Site Meter

Google har raderat Slottsträdgårdsmästaren

Uppdatering kl. 16.00.

Många av mina inlägg är fortfarande sökbara på Google och Dagens Växt-inläggen kommer fortfarande högt upp i träfflistan. Men de flesta andra inläggen hamnar väldigt långt ner i träfflistan eller är helt enkelt inte sökbara.
Jag vill ju att man ska snabbt komma till mina trädgårdsbesök men jag får helt enkelt tänka om nu. Efter ett telefonsamtal med en Googleperson förklarade personen att alla frågor och svar ska skötas på internet. Det finns helt enkelt ingen som kan hjälpa en på annat sätt.


Jag tror att det ligger till så här:

1. Google har rankat om sökträffarna och som kamrat Forslin säger så har tydligen Google ändrat rankingen vad gäller just bloggar som hittills faktiskt kommit alldeles för högt i träfflistor. Det handlar ju om äkthet och Google vill såklart att träffarna ska vara seriösa och med korrekt innehåll. Så långt är jag med, men varför fullständigt ta bort inläggen, varför inte låta sökningen på ´´Centralbadets trädgård´´ komma som nr tio eller femton i stället för att mitt inlägg om den trädgården helt är borttaget från sökningen?

2. Blogspot är Googles bloggtjänst och vi som inte bloggar där ska heller inte få så mycket plats på Googles söktjänst. Google har ju näst intill monopol på internetsökningar och kan väl bete sig lite som man vill. Hur många använder en annan sökmotor idag?
Antingen får jag nu efter sju år lämna blogg.se och börja blogga på blogspot och lägga in klickbilder i inläggen...eller så nöjer jag mig med de besök som jag får utan Google? Jag väljer nog det sistnämnda eftersom jag inte vill lämna sju års bloggande och 2 890 inlägg bakom mig och starta om på nytt. Och hur är supporten hos blogspot? Man kan ju inte få kontakt med Google på något sätt som det är nu. Blogg.se har däremot en fantastiskt bra support där nere i Kalmar. Trevliga och hjälpsamma. Vet inte om jag vill tillhöra ett monopolföretag.

3. En annan anledning kan vara att blogginlägg blir gamla och inaktuella, som mina besök i trädgårdar från 2006, varför ska de inläggen toppa i träfflistan? Man vill helt enkelt ha fräscha träffar. Men även mina nyare trädgårdsbesök är ju borttagna, så jag vet inte.

4. Det kan ha kommit in något elakt spam med något otillåtet som fått Google att stoppa slottis. Undersökning pågår...
_________________________________________________________________________________________________


Av någon anledning så har Google tagit bort min blogg från sin sökmotor. Visserligen går det fortfarande att söka på vissa växter men alla trädgårdar som jag besökt och alla platser som jag skrivit om från mina resor är inte längre sökbara. Att min besöksstatistik faller kraftigt är inte så mycket att göra åt och jag bryr mig inte så mycket, men mitt bloggande går mycket ut på att jag vill visa platser som jag besökt. Det är just det som driver mig att forsätta med detta eviga bloggande.

Det här känns alltså mycket tråkigt nu och det finns tydligen ingenting som jag kan göra. Jag skulle bara vilja veta varför Google har ändrat detta och finns det andra som också märkt av det här?  Jag provade några andra sökmotorer och märkte att på Yahoo, Altavista och Bing är allt som vanligt. Söker jag på Centralbadets trädgård där så är jag första träff, så som det tidigare varit på Google. Nu finns mitt inlägg om Centralbadets trädgård inte ens med i Googles träfflista. Söker jag på Engsholms Slott där jag jobbar och som jag skrivit om i sju år på den här bloggen, så finns jag inte med i googlesökningen. Tidigare var jag tredje träff.

Jag vet...det här är väl ett i-landsproblem som man brukar säga, men ett förbannat irriterande i-landsproblem.
Så nu uppmanar jag alla att lämna Google och använd i stället Yahoo, Altavista och Bing...!

Jag har försökt att nå Google via mail eller på annat sätt. Men det går alltså inte. Man ska inte kunna nå platser som Goolge eller Facebook.
Det här kommer verkligen att döda min blogg.

Over and out!
https://google-site-verification: google33b7c1a975e2fa24.html

Kommentarer
Postat av: Skaffaren

Surt. Riktigt surt.

Jag lämnade Nordea tidigare, det kanske är Googles tur nu?

2012-04-17 @ 10:57:01
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Margareta Lundgren

Jag får i alla fall upp dig på Google reader. Alltid något!

