Site Meter

Fjädernejlikrot - Geum triflorum


Bilden tagen i Bergianska trädgården i Stockholm den 20 juni 2011

 
 
Den här växten som är släkt med humleblomstret bör man komma nära för att se hur vacker den är. Fjädernejlikroten härstammar från Nordamerika och Kanada och blommar med rosa/vita blommor med långa stift. Efter blomningen får växten vackra fröställningar (se översta bilden). Tyvärr missade jag själva blomningen i år.
 
Fjädernejlikroten blir 30 cm hög, trivs i sol/halvskugga i väldränerad jord.


Odling:
Sås inomhus. Fröerna blandas med sand och fördelas jämnt på den fuktade jordytan. Täcks ej.  Om groning ej inträffat inom en månad placeras sådden i kylskåp ca en månad. Därefter utomhus i skuggläge. Kan även sås sep-nov utomhus i krukor eller på friland avsett för uppdrivning. (från Impecta)
 



Bilden tagen i Bergianska trädgården i Stockholm den 31 maj 2011
 

Kommentarer
Postat av: Blomkärringen

Den är allt rätt häftig även om jag blev riktigt besviken första gången. Ny trädgårdsentusiast som jag var då förväntade jag mej en nejlika (:D Härliga fröpenslar som riktigt skimrar i solljuset! Har du något bra förslag till växter att kombinera den med?

PS! Ditt senaste inlägg Jakten på den perfekta perennen verkar inte gå att kommentera. Får försöka senare.

Postat av: Amanda - Collegestudent i Los Angeles

vilken häftig växt. fina bilder du tar!

2011-10-28 @ 00:45:26
URL: http://amandabaagenholm.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack Amanda!

2011-10-28 @ 12:54:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0