Site Meter

Träd och byggnader i Stockholm

Jag bläddrar i boken ´´Porträtt av träd´´ med undertiteln ´´I folkkulturens och poesins spegel´´. Man förstår att träd är viktiga för människor och kanske speciellt för oss som bor i stora städer, eller viktiga på ett annat sätt kanske jag ska säga för att inte stöta mig med hela svenska folket som inte bor i städer.

Kampen om TV/Radioeken fortsätter. Jag vet inte om antalet demonstranter där på Oxenstiernsgatan minskar ju längre tiden går men jag antar att taktiken är att trötta ut motståndet tills trädet ska falla - om det nu ska falla.
Jag vidhåller att man bör behålla eken som en trädruin, som ett naturhistoriskt minne där utanför TV-Radiohuset. Spårvägen ska ju ändå inte gå mitt i gatan där trädet står. Genom att beskära trädet kraftigt så minimerar man risken att trädet ska falla.
Eken som troligen är runt 500 år gammal grodde en gång på medeltiden och kanske just under Gustav Vasas tid. Träd är viktiga för människor och kanske speciellt för människor i städer där många har tappat närheten med naturen.

Jag har hört människor både från landsbygden och från Stockholm som tycker att den här demonstrationen är trams, att det ju finns massor av träd i skogen eller på Djurgården, bara ett stenkast från TV-eken. Att alla de som vaktar eken är mediak...nollåttor som kramar träd i stället för att engagera sig i viktigare problem.
Jag har under mitt långa trädgårdsliv där trädvård i Stockholm ingått - förstått hur viktigt det är med träd i stan.

Men egentligen kanske det inte handlar så mycket om just den här eken utan mer om att vi vill vara med att utforma den stad som vi lever i. Ett träd mer eller mindre spelar väl ingen roll kanske, men en femhundra år gammal ek mitt bland bostadshus och som här även intill TV/Radio-byggnader - blir mer värdefullt än en ek bland hundra ekar som växer i naturen.

Att människor engagerar sig så starkt för TV-eken är väl ett uttryck för att det fortfarande finns de som lämnar TV-sofforna kvällar och t.o.m. nätter för att vakta sitt träd och verkligen bryr sig om vad som händer i stan i stället för att som de flesta gnälla i efterhand.

Hela Stockholms city våldtogs på 1950-1960-talet. Hela citykärnan med Klarakvarteren revs och mängder av gamla vackra hus byttes mot stora fula betonghus som kom att inrymma parkeringsgarage, banker och varuhus.
Jag älskar verkligen mitt Stockholm och det allra mesta tycker jag om, men city är idag en plats där jag sällan vistas eftersom jag tycker så illa om den kalla och stela miljön. Jag har många gamla filmer där man får följa rivningarna av Klara och uppbyggnaden av det nya city.  I de gamla svartvita filmerna ser man förvånade och chockade stockholmare som ser hur hela citykärnan grävs upp. Visst fanns det opinion mot detta men egentligen borde väl det ha varit mycket mer tryck och protester mot Hjalmar Mehr och hans stadsplanerare.

Det här är Klara västra kyrkogata idag och år 1954. Varför lät vi det ske?


Plötsligt så står ett av det mest idiotiska bygget färdigt där vid centralen i Stockholm och jag kan svära på att den arkitekten som ritade detta gick på starka droger. Jag tror säkert att många tycker att det här är ny och spännande arkitektur och visst kanske det är så - men inte just här! Men det största problemet med Waterfront är egentligen inte att det är fult utan att det har hamnat alldeles för nära Stockholms stadshus. När man står uppe på söders höjder och ser ut över stan så har Waterfront förändrat och förstört hela vyn runt stadshuset. Ingen protesterade när detta byggdes, inte jag heller. Plötsligt stod det bara där.

När almarna i Kungsträdgården skulle fällas 1971 för att en tunnelbaneuppgång skulle byggas mitt i Kungsträdgården då fick stockholmarna nog. Vi måste helt enkelt säga ifrån när vår stadsmiljö förändras till det sämre.

Nu är Slussenområdet på väg att förändras och hela det mycket känsliga området kommer troligen att bli förstört för alltid. Jag vet ingen som bor i Stockholm som tycker om det nya ombyggnadsförslaget. Men det kanske är tänkt så att vi människor som bor i staden bara ska betala vår skatt och hålla käften. Jag vet att många som bara tycker att det är roligt att demonstrera hakar på vid tillfällen som nu vid TV-eken och ofta så verkar man välja ut just dessa personer vid intervjuer till TV-nyheter och så skapas en bild av den korkade demonstrerande nollåttan.



Varning för försköning av Slussens nya utseende. Läs Abba-Bennys viktiga brev till denna Sten Nordin.

Jag citerar från boken ´´Träd i Stockholm´´:

Träd har i alla tider fascinerat människan och förr ofta förknippats med myter och magi. Även idag representerar träden stora symbolvärden och vi vet att många är intresserade av träd. Träden borgar för kontinuiteten - det till synes oföränderliga, tryggheten och minnena.
Träden behövs som motvikt till dagens stressande, ständigt föränderliga miljö. De ingår i sitt naturliga tillstånd i ekosystem där de samverkar med andra växter och djur. Träd har aldrig varit beroende av människan - inte förrän vi tog dem från deras naturliga miljö för att försköna, parker, gator och torg.

Kämpa på där borta vid eken!



Kommentarer
Postat av: Gunnar

Jag håller med om att eken bör bevaras. Fantastiskt att det har fått stå i fred såpass länge i alla fall.

2011-11-22 @ 12:59:27
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: halvdansken

Det var inte bara Stockholm som blev offer för rivningarna i centrum. I Malmö och många andra städer lyckades man också radera ut stora områden med vackra hus som kunde ha rustats upp. De fina ideerna om att "vi river och bygger nytt för ljus och luft" är nu nergångna hus som är byggda av dåliga meterial, med plast och sk*t och som ingen vill bo i.

Det är hemskt att se, oavsett var det hänt.

2011-11-22 @ 14:54:58
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Gunnar: Vi hoppas!



halvdansken: Ja de flesta städer i Sverige har nog genomgått något liknande. Hemskt är det som sagt...

2011-11-22 @ 20:00:59
Postat av: Janicke

Klokt skrivet.

När jag flyttade till Gärdet för tjugo år sedan engagerade jag mig efter några år mot Dennispaketet som var en brännande fråga då. Minns att en politiker, kommer dock inte ihåg vem, fick schavottera för sitt uttalande om att den som vill se träd kan väl ta bilen och köra ut ur stan.



Förresten vandrade jag omkring på Skansen häromdan och såg då en fantastisk trädruin som jag aldrig hade lagt märke till förr. Den ser urgammal ut och är så vacker. Låtom oss önska att om Radioeken måste tas ner så lämnas åtminstone en rejäl bit av stammen kvar som ett minne som med tiden kan få en fantastisk patina.

2011-11-22 @ 21:41:39
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja Janicke, det är många som hånar stadsbor som vill skydda sina träd. Hoppas också eken blir kvar som en levande trädruin.

2011-11-22 @ 21:44:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0