2012-04-17 @ 10:58:42
URL: http://margaretasfundror.blogspot.se/
Postat av: Karina Brozinic

Vad trist! "Syns man så finns man." Och du har ju jobbat hårt och därför synts länge. Vill man att något vettigt ska dyka upp när man söker på trädgård, vill man gärna att dina kommentarer ska dyka upp. Så, ja, trist!!



Hur ser du att Google inte registrerar dig längre, mer än dålig träffstatistik? Kan det även bero på att andra optimerar mer?



Tröst-kram

2012-04-17 @ 11:11:52
URL: http://www.grobar.se
Postat av: Kristina Ahlberg

Får väl hoppas det är något tillfälligt...

Ha´t himla gôrgôtt trots allt

Nina

2012-04-17 @ 11:14:15
URL: http://ninasblivande.blogspot.se/
Postat av: Ruben

Har väldigt svårt att tro att de gör så här medvetet. Det måste ju gå att rätta till! Hittade en mailadress, som du kanske kan använda dig av, i första hand för att fråga vart exakt du skall vända dig med ditt problem.

[email protected]

Ja, det ser verkligen inte ut som en mailadress, men jag har testat, och den verkar funka.



Hoppas på det bästa!

/Ruben

2012-04-17 @ 12:38:02
URL: http://rubensrabatter.blogspot.se
Postat av: Ruben

Sorry, jag drog förhastade slutsatser. Mailar man på den adress jag uppgav, får man ett automatsvar, där de talar om, att de inte kan hantera mail. Spooky!

/R

2012-04-17 @ 12:43:31
URL: http://rubensrabatter.blogspot.se
Postat av: Helen

Men huga vad hemskt att läsa om borttappade bloggar.

Hoppas verkligen att det är något tillfälligt eller att det går att lösa.



//Helen

2012-04-17 @ 12:52:19
URL: http://helenstrdgrd.blogspot.se/
Postat av: Hillevi Liljeström

Oneeeeeej, du som har så mycket bra info om växter...

JAg hade kontakt med Google för något år sedan med ett telefonnummer som jag hittade nånstans..(leeeeetade som en galning) Har tyvärr inte kvar det nu såklart...

Men jag minns att jag sökte på deras VDnamn Stina Honkamaa. Skickar ett senare klipp med en mailadress till "någon".

http://svt.se/2.22620/1.2536636/google-chefen_om_kritiken_man_kan_inte_gora_alla_nojda



kram H. Hoppas du kommer "tillbaks"....!!!!!

2012-04-17 @ 12:58:08
URL: http://stocksundgarden.blogspot.com/
Postat av: Hillevi Liljeström

... kanske vill de tvinga dig att använda Blogspot??

2012-04-17 @ 12:58:54
URL: http://stocksundgarden.blogspot.com/
Postat av: Boije

Men när jag söker direkt på bloggens namn, slottsträdgårdsmästaren, kommer den upp direkt, på första! Men när jag söker på Engsholms Slott eller på bara ditt namn kommer inte bloggen upp. Detta är märkligt.

2012-04-17 @ 13:19:45
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Nora

Va tråkigt! Jag är en fast läsare av din blogg, men jag hittade också hit första gången via Google. Hoppas detta bara är tillfälligt.

/Nora

2012-04-17 @ 13:20:54
URL: http://www.minatradgardar.blogspot.com
Postat av: Patrik

Jag har inga problem att hitta dina poster på Google. De kan ha ändrat på rankningen dock. Sök på något och lägg till slottsträdgårdsmästaren

2012-04-17 @ 14:33:01
Postat av: Mira

Jag vet inte om det kan vara till någon tröst, men inte heller Miras Mirakel kommer i topp längre...

2012-04-17 @ 14:49:51
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: IET

Jag har bara kommit till din blogg genom sökning på något speciellt ord en enda gång (eller möjligtvis två). Är du helt säker på att dina flesta träffar är genom sökningar? Inte genom fasta (eller nya) bloggläsare i största allmänhet?

Kollar jag i min blogg ger en snabb utvärdering att högst en av tio kommer dit genom en sökning. (Populäraste sökordet verkar förövrigt vara elefantunga.) (Det hör inte alls till saken, men jag tycker av någon anledning att det är intressant att veta.)



Hoppas iallafall att det ändrar sig igen. Vill inte förlora dina inlägg här.

2012-04-17 @ 15:28:48
URL: http://iannbloggar.blogspot.se/
Postat av: Ramona K

Size IS everything - om Google får bestämma och fortsätta lägga internetvärlden under sig.

Vad bra att du inte ger upp Slottis. Din blogg toppar ff min dagliga läslistan så du får inte försvinna.

