Site Meter

Turist i min egen stad

 
 
20 juli 2011
 
 
Ledig onsdag och jag tänkte att jag skulle vara turist i min egen stad. Blanda mig i de stora flockarna, haka på de som kliver ur turistbussarna och känna av Stockholm som en turist.

Jag klev av tunnelbanan vid Sankt Eriksplan och tänkte titta in i Sinnenas trädgård men där var det alldeles för mycket folk så jag vandrade i stället genom Vasaparken som nästan var tom på folk. Vasaparken är nog ingen turistpark utan mer en lekplats för både barn och vuxna som bor i Stockholm.
Nere vid Norra Bantorget blev det fotografering kring den där märkliga fontänen igen innan jag kastade mig in i citystressen. Som tur var hade jag Sophie Zelmani i lurarna som motverkade stressen och jag gick lika sakta som jag brukar...för att inte missa något på vägen.
 


Carl Fredrik Reuterswärds knutna pistol.

I Kungsan bjöds det på musik och jag är inte helt säker men jag tror att det var Triad som uppträdde.

Undrar vad de gula tofsarna betyder? Han är nog en viktig paradsoldat. 

Här lär man sig att försvara Svea rike. Det var nästan så att man ville utropa ´´Leve konungen´´...men jag behärskade mig. Kamrat Ahlberg säger att det här heter ´´patron ur´´ men jag vet inte...

När dom var färdiga så åkte dom hem!

Den sedvanliga bilden av Prästgatan.

Lunchen åt jag på Café Mineur. Alla Gamla Stans uteserveringar var överfulla så jag tog mig ner i Mineurs källare i stället och åt en god pastasallad.  Där nere var det svalt, lugnt och tyst.

Ut bland turisterna igen och jag trängdes på Djurgårdsfärjan där jag hörde alla Sveriges dialekter samtidigt.

Turisterna blev kvar på Segels torg...det här ser dom inte.

På Breda gatan i Djurgårdsstaden njöt jag av alla fantastiska stockrosor.

Efter stadens och turisternas stress vilade jag ut vid en strand i närheten av Waldemarsudde. Checkade in på mobilen för att få ett livstecken från trädgårdsmästare Marina...men som vanligt ingen reaktion. Hon har ju några månvioler till mig.

Målet var Blockhusuddens café och till slut så satt jag där på ett av mina favoritfik och njöt av lugnet, vågorna och båttrafiken. Här får man kaffe i en porslinskanna och med en kanelbulle så är priset 40 kr.
Sen blev det 69:an (bussen) in mot Nybroplan där jag mötte upp min dotter som slutat jobbet för dagen och vi gick runt Skeppsholmen.
Vi satt i solstolar och fikade på af Chapman och det var en perfekt avslutning på den här turistvandringen i min egen stad. Nästa gång jag vandrar i Stockholm så blir det en tidig morgon och med kaffet i en termos i ryggan.

Apropå mina röda pelargoner på borggården som skär sig mot teglet på murarna....här på Grand Hotel har man röda kaskadpelargoner mot samma bakgrundsfärg. Det är jag och Grand helt enkelt....!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker du börjar komma riktigt bra överens med den nya fotokompisen! Jag får ett sug efter sommar-Stockholm, tack vare dig. Tack.

2011-07-20 @ 23:27:49
Postat av: Sofia - Hildas hem

Många gånger finns pärlorna närmre än man tror. Stockholm är fantastiskt fint :)

2011-07-20 @ 23:48:18
URL: http://www.hildashem.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Sommar-Stockholm är vackert om man inte kastar sig in i de stora folkmassorna.



Sofia: Ja, jag vägrar att bli hemmablind. Tycker mycket om min stad.

2011-07-21 @ 07:08:03
Postat av: Sophia Callmer

Fint att få komma med på en promenad genom sommarStockholm.

Läste längre ner i ett inlägg att du ska till Bornholm när du har semester. Där är jättefint, om du har möjlighet åk över till Christiansø, men stanna över natten, när alla turister tagit båten tillbaka, är det helt magiskt och här finns flera helt osannolika trädgårdar, man kan sova i det gamla fängelset(!), nu renoverat till vandrarhemsstandard.

Fortsatt fin sommar!

2011-07-21 @ 09:55:27
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Sophia Callmer: Låter fint med Chrisiansö. Har bokat två hotellnätter och fler kan det inte bli den här gången. Tack för tipset och ha en fortsatt fin sommar du också!

2011-07-21 @ 14:32:50
Postat av: Blomkärringen

Fin vandring, vilka stockrosor, så vackert! Det kändes i bilderna också att det stressades ner och blev lungt och härligt igen. Fin bildserie. Nä, Grand är inte att förakta (:D Tack för rundturen i Stockholm, Ha det gott!

Postat av: vijay shukla

2011-09-06 @ 11:50:42
URL: http://www.greenevolutions.com/
Postat av: Meta Öhrling

Vilka fina bilder du tar på dina vandringar,jag tittar
på dem till söndagsmorronfikat...fortsätt....

2012-09-30 @ 08:32:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0