Site Meter

Ingen kontakt med Google



Att det mesta på min blogg inte längre är sökbart på Google är verkligen tråkigt för mig som vill visa och nå ut med det jag ser och upplever. Jag vill berätta med text och bilder om trädgård och att det jag skrivit sedan ska gå att hitta med hjälp av Google. Är inte det tanken med internetsökningar?
70 % av mina besök kommer, eller har kommit från  Googlesökningar och nu har jag tappat hälften av alla besökare. Det här kan faktiskt förstöra en hel del för mig och mina framtida planer och ett besked som jag väntar på.

Men det värsta med det här är att det inte går att få en förklaring av Google om vad som hänt. Om jag bara fick en förklaring så kunde jag förhålla mig till det som beslutats. Nu vet jag inte om det är ett misstag eller om jag på något vis har brutit mot några policyregler eller om de helt enkelt av någon anledning inte vill att mina inlägg ska vara sökbara, att de inte är bra nog.
Jag har försökt om och om igen att hitta en plats där jag kan ställa min fråga, men det finns ingenstans där man kan få hjälp och att ringa till Google med sådana här frågor går heller inte. Om man nu inte vill att bloggar ska komma så högt i träfflistan på sökningar, varför har man då inte också plockat bort blogspots bloggar?




Kommentarer
Postat av: Lars Forslin

Det är inte roligt när det blir så här och det tydliggör väl också att det egentligen är ett missförhållande när enorma privata företag får en monopolsituation på nätet. Självklart borde de ha en kundtjänst istället för denna Kafka-liknande situation där man inte kan få några besked någonstans. Men egentligen borde det finnas en internationell organisation liknande Google som finansierades av världens stater och där offentlighetsprincipen råder. Men det får vi nog vänta på ett tag.



Tills vidare är det bästa jag kan råda dig att utnyttja de diskussionsgrupper som finns. Google har inrättat några sådana, även på svenska: http://groups.google.com/a/googleproductforums.com/forum/#!forum/webmaster-sv



Jag vet att sådana här diskussiongrupper är lite stenålders, men idag kan man i alla fall använda dem direkt i en webbläsare, man behöver inte ha en speciell diskussionsgruppsläsare.

2012-04-20 @ 12:00:59
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Boije

Det är riktigt otäckt med alla maktfullkomliga suspekta företag som dyker upp och där den lilla människan inte räknas alls. Det ger en otäck känsla när det inte ens finns en chans att få kontakt med någon inom företaget. Och så är det så stort! Något som alla använder. Verkligen helkonstigt.



Jag vet inte hur du ska göra, visste jag det skulle jag hjälpa dig.



//Boije

2012-04-20 @ 12:37:44
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Hillevi Liljeström

Dom har ju en besöksadress. Gå dit och se om du kan få svar från dom. Jag känner sorg o ilska med dig Hasse! Kram H.

2012-04-20 @ 13:20:40
URL: http://stocksundgarden.blogspot.com/
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Lars: Just så...en Kafkaliknande situation! Tack för tipset, jag ska ta mig tid att kolla grupper i helgen.



Boije: Vänligt av dig.



Hillevi: Nej det finns ingen sådan plats för min fråga. Googles frågesida kan de gärna liksom mina inlägg radera.

2012-04-20 @ 15:42:12
Postat av: billan

Saknar ord.......

2012-04-20 @ 17:31:35
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Kai

Som sagt: det är knappast någon personlig motvilja mot dig, utan enbart att man modifierat något i sök-funktionen som gör att många av dina bloggposter rankas lägre än förut. Och min gissning är att fenomenet är, åtminstone delvis, övergående. Att klaga på detta är lite som att klaga på vädret.

2012-04-20 @ 17:41:52
URL: http://odlanu.blogg.se/
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

De är inte lägre rankade Kai... de är borta. Hade de varit lägre rankade hade jag inte brytt mig om detta.

2012-04-20 @ 17:51:01
Postat av: Lilla B

Det här är ju skandal och samtidigt väldigt sorgligt. Din blogg innehåller så mycket värdefull kunskap som borde rankas högt på Google. Hoppas att det är ett misstag och att det rättas till inom kort.

Hälsningar Birgitta

2012-04-20 @ 19:29:14
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Annso

Men din blogg hittar man i alla fall när man söker på google, min egen blogg har jag ännu inte hittat med någon sökmotor...ja om jag inte skriver i hela adressen. http://godisgoodness.wordpress.com/

Trist är det för dig dock, hoppas det löser sig!

Allt gott

Annso

2012-04-20 @ 19:39:32
Postat av: Pia

Hej

Jag lyssnade på ett radioprogram om just detta. Det gällde ett företag som blev helt lamslaget och inte kunde få tag i någon, alltså just den här bristen på rättssäkerhet som du beskriver. Jag tror inte det är någon slump tyvärr.

Hoppas verkligen att jag har fel.

