Site Meter

Den vackraste


Redan de gamla grekerna odlade mangold, denna hysteriskt vackra grönsak som jag blir lika glad åt varje år då VD tillsammans med kockarna väljer den till kökslandet och jag sår sen så gärna och sköter om plantorna med kärlek.
Varje gång då jag kliver in i köksträdgårdslandet så faller blicken på den här grönsaken och när solens strålar träffar bladen, blir det magi. Den är verkligen en lysande stjärna här.

Mangold kallas ibland för romersk kål, spenatbeta, stamspenat, bladbeta eller stjärnmangold. Vad den än kallas så är det min absoluta favoritgrönsak, just för skönhetens skull.
Tydligen så kan man använda den här kompisen i köket också, men jag tänker inte börja rabbla recept här. Jag har varken kunskap eller intresse av det, men den tillhör de växter som jag tycker är vackrast i slottsparken.


Kommentarer
Postat av: billan

Kan bara hålla med dig, mangolden är magiskt vacker...och så god! Men jag har haft otur med mina i år, har inte alls fått haft dom ifred. På försommaren såg dom ut som ett hål på röda stjälkar och när jag fick bukt med larverna så hittade rådjuren dom.

Nu har kylan tagit kål på dom för gott!

2011-10-18 @ 21:18:01
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Visst är de otroligt vackra att se på. Smaken tycker jag inte om alls men å andra sidan gör rådjuren det.

2011-10-18 @ 21:53:46
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Anna

Så fin mangold. Jag är inte så bra på att äta mangold bara, men nästa år ska jag ge den en chans igen. // Anna

2011-10-19 @ 08:15:53
URL: http://ranunkelirabatten.blogspot.com/
Postat av: Berit

Jag använder mangold som sallad jag .Jag har förr haft den i rabatten också just för bladverket skull.

Ha en underbar dag!!

2011-10-19 @ 10:28:30
URL: http://myrentedgarden.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

billan: Tråkigt. Hos mig har de varit fina, dels för att de är oåtkomliga för rådjuren. Lycka till nästa år då!



Lilla B: Aha...jag vet inte ens om jag smakat. Måste fråga kockarna...



Anna: Det tycker jag!



Berit: Ja, jag tror också att jag ska blanda in dem i rabatter i nästa år.

2011-10-19 @ 17:23:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Berit

Åh, så MAKALÖST vackert! Tack slottsträdgårdsmästaren, för att du talade om för mig att det var mangold. Vid förra tillfället du visade en oerhört vacker bild på denna bladväxt, trodde jag det var rödbetsblast. Men nu vet jag bättre! För många år sedan vet jag att jag smakat på en stuvning med mangold. Det påminde lite om spenat, minns jag. Mycket god och fin trädgårdsväxt!

Berit i Skene

2011-10-20 @ 21:08:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0