Site Meter

Isola Bella

 
Om man genomlidit en svensk iskall vinter och inte tycker om att åka upp och ner i skidbackar eller jubla då snön täcker hela landskapet, då bilarna blir som iskuber och man har fem lager kläder på sig, då tinar man upp både fysiskt och i sinnet av Italien i april och när jag klev in i trädgården på Isola Bella blev jag som min dotter sa ´´som ett barn på julafton´´.
Solen sken, det var över 20 grader varmt, magnolior blommade, det var stilla och tyst förutom fåglars kvitter och de vita påfåglarna spelade teater för oss. Så här nära paradiset har jag aldrig varit.

Det började tidigt på hotellet i Milano den 10 april 2010. Därifrån tog vi spårvagn, men till fel tågstation. Tack för den du högfärdiga hotellreceptionist på Grand Hotel i Milano - gå på charmkurs eller försök förstå att ditt jobb går ut på att serva och hjälpa gästerna på hotellet.
Det blev ilfart med taxi till rätt station som var Garibaldi och vi hann till slut med vårt tåg som tog oss de 7 milen upp till Stresa som ligger nära gränsen till Schweiz.

Redan i Stresa (där det faktiskt växer mängder av palmer) såg allt sådär vykortsvackert ut med snöklädda alptoppar runt sjön Lago Maggiore och längs strandpromenaden låg vackra hotell. Vi tittade runt lite inne i den lilla stadens affärskvarter där man tog sig fram längs smala gågator.

Det finns tre öar som ligger ganska nära varandra i sjön och som man kan besöka med samma biljett. Nu hade vi inte tid att besöka fler öar än just Isola Bella och det var ju den ön som jag verkligen till se.
När vi klev av båten hamnade vi på en liten turistgata med prylstånd, caféer och små restauranger. Lite oväntat att det var så pass mycket folk så här tidigt i april - hur ska det då vara mitt i sommaren?
Vi åt en pizza på ett enkelt matställe vid vattnet innan vi gick in i Borromeopalatset som man måste passera för att komma ut i trädgården. Palatset började byggas på 1600-talet men var inte helt färdigt förrän 1959...!

Och det var nu som det blev julafton för trädgårdsmästaren. Vi kom ut på en mindre gård och sedan ledde trappor upp till själva trädgården. Det första jag såg när jag klev in, var de stora blommande magnoliaträden som lyste i vitt och rosa och på marken vandrade vita påfåglar omkring. Jag stod där och försökte ta in allt det här vackra och kände mig helt yr.
Ön är endast 300 meter lång och domineras av palatset och den här terrasserade barockträdgården som är helt underbart vacker.

Jag ska inte försöka mig på att jämföra eller rangordna de vackraste platserna som jag upplevt i sitt liv. Man kan ju t.ex. inte jämföra det som naturen så fulländat skapat som ytterskärgården i Roslagen, som en vitsippsbacke i en lund eller som en daggvåt sommaräng en junimorgon. Man kan inte ens jämföra platser som skapats av människan. Jag har vandrat i magiska Ninfa, sett Villa dÉstes pampiga trädgård med alla vattenspel och jag har vandrat på Djurgården i Stockholm tidiga sommarmorgnar då allt är stilla och gudomligt vackert.
Men när jag gick här på Isola Bella och såg dessa magnolior blomma, apelsinträd fulla med frukt, kameliorna som visserligen blommade ut just nu, alla dessa vita påfåglar och runt omkring oss, de snöklädda alptopparna som en kuliss. Jag säger som en man där i norra Sverige - det var så vackert att man blev förbannad!

Många hundra bilder blev tagna av våra kameror och bilderna på påfåglarna är tagna av min dotter. Innan vi lämnade ön fikade vi uppe i trädgården och jag funderade på hur jag skulle kunna berätta om den här platsen - man måste ju faktiskt uppleva den och känna av platsens själ. Känslan i den här trädgården slår det mesta jag upplevt.
När plötsligt en av de vita påfågelhanarna vecklade ut sin solfjäderstjärt som den gör för att locka till sig en hona - då blev det nästan för perfekt. Alla rusade dit med sina kameror och det såg faktiskt ut som om den visade upp sig just för oss, som om den uppträdde. Så här skriver Wikipedia om vita påfåglar: ´´Den vita påfågeln tros ofta vara albinistisk, men de har mörk iris och är leucistisk, vilket är en recessiv mutation´´.


