Site Meter

Rosenhill - länge leve långsamheten!

På väg ut mot den blå lagunen på Munsö behövde vi en lunchmacka, så vi stannade vid Rosenhill. Visst hade jag hört talas om Rosenhills musteri, men jag visste inget mer om den här platsen. Det var min dotter som ville se den där blå lagunen med det turkosa vattnet och jag tyckte att det var en lagom utflykt ut från stan den här lördagen i början av september då värmen stannat kvar och det kändes som sommar.

Redan då vi klev ur 307:an på parkeringen kändes det här som en väldigt speciell och udda plats. Det visade sig vara ett ställe som gjorde mig både lugn och helt lycklig. Vi hittade ett vackert och välordnat hippiekaos i en lantlig miljö på Ekerö bara några mil utanför Stockholm.

Det var som att vandra tillbaka just till hippie-tiden på 60-talet och det kändes som om både personal och besökare mådde gott här och jag såg mer leenden än jag gjort på mycket länge.
Länge leve långsamheten stod det skrivet på en vägg och nog rörde man sig långsammare och andades lite lugnare här.
Det här blir helt klart en ny favoritplats för mig. Jag vet att jag kommer att återvända hit många gånger, återvända till det här stökiga, lugna och charmiga kaoset. Det var befriande att se hur enkelt man levde och på väg mot musteriet hörde vi på håll musik på hög nivå. Tre unga män tillverkade must av äpplen...till Edith Piafs vackra stämma. Helt underbart!

Här finns mängder av äppelträd som är namnmärkta med vackra skyltar och hit kommer jag att återvända när alla dessa äppelträd blommar nästa  försommar. Det måste vara gudomligt vackert här då!
Vi såg hängmattor bland träden i skogen och visst lockade det att köpa en sådan där skön stor nätmatta. Några mattor var upptagna av sovande/vilande/leende människor och uppe i backen ovanför försäljningen av dessa hängmattor fanns ett hängmatte-hotell.

Här vid Rosenhill finns bland mycket annat en ´´ge & få butik´´  som öppnade 2007 där man helt enkelt byter prylar. Självplock av blommor och grönsaker finns även på den här vackra och spännande platsen och ibland har man även bakluckeloppis här.
Vi avslutade besöket med goda mackor, kaffe och äppelmust under ett äppelträd innan vi återvände till det där verkliga livet.

Öppettiderna här är:
Maj: lördag-söndag 11-17
Juni-oktober: tisdag-söndag 11-17

Rosenhill drivs av Emilia och Lars Sillén som bor här med tre barn, katter, grisar och höns. Läs här hur de startade verksamheten på Rosenhill.


Min dotters bild

Min dotters bild

Min dotters bild

Hängmatte-hotellet

Min dotters bild


Kommentarer
Postat av: kajo

Vad glad jag blev när jag läste ditt och dotterns fina reportage, verkligen stämningsfyllda bilder och många kreativa idéer att inspireras av.



Jag som också funderat på det här med äppelmustning i mittemellanskala (inte industri men mer än några liter) blev extra glad att se en rationell men ändå hanterbar investering. När man tittar på ditt klipp får man förslag om ett poppius-reportage som visar lite tydligare hur mustningen går till.

2011-09-06 @ 09:06:46
Postat av: Kristina Bonander

Vilken helt underbar plats!! Jag har läst om Rosenhill men inte varit där. Vilken härlig humor och så befriande kreativt.

Vad väl vi behöver dessa motpooler till allt "överfantastiskt" det finns i trädgårdsvärlden. Har just fått Gunnel Carlsons "Trädgårdsriket" med posten(en i alla högsta grad trevlig bok måste tilläggas) och den som bläddrar bland landets alla vackra trädgårdar och får hjärtklappning av prestationsångest bör kanske hänvisas till Rosenhill. Som sagt; länge leve långsamheten.

Hälsningar

Kristina

2011-09-06 @ 11:54:15
URL: http://kristinabonander.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0