat.se/
Postat av: Anita

Vilket jättehärligt initiativ! Ska följa projektet på din blogg. Intressant!

2012-04-09 @ 12:00:59
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Nora: Visst är det!



Janicke: Jag lovar att hälsa på Lars och Jan!



Anna: Ja nu får vi något att följa på den här platsen.



Jean-Pierre: Det här är ju riktigt kul. Jag var där en liten stund idag och såg hur lådorna fylldes.



Anita: Ja jag kommer att följa det här på bloggen.

2012-04-09 @ 17:12:55
Postat av: Annika

Hej

Har hört att du inte kommer på fredag. Skall det inte bli att vi ses i år heller?

Nu ger jag snart upp!(skoj)

Vilken läcker odling!

Är du där på torsdagen mån tro?

Annika

2012-04-10 @ 17:17:48
URL: http://naturligating.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Klart vi ska ses Annika...jag kommer på torsdag. Kommer till AoT:s monter kl 10. Ses då!

2012-04-10 @ 17:24:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0