2012-04-17 @ 17:10:30
Postat av: Jennika

Och jag som är en alldeles ny "följare" läser lite varje dag i bloggen. Arkivet är ju alldeles underbart.Är född och uppvuxen på Djurgården i Stockholm, så jag blir lite svag i knäna av alla gamla bilder. Jobbar som busschaufför och tipsade min arbetsgivare eftersom de ibland letar efter nya resmål och gärna i den gröna sektorn. Låt oss sprida länken på Facebook och andra "pratkanaler" brukar ge stort genomslag.

2012-04-17 @ 17:29:04
URL: http://viggartorp.blogg.se/
Postat av: Boije

Så länge allt är gratis..kan man kanske inte klaga??

Du kan ju göra en egenhemmasnickradoftauppdateradhemsida.....



//Boije

2012-04-17 @ 17:55:46
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack alla ni! Det kan vara så att det smugit in ett spam som har gjort att google stoppat mig, men tyvärr verkar det bara finnas info och hjälp om man bloggar med blogspot.

2012-04-17 @ 17:57:07
Postat av: Boije

..och så förstår jag inte när du skriver: "börja blogga på blogspot och lägga in klickbilder i inläggen..."

förklara gärna, för mig som ju bloggar på blogspot-



//Boije

2012-04-17 @ 17:58:23
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Jag kan gärna betala för internet bara det funkar...och jag betalar för min blogg.

Menar att de flesta som har blogspot har bilder i mindre format som man måste klicka upp.

2012-04-17 @ 18:06:52
Postat av: Landliggeren

Jeg kan berolige dig med, at jeg fandt dig i dag via Google billeder, hvor jeg søgte på Scilla og fandt dine fantastiske fotos. Godt nok på side 7, men du var der :-)



Jeg tillader mig at bruge et enkelt af dem på min blog med henvisning til din blog. Håber det er ok.



Men inden jeg kommer så langt, skal jeg lige på en rundtur hos dig. Her ser vældig spændende ud :-)



Ha´en god aften

2012-04-17 @ 18:09:50
URL: http://enlandliggersdagbog.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Jeg fant også deg igjen via google, google bilder og med å søke på alt fra Lundell til albaroser.

Ha en fin kveld - vi har fått snø...

2012-04-17 @ 18:49:37
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Välkomna hit ni som är nya!

2012-04-17 @ 19:28:56
Postat av: Malin Frank

Det verkar ju fullständigt galet! Vill gärna njuta och inspireras av din blogg! Och vill gärna att den finns långt fram i söklistan när jag googlar! Hoppas det löser sig!

2012-04-17 @ 23:59:30
URL: http://www.franktradgard.se
Postat av: Erik

Din blog kommer nu bevisligen inte upp på första sidan länkar vid engsholms slott sökning men väl vid sökning på engsholms slottsträdgård. Min gissning är att Google antingen gjort en lista på icke-google blogportaler och givit dem en kraftig nedprioritering, snarare än att ge sina bloggare en allmän prioritering, för det är ju inte så att google-bloggar kommer före din i söklistan utan att din kommer längre ned. Gör en förfrågan om detta via deras webformulär och be om en förklaring.

Keep up the good work!

2012-04-18 @ 07:46:17
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Malin: Jag är glad att fortfarande minaväxtinlägg är sökbara.



Erik: Jag hittar ingen plats att ställa den frågan men jag ska ta mig tid att leta vidare. Jag tror i och för sig inte att Google bryr sig så mycket om mina små problem. Tack för dina synpunkter!

2012-04-18 @ 08:01:42
Postat av: Helen

Hej!

Jag hittade i alla fall din intressanta blogg på Svenskaträdgårdsbloggar.se.

Mvh Helen

2012-04-18 @ 09:18:02
URL: http://hellenshus.blogspot.se
Postat av: Anna-Maria Ellevik

Usch vad tråkigt med sånt teknik strul som man inte kan rå över!Hoppas det ordnar sig.

2012-04-18 @ 10:19:57
URL: http://oanat.se/
Postat av: Kai

Google gör ibland ändringar i algoritmen. Dessa kan initialt få märkliga effekter men de är troligen övergående. Min gissning är att din blogg kommer tillbaka i sökningarna - fast kanske inte på exakt samma nivå som förut. För övrigt: strunta i vad Google gör, dina besökare hittar nog din utmärkta blogg ändå!

2012-04-18 @ 11:38:27
URL: http://odlanu.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Helen: Vad kul! Välkommen!



Anna-Maria: Vi hoppas på det!



Kai: Jag förstår absolut att de måste hålla sökmotorn fräsch och uppdaterad. Det är bara den totala spolningen som jag blir lite sänkt av. Men mina trädgårdsinlägg kanske kan klättra något med tiden.Och jag är så glad åt de återkommande besökarna på bloggen...de är självklart de som är de viktigaste.

2012-04-18 @ 17:40:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0