Site Meter

Historisk blomning i Edvard Anderssons växthus




Det är hög dramatik i Edvard Anderssons växthus i Bergianska trädgården just nu. Vid tolvtiden besökte jag den jättelika oformliga fallosen...vilket är betydelsen av det latinska namnet Amorphophallus titanum, på svenska jätteknölkalla. Efter mitt besök kom Radio Stockholm och annan media för att bevaka det stora ögonblicket.

Senast som denna gigant blommade i Sverige var 1935, så det här är stort för botanister och andra växtintresserade just nu när det handlar om timmar innan blomman vecklar ut sig. Efter mitt besök fick jag rapport via mail från Bergianska att ´´Nu är den verkligen på gång, man kan nästan se hur den öppnar sig´´.
Den rapporten gör att jag självklart måste ut till Bergianska ännu en gång i eftermiddag, trots att det ska packas och fixas inför Spanienresan. Men jag vill inte missa det här ögonblicket. Jätteknölkallan blommar endast under 3-4 dagar.

Den här växten växer endast vid branta sluttningar i Sumatras regnskogar i Indonesien men frön har spritts över världen och botaniska trädgårdar kan bjuda på det här skådespelet...någon gång vart 80:de år eller så.
Läs mer på Bergianskas hemsida

Uppdaterat:
Jag fick ett meddelande om att blomman slagit ut klockan 13.10, bara en timma efter det att jag varit där. Jag begav mig till Edvard Anderssons växthus ännu en gång och nu fick jag äntligen se den fantastiska blomman. Kunnig personal från Bergianska fanns på plats för att svara på aldrig sinande frågor från besökarna.
I två dagar blommar den nu innan den börjar skrumpna ihop. Jag hörde från en av Bergianskas personal att den här knölen väger 40 kg men att den med tiden kan väga ända upp till 160 kg!
Så har jag då sett jätteknölkallan blomma och jag kan återgå till packning mm.



Lilla bildens foto av Astrid Fyhr - Bergianska
Lite mer än en timma senare slog blomman ut!


Kommentarer
Postat av: Hillevi Liljestrom

Moahhahahaa! Jag längtar till ikväll när jag kan åka dit och se det hela! Hur coolt som helst. När börjar den stinka tro.. Kanske inte förrän senare när den öppnats sig helt? Tack för fina foton! Ha en skön semester!

kramkram H.

2011-05-18 @ 16:54:50
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Visst är det läckert Hillevi? Sånt här gillar vi va?

Den kommer som sagt att öppna sig mer och de sa att den kommer att stinka mer på natten då insekterna är aktiva och som luras till växten och tror att det är ett kadaver där de lägger sina ägg. Tack...nu åker den blommiga semesterskjortan på...!

2011-05-18 @ 17:00:29
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Carina

Vilken otrolig skapelse!

Tack för bilderna, roligt att se för oss som inte bor i närheten och kan åka dit och se IRL.



Trevlig semester!

2011-05-18 @ 19:20:52
Postat av: Ramona K

Milda makter! Moder Naturens uppfinningsrikedom vet inga gränser. Tur att det finns kunnigt utbildade folk som tar hand om den. Jag skulle nog ha vattnat ihjäl stackaren.

Ha en mycket trevlig semester.

2011-05-18 @ 22:56:03
Postat av: Anna-Maria

Snudd på grotesk på ngt sätt....

2011-05-19 @ 09:58:44
URL: http://oanat.se/
Postat av: Elin

Vad häftigt! Kul att du lyckades se den, hade jag också gärna velat göra :)

2011-05-19 @ 11:49:24
Postat av: The Intercontinental Gardener

De är mäktiga, fast inte så estetiskt tilltalande, kanske... vi har en här i Seattle och den blommade i fjol, till en likadan mediasuccé. Varje botanisk trädgård borde nog ha en och sedan ta betalt från pressen och folket, och då skulle den årliga budgeten vara löst. Och tänk om man skulle träffa på en sådan här i naturen, man skulle nog nästan bli skraj!

2011-05-19 @ 17:08:02
URL: http://intercontinentalgardener.com/
Postat av: Lena Söderkvist

Jag som blev så glad när jag hittade en skunkcalla i Nacka. Men DEN HÄR callan kan man sannerligen kalla calla!

Absolut att jag tänker gå och titta på den, att vänta i 76 år är nog inte lönt för min del.

Vi ses, Bergianska!

2011-05-19 @ 22:24:02
Postat av: Janicke

Jisses!! TACK för tipset, beger mig dit innan det är för sent.

Ha en toppensemester!

2011-05-20 @ 11:49:17
Postat av: Mariana

Häftigt!

Vilka former.

Trevlig resa

Mariana

2011-05-20 @ 12:47:14
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Janicke

Än en gång tack för dina superfina bilder, jag får avstå från att besöka blomman. Köerna utanför växthuset är nu jättelånga och det pallar jag inte. Grattis till dig som fick se!

2011-05-21 @ 09:19:45
Postat av: Björnen

Helt otroligt vilket vackert monster till blomma. Tack för de fina bilderna!

2011-05-23 @ 08:00:51
URL: http://mobler.se
Postat av: ROXANNA - KAMP EFTER CANCERN

Du den va inte liten :O

2011-05-24 @ 18:21:55
URL: http://sannassanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0