Bästa hälsningar

2012-04-20 @ 22:50:13
Postat av: Anita

Men ... detta är ju helt otroligt. Fast idag sökte jag via Google på ordet "Vårstjärna" och fick upp ditt inlägg som första svar på sökningen. Och det var det jag var ute efter, det där du skrivit om namnbytet från chionodoxa till scilla, så det fungerade i varje fall.



Jag saknar ord och hoppas verkligen att det kommer att lösa sig.

2012-04-21 @ 19:45:58
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Janicke

Kom att tänka på att om du inte hade dykt upp när jag för flera år sedan sökte på "lavendel beskärning" så hade jag inte lärt känna dig. Så jag sökte på det igen, nyss, och då dök du upp igen, med två inlägg från 2008.

2012-04-21 @ 22:56:00
Postat av: Jennika

Testade lite. Googlade på min blogg, för övrigt samma "hotell" som ditt. Det blev en förstaträff som det alltid varit. I och för sig inte så konstigt eftersom det bara finns ett Viggartorp i Sverige. Bloggen ligger i vinterdvala.

sen googlade på ordet Slottsträdgårdmästaren och det kom upp som första träff. Har jag fattat fel? eller är problemet löst?

2012-04-22 @ 00:46:52
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Lilla B: Ja det är tråkigt, men det är ett litet problem om man tänker lite större.



Annso: Ja söker man på Slottsträdgårdsmästaren så kommer bloggen upp men de som inte vet vad min blogg är och ska söka på olika saker kommer inte lika ofta till min blogg nu.



Pia: Ja maktlös känner man sig verkligen i det här fallet.



Anita: Som tur är finns en hel del växter som fortfarande är sökbara. Hoppas att de inte tar bort allting.



Janicke: Ja som tur är finns lavendel kvar på sökningarna, det är mitt mest besökta inlägg av alla som jag skrivit under sju år.



Jennika: Som sagt...om man söker på Slottsträdgårdsmästaren så kommer jag upp. Problemet är att alla mina trädgårdsbesök och en stor del av växterna som jag skrivit om inte längre är sökbara. Likaså alla platser som jag besökt under mina resor och alla nya inlägg som jag skriver, finns inte med i Googles sökningar.

Så problemet kvarstår och det känns som att det försvinner fler inlägg varje dag som går.

2012-04-22 @ 07:09:04
Postat av: Anonym

Jag tycker att du kunde ha två parallellbloggar då om nu blogspot eller vad det heter är googles eget barn så blommar du på bred front :) Har du något att göra också...klippa och klistra hehe

allt gott

Annso

2012-04-22 @ 08:50:39
Postat av: Mariana

Inte kul när det blir så, hoppas det blir en lösning!

Du bjuder på helt fantastiskt vackra bilder!!!

Kram

2012-04-22 @ 10:06:33
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Bodil

Jag håller på att göra om trädgården nu och sitter och googlar på alla växter jag fick tips om av landskapsarkitekten som var på besök. Jag kommer nästan alltid till den här bloggen! :o) Så det kan inte vara helt hopplöst.?

2012-04-23 @ 08:30:29
Postat av: Rakel O'Add

Hej Gardener



Hur väl plantorna slår ut i Googles trädgård förstår man nog bäst genom att ta del i Googles trädgård, vilket i praktiken innebär att du kopplar din blogg till Google webmaster och därifrån utökar dina insikter om hur Googles inser uttryck i praktiken.

2012-04-23 @ 08:36:55
URL: http://adhd-npf.com/
Postat av: Boije

Tack för din fina kommentar på min blogg! :)



Jaa..visst hade jag känslan många gånger av att själv få greppa filmkameran. Och så måste jag säga att jag nästan fick hjärnblödning när jag hörde Hannus ord:"jag tycker synd om huset."

Och så har han inte ens varit här! Bara sett filmen när killarna valt att filma nere från knähöjd. Och gårdsplanen är på norra sidan, trädgården är på den södra.



Visst var det kul att vara med, men jag önskar att jag fått styra mer hur jag ville att trädgården skulle visas, de missade ju nästan hela utsikten också.



//Boije

2012-04-23 @ 11:46:50
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Annso: Nä det räcker gott med en blogg...



Mariana: Jag jobbar för högtryck med att hitta en lösning.



Bodil: Ja många av växtinläggen är fortfarande sökbara.



Rakel O'Add: Det går inte att kopplan andra bloggar än blogspot till Google.



Boije: Men herregud...man kan inte bedöma en trädgård utan att ha varit i den och känt in känslan.

2012-04-23 @ 16:54:31
Postat av: Rakel O'Add

Hej Börje

Alla kan koppla sina sajter till Google via Google webmaster, Google äger förvisso blogspot men i generell mening har man inget fördel av blogspot plattformen när det gäller synlighet i Google.



Du har 3170 sidor registrerade hos Google vilket du ser här: site:http://gardener.blogg.se/

På sidan ser du antagligen också en reklamskylt högst upp där det beskrivs hur du går med i Google webmaster och ansluter din blogg.

