Site Meter

En söndag på Kornamossen


Jag följde med Ingela till hennes stuga i Roslagen och njöt av lugn och vacker natur.
På ett myrområde där i Roslagen bland hjortron och tranbär och omringad av vackra små insjöar, tillbringade vi juli månads sista dag.
Myren och mossen är en ny naturtyp för mig, ingen vanlig vandringsmark för en slottsträdgårdsmästare, även om jag vandrade i skogar förra sommaren. Här gick man mjukare än på någon annan mark och ängsullen mjukade också upp den här ganska kärva men vackra naturen.

Vi åt hjortron på plats och hur mycket jag än vill så gillar jag inte smaken. Blåbären och hallonen inne i skogen smakade däremot ljuvligt.
Det var en skön vandring där i Kornamossens naturreservat, långt ifrån bilvägar och annat mänskligt ljud. Det enda som hördes var vinden i träden.

Ängsull.

Det är kärvt på myren och vissa växter vet liksom inte hur de ska växa...

Kråkklöver - Potentilla palustris

Jungfru Marie nycklar.


I den här sjön får man inte använda båtmotorer, här är det åror som gäller!

På väg hem passerade vi Mörby slottsruin. Tack för en fin dag Ingela!


Kommentarer
Postat av: Carina Johnsson

Fröställningen är kråkklöver http://vildaochtama.wordpress.com/2009/09/16/hostkladd-krakklover/

Orkideer är jag inte lika bra på tyvärr!

2011-07-31 @ 21:55:53
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Carina Johnsson: Tack snälla för hjälpen!

2011-07-31 @ 22:26:33
Postat av: Krukis

När det gäller orkidén gissar vi på Jungfru Marienycklar...



2011-07-31 @ 22:57:54
Postat av: Boije

Javisst är det nycklar, jungfru marie, de kan ha olika färg och mönster beroende på var de växer.



Myrar är spännande!! :) Och så doftar de speciellt, en frisk och fräsch lukt, det doftar myr, en behaglig lukt. I alla fall här i Jämtland. Där du var vet jag ju inte.

2011-07-31 @ 23:36:53
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack Krukis...visst måste det var så!



Boije: Ja jag är inte så hemma på myrar men det var spännande. Någon doft känner jag inte som vanligt...

2011-08-01 @ 06:34:27
Postat av: Anna-Maria

Njae jag är inte så förtjust i hjortron heller och att plocka dom brukar vara förenat med flygfän och annat elände tyvärr. Men visst hjortronsylt på vaniljglass kan jag tvinga i mig ;)

2011-08-01 @ 12:14:53
URL: http://oanat.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anna-Maria: Torra marker i år så några flygfän hade vi inte problem med. Alla bäckar och diken var torrlagda. Det behövs massor av regn här.

2011-08-01 @ 14:01:30
Postat av: Anna-Maria

Jo det är torrt här också, Norrlandskusten har fått minimalt med regn i sommar.

2011-08-02 @ 09:25:37
URL: http://oanat.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0