Site Meter

Spanienresan dag 1 - Mötet med Malaga


På 10 000 meters höjd, med en fart på 900 km/tim och med mellanlandning i Zürich tog flyget oss ner till Malaga i Spanien. Min dotter och jag har för vana att åka på en fotbollsresa varje år och i år tänkte vi se Barcelonas sista ligamatch för säsongen som spelades i Malaga. Den första planen att åka till San Sebastian sprack av olika anledningar och nu väntade alltså Malaga på den spanska solkusten i stället. Vårt svenska vår- och försommarväder är ju inte direkt stabilt och det kändes helt ok att få känna lite värme och solsemesterkänsla som bonus på vår fotbollsresa och vi hade även planer att nosa upp någon trädgård och dotterns shopping var en självklarhet.

Malaga klingar väl semesterort med stränder där rosa tyskar dominerar och där det genuina Spanien lyser med sin frånvaro?
Fel fel fel! Malaga som är Spaniens femte största stad är inte alls någon turistort likt grannbyarna Torremolinos och Marbella. Långt därifrån. Det är i stället en ganska stor stad som är mycket spansk och där ingen kan ett ord engelska och där jag med min haltande skolengelska framstår som ett språkgeni.
Jag gillade genast den här stan och vi bodde riktigt bra vid torget Plaza de la Constitucion där det under vår vistelse var demonstration mot regeringens nedskärningar och mot massarbetslöshet. Talare avlöste varandra och levande musik spelades långt in på natten. De mest hängivna övernattade i sovsäckar på torget och vid mina morgonvandringar såg torget ut som en liten campingplats. Det var aldrig någon hotfull stämning men uppslutningen var stor och jag hörde att 20 000 hade samlats på ett torg i Madrid.

Nåväl...efter att ha installerat oss på hotell Room Mate Larios där vårt rum högst upp hade utsikt mot katedralen och borgen uppe i bergen, gick vi ut på en vandring. Vi gick förbi katedralen från 1500-talet och på platsen runt om fanns trädgårdar och caféer.
Vi fortsatte genom den långa Parque de Malaga där exotiska växter med höga träd skapade en djungelkänsla. Längre ut från stadskärnan låg stranden som inte var så mycket att jubla åt men helt ok. På väg tillbaka vandrade vi uppför sluttningen emot borgen och alla de blåblommande jacaranda-träden var så vackra och kameran glödde. Det kommer att bli mycket blåblommande Jacaranda mimosifolia i de här inläggen...


Vi betalade vårt inträde och klättrade upp mot Alcazaba som är ett militärfort från tiden för det arabiska kungadömet och eftersom jag valde att inte besöka Alhambra i Granada den här gången så fick det här bli en ersättningsplats. Jag kan ju inte jämföra platserna eftersom jag aldrig varit i Alhambra men efter att ha sett youtube-klipp från Alhambra så är det mycket vackert, men med nackdelen att köer med folk ringlar sig genom trädgårdarna.

Här var vi nästan själva och jag tyckte mycket om de här rummen med olika trädgårdar där vatten sakta rann i gångarna och där total stillhet rådde. Utsikten var magnifik och under oss i den sluttande parken lyste de blå jacarandaträdens blommor. En mycket bra början på vår vistelse i Malaga och under dag 2 då ljuset var som gjort för fotografering visar jag mer av de blå träden...



Kommentarer
Postat av: http://mimmimarie.blogspot.com/

Låter som en fin resa. Jag är bara så förtjust i avlånga dammar. Det ger en sån dimension.

2011-05-24 @ 19:46:39
Postat av: Lena

Superfina bilder! Riktigt upplyftande att se dem!

2011-05-24 @ 20:35:30
Postat av: Janicke

Älskar jakaranda!Såg dem själv förra veckan då jag var på Kanarieöarna.

Tack för att du delar med dig, underbara bilder som vanligt.

2011-05-24 @ 20:54:44
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

mimmimarie: Gillar också avlånga dammar!



Lena: Fint att du gillar!



Janicke: Aha...du har varit där. Och de blommade där också nu! De är underbara!

2011-05-25 @ 20:44:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Suzanne R

Hej! Hoppas att ni har en riktigt skön och avkopplande semester. Tack för härliga och vackra bilder.

2011-05-26 @ 10:56:33
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Suzanne R: Tack själv...vi hade en härlig stund i Spanien

2011-05-26 @ 18:37:21
Postat av: Anders

Otroligt fina bilder, härligt att se!

2011-06-23 @ 16:18:07
URL: http://www.restillmalaga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0