Vi hade ju också en fantastisk tur som kom just under den här tiden på året. Det var inte alls så mycket folk i själva trädgården och det som blommade nu var så fantastiskt vackert. Magnolior har en mycket kort blomperiod.
Bella Isola Bella!
Så, nu är det slut på superlativen!



Kommentarer
Postat av: lena birgrsson

Va? Finns det vita påfåglar? Otroligt vackert!

Och hela stället! Suck!

2011-01-05 @ 10:55:43
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ja dom är helt ljuvliga Lena.

2011-01-05 @ 11:01:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mariana

Det är som ett litet paradis!

Visst blir man ressugen men jag får vänta till juni då det blir Engelska trädgårdar.

2011-01-05 @ 13:16:54
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: bettankax

Det är som en sagovärld. Underbara bilder att njuta av i januari. Tack för dom!!

2011-01-05 @ 14:14:21
Postat av: Eva

Underbara bilder!

Jag skulle så gärna vilja återvända dit och strosa runt i parken - när jag var där för femton år sedan var mitt trädgårdsintresse inte alls lika stort som nu. Den gången bodde vi i Stresa några dagar och jag har ett minne från en sen kvällsvandring genom vindlande gränder upp till en högt belägen liten stenkyrka där vi lyssnade till 'Eine kleine nachtmusik' framfört av en stråkkvintett. Det fanns ingen elektricitet i kyrkan men den lystes upp av hundratals levande ljus. En magisk stund som jag aldrig kommer att glömma.

2011-01-05 @ 16:46:53
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Just ja, du ska till England! Inte illa det heller.



bettankax: Visst är det en sagovärld. Overkligt kändes det.



Eva: Låter verkligen magiskt!

2011-01-05 @ 19:42:24
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Bilderna är fantastiska så jag kan förstå att verkligheten slår det mesta. En plats att längta till helt klart.

2011-01-05 @ 22:39:43
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anita

Du får mig att drömma mig tillbaka till Isola Bella. Jag har varit där två gånger men kan mycket väl tänka mig att åka dit igen. Det är verkligen magiskt. Just att befinna sig i ett blommande paradis som ligger i en sjö, omgiven av snöiga alptoppar. Det är magiskt. Tack för dessa sköna vårbilder. Behövs en dag som denna då det viner runt stugknuten.

2011-01-06 @ 10:35:04
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Så är det!



Anita: Jag har sett dina fantastiska bilder från dina besök och visst är det skönt att drömma sig bort just en sådan här dag.

2011-01-06 @ 14:17:47
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Sara

Men gud vilken fågel! Som ett sagoväsen. Har heller aldrig hört talas om vita påfåglar. trädgården verkar inte dum den heller!

2011-01-06 @ 23:11:55
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Från ett äldre inlägg:



Postat av: Maggan

Nejmen vilken vacker plats! Nästan onödigt vacker! Tack för att du är ute o reser och delger oss som inte har råd att ge oss ut i stora världen.

2010-04-17 @ 08:42:13

Postat av: Monika

Närmare paradiset kan man inte komma...detta ÄR förmodligen det

2010-04-17 @ 08:47:10

URL: http://icole8.wordpress.com



Postat av: Sophia Callmer

Som en opera med de vita påfåglarna, helt underbart! Dit vill jag försöka komma i april, det ser ut att vara precis rätt tid att besöka denna fantastiska plats. /Sophia

2010-04-17 @ 09:34:22

URL: http://sophiacallmer.blogspot.com



Postat av: Madde

Jag gläds nåt så otroligt mycket för din skull! Såg dessa bilder (eller liknande från samma plats då...) på Lasse Krantz inspirerande föreläsning om Italienska trädgårdar i höstas. Tänkte att en dag ska jag också få vara med och se detta. En dag... :)

2010-04-17 @ 09:59:38

URL: http://sokratess.blogg.se/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Maggan: Fint att du gillade.



Monika: Kanske.



Sophia Callmer: Just så...som en operascen!



Madde: Tack Madde...aha så Lasse Krantz har också varit där...

Hoppas att du kommer dit någon gång!

2010-04-17 @ 10:10:01



Postat av: Lars Forslin

Otroligt! Makalöst! Fantastiska scenerier, och vilken tur ni hade med magnoliablomningen! Den kan väl gå över väldigt snabbt om det är varmt. Men kanske blir det inte så stekhett i april och när man har sjön som kyler?

2010-04-17 @ 10:32:44



Postat av: Mira

Stön!



