Site Meter

Drömhörnan 2011


Förra sommaren gick jag och sneglade på hörnan där det växte såpnejlika nedanför borggården, en växt som i och för sig är vacker men som ändå har ett lite för skräpigt utseende för en sådan här plats. Jag började skissa på något som skulle kunna tänkas bli lite vackrare och med växter som hade en längre blomperiod. Förra hösten grävde jag bort alla rötter från såpnejlikan. Någon sa att det var omöjligt och därför gav jag mig fan på att jag skulle lyckas. Jag grävde och jag grävde och jag grävde.

I våras hade jag min växtritning klar och min tanke var att detta skulle bli en plantering med stillsamma färger utan något som sticker ut. Den här gången skulle jag inte tänka på att väcka våra besökares uppmärksamhet på något sätt utan följa det som jag själv tycker är vackert.
Den här planteringen behöver några år på sig för att bli så som jag tänkt och även när det är klart så kommer den säkert inte att uppskattas av de blomstermänniskor som vill ha mer ´´drag´´ i en plantering. Man behöver nog komma nära för att riktigt förstå Drömhörnan.
Det är i stort sett omöjligt att ta översiktsbilder av Drömhörnan på grund av att perennernas blommor är så små - som nepetan och stenkyndeln t.ex. Jag tycker mycket om alla de växter jag valde och med mängder av glimtar i ögonen så började jag alltså kalla platsen för Drömhörnan.

Efter den första växtsäsongen så är jag nöjd med hörnan. Perennerna har fyllt ut mycket bra och de ser ut att trivas i den här lätt sluttande marken. Visst blev det några rotbitar kvar av såpnejlikan som gjort några försiktiga försök att återvinna den här platsen, men jag besöker Drömhörnan varje dag och avlägsnar de såpnejlikor som smyger sig upp bland drömväxterna.

Jag använde i år den ettåriga glansnävan och även Salvia hispanica närmast muren och salvian växte enormt men blommade aldrig. Glansnävan har blommat fint hela sommaren men jag kommer inte att använda några ettåringar här under nästa år. Det är inte lätt att få ettåringar att se bra ut tillsammans med perenner - tycker jag. Jag har i stället flyttat dit ännu fler nepeta ´Six Hills Giants´ som jag tycker är den klart bästa nepetan. Några andra växter har bytt plats och jag tror att planteringen kommer att bli mer harmonisk nästa år. Det här är tänkt att vara en harmonisk/romantisk plantering som ska blomma något under hela säsongen. För någon vecka sedan planterade jag kirgislök och vita liljetulpaner för att även få en vårblomning. Det enda som jag skulle vilja tillföra till Drömhörnan nu är några av de småblommiga astrar som planterats i Skärholmens perennpark.



Nävorna Rozanne till vänster och Sweet Heidy till höger. En liten omröstning på Facebook visade att de var ungefär lika omtyckta. Rozanne är mycket vanlig i både privata trädgårdar och offentliga parker nu. Det här är två riktigt långblommande och vackra nävor och jag tycker om båda lika mycket.

Aster divaricatus - Skogsaster
Echinops bannaticus -. Bolltistel
Hesperis matronalis - Vit trädgårdsnattviol
Kalimeris incisa ´Blue Star´ - Skönaster
Lunaria annua - Månviol eller Judaspenningar
Origanum vulgare - Kungsmynta
Ormbunke
Rosa rugosa ´Ritausma´
Scutellaria incana - Grå frossört
 
Allium aflatunense
Liljetulpan ´Sapporo´

...och så var det månadens bloggare hos Nordiska Trädgårdar då...
 

Kommentarer
Postat av: Madde

Vilka fina kombinationer. :) Hoppas allt är bra med dig så här på höstkanten. Jag ska strax sätta igång med mitt exjobb som ska inrikta sig på buxbom och sjukdomen som börjar slå ut växten, men fokus ska inte ligga på att beskriva sjukdomen så mycket, utans snarare belysa hur en trädgårdsmästare hanterar en sån nyhet. Om det drabbar henne/honom. Har du erfarenhet? Känner du någon? Finns det någon du kan tipsa om för att nysta vidare? Jag vet inte riktigt hur min plan ser ut, men jag vet att jag vill träffa personer och samtala. :) Ha en fortsatt skön helg Hasse. Vi hörs snart! Kramar!

2011-10-09 @ 12:24:16
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Hej Madde. Spännande uppgift och jag tycker att du ska ta kontakt med Hannu som haft och har problem med buxbomsvampen men den finns på många håll i södra Sverige nu...Sofiero hörde jag senast om, men det vet du säkert redan. Men prova med Hannu. Ha det gott och lycka till!

2011-10-09 @ 12:30:05
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: yrsa

har kommenterat det för, men tycker nå otroligt om färgerna då de stämmer så överens med muren. på mnågot vis ser jag någon vallmo där också "i mitt inre öga" - nu börjar min stockholms resa närma sig, men det får bli i museernas tecken, hann tyvärr inte med nå park besök ändå i sommar.. suck..

2011-10-09 @ 17:33:33
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad kul att du gillar det Yrsa.

2011-10-09 @ 21:52:55
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0