2012-04-24 @ 08:14:22
URL: http://adhd-npf.com/
Postat av: Rakel O'Add

Hej igen Slottsträdgårdsmästaren

Hmm.. det blev fel namn i förra inlägget ser jag. inlägget ska givetvis vara adresserat till slottsträdgårdsmästaren

2012-04-24 @ 08:18:17
URL: http://adhd-npf.com/
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Verklien snällt att du vill hjälpa mig Rakel men jag hittar ingen plats där jag kan koppla min blogg till Google, hur jag än letar. Som vanligt på Googles sidor helt enkelt. Men tack ändå.

2012-04-24 @ 16:31:19
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Eller alltså....jag har ju den redan kopplad till Google analytics, det kanske var det som du menade?

2012-04-24 @ 16:33:20
Postat av: Rakel O'Add

Nej jag menar Google webmaster. Du bör få en adress till i översta rutan om du googlar på "site:http://gardener.blogg.se/" just nu. Med sökningen ser du också hur många sidor som Google indexerat av din webbplats. Det är runt 3000, hur många saknas menar du?



Annars kan du gå med här och skicka in din sitemap etc.

http://www.google.com/intl/sv/webmasters/#utm_source=sv-wmxmsg&utm_medium=wmxmsg&utm_campaign=bm&authuser=0



Här bör du i varje fall kunna få en rimlig uppfattning om vad som kan ha hänt. Din blogg är på inget sätt blockerad utan ser ut att ha bra status. Bloggens pagerank är:5.



När du har visat att bloggen tillhör dig så bör du snabbt kunna se om det finns några specifika orsaker till förändringen just när det gäller din blogg. Har du flyttat runt en massa inlägg eller på annat sätt genomfört några förändringar på bloggen det senaste så kan det stå för en del av förklaringen.



Min gissning (utan att tittat närmare på det) blir dock att förändringar i Googles sökalgoritm gjort att dina sidor dykt med i resultaten högst tillfälligt men snart kommer tillbaka igen på tidigare plats. Som jag kan se det har du en bra och välskött blogg på flera sätt men kanske inte funderat så mycket kring vad Google ser av dig och hur du kan hjälpa algoritmen att hjälpa dig, du har bland annat några länkar på första sidan som leder till intet, vilket är ungefär som att ständigt skicka brev till adresser som inte finns, vilket kanske inte ger dig som avsändare mer kredibilitet hos brevbäraren som du säkert förstår. Genom åren har du säkert samlat på dig en hel del länkar som är inaktuella och därmed vilseledande (folk flyttar osv). Att du vet var dina fingrar pekar i digital mening gör dig än mer grön i google algoritmens mening och genom att rensa bort felaktiga länkar i bloggrabatterna så gynnar du en ny och frodigare blomning för din blogg.

2012-04-24 @ 20:08:10
URL: http://adhd-npf.com/
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Aha, nu är jag med Rakel. Jag har redan gjort det här om dagen och det fanns inga fel. Vilka länkar leder ingenstans? Det var någon annan som påpekade det också...men jag förstår inte vilka det skulle vara? Stort tack igen Rakel för att du vill hjälpa mig.

2012-04-24 @ 20:21:45
Postat av: Rakel O'Add

Hej trädgårdsmästare

När du bekräftat att denna bloggen är din för google så kan det ta ett litet tag innan resultatet av detta dyker upp till din fagra beskådan.



Där kan du se vilka länkar som du ger till google som inte fungerar. Då det är du som delar ut dem så torde det väl bäst vara du som vet vilka de är?



1/Vilka inlägg är inte indexerade av google? Över hälften av bloggen skriver du, vilka inlägg är det egentligen du saknar?



2/vart leder:

/category/nyhetsbrev.html?



3/vart leder:

/2006/september/fin-hack.html?

mm...



Med tiden ändras adresser i det vanliga liksom det digitala världarna, om du själv inte följer med och ändrar gamla länkar så länkar du till adresser som inte finns. En del portaler har verktyg för detta eller så får man ordna det själv. Du kan hitta några verktyg genom att söka på "brooken links"



Din portal Blogg.se verkar ha fått en ordentlig nedvärdering totalt sett vilket förefaller vara den största enskilda anledningen just nu till dina låga resultat, men du står förhållandevis stark jämförelsevis. Vilket återigen understryker att du kan komma starkare ur detta genom att genomföra en resning i dina egna rabatter av länkar etc. Kanske också överväga att flytta till en egen domän. (mer kontroll -men också mer jobb) Hoppas det gav dig lite mer klarhet.

2012-04-30 @ 08:06:01
URL: http://adhd-npf.com/adhd-vuxen-test/
Postat av: Kristina

Hej,

Jag ska planera buskar framför ett stort brunnslock i grön plast (drygt 1 m diameter). Jag har fått förslag på Pärlbuske samt smultron schersmin. Vad är din erfarenhet vad talar för eller emot den ena eller andra och har du något bättre förslag?

Locket är i dag placerat på sidan på gräsmattan i sol/halvskugga.

Mvh

Kristina

2012-05-04 @ 10:43:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0