<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ZRuYQ9KRJms&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ZRuYQ9KRJms&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="300" height="25"></embed></object>

2010-04-17 @ 12:35:33

URL: http://mirasmirakel.blogspot.com

Postat av: Mira

Äsch! Funkar inte att bädda in hos dig som det gör hos tex Staffan... Ok. Då får du följa länken istället...

2010-04-17 @ 12:36:54



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Visst är magnolians blomning en hastig njutning. I parken intill hotellet kunde man följa magnolian från den bästa blomningen till att kronbladen snöade från trädet...på bara några dagar.



Mira: Det var perfekt här...tack!

2010-04-17 @ 12:44:16



Postat av: Ingmarie We

Gudomligt vackert. Och fina foton oxå! Efter att ha sett dina foton drömmer också jag om en resa till de italienska sjörna.

2010-04-17 @ 13:19:18

URL: http://ingmariesgarden.blogspot.com/



Postat av: Anita

Vad var det jag sa ... jag visste att du skulle älska Isola Bella. Jag har inte varit där samma tid som du men inser nu att jag måste åka på ett nytt besök, då magnoliorna blommar. En helt sagolik bildserie. Jag kan inte se nog av den. Synd du inte hann med Isola Madre men då har du ju den kvar till en annan gång. Landskapet med alptopparna runt de italienska sjöarna kan man aldrig få nog av.



Tur att du klarade av resan innan vulkanaskan stoppade allt flyg. Man börjar ju fundera på om man kommer att komma iväg på någon de planerade resorna i år. Visserligen är det långt kvar men när man hör att utbrottet kan vara ett år ... ja då börjar man ju undra. Men, men ... inget att tänka på nu. Nu ska jag istället njuta av dina härliga bilder en stund till.



Ha en skön helg!



/Anita

2010-04-17 @ 14:07:03

URL: http://anitalinder.wordpress.com



Postat av: Inger

Edens lustgård ? Kan tänka mej bo där nästa liv...

2010-04-17 @ 15:34:03



Postat av: Pia

Det är verkligen överjordiskt vackert, det måste ha varit en helt fantastisk upplevelse!

2010-04-17 @ 17:02:39



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ingmarie We: Ja det finns mycket att se i norra Italien. Nästa gång blir det Comosjön.



Anita: Jag tror att man kan se Isola Bella under olika tider och bli förälskad i platsen...men det kändes extra magiskt nu. Visst var det tur att vulkanen inte vaknade lite tidigare.



Inger: Jag med.



Pia: Det var fantastiskt!

2010-04-17 @ 17:12:49

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Sophia Callmer

Hej igen, kul att du tyckte om bloggen! Jag får verkligen lust att resa till Italien och titta på trädgårdar. Arriverderci!

2010-04-17 @ 17:20:09

URL: http://sophiacallmer.blogspot.com



Postat av: The Secret Garden

Sitter här med tårar i mina ögon... nu vet du hur jag ser "min" trädgård...i fantasin. Hur den egentligen ser ut, om den såg ut som jag ville! :)

2010-04-17 @ 18:54:11

URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/



Postat av: Prästgårdseva

Så vackert! Och så fina foton!

Jag önskar...

Eva

2010-04-18 @ 10:03:44

URL: http://bakomhacken.blogspot.com/



Postat av: Torprosen

Ja vackrare har jag sällan skådat, vita påfåglar, visste inte ens att de fanns... har sagt att jag vill möta våren i Provance nästa gång jag fyller jämt, men undrar om inte det får bli Italien istället...Kram och stort tack för de underbara bilderna.Torprosen

2010-04-18 @ 11:17:16

URL: http://torprosen.blogspot.com/



Postat av: Emily

Herregud vad härligt!



Det finns hopp alltså...

2010-04-18 @ 11:38:54

URL: http://slowgarden.wordpress.com/



Postat av: Eva

Jag är så glad att kunna säga: Jag har varit där! Jag förstår din/er entusiasm - det är en förtrollad plats.

Underbara påfågelsfoton...

Eva

2010-04-18 @ 19:38:34

URL: http://skogseva.blogspot.com/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Secret Garden: Sorry om jag fick dig att gråta...



Prästgårdseva: Man önskar sig alltid någonstans...om jag inte åker igen till Italien snart så vill jag se lavendelfält i blom i Provance.



Torprosen: Som sagt...Provance locka mig också.



Emily: Visst finns det hopp...även om man inte alltid kan tro det.



Eva: Aha...ja då vet du!

2010-04-18 @ 19:47:49

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Bea

Helt makalöst vackert!! Njuter och förundras över den magnifika blomning och de underbara bilderna!

Tack för titten! /Bea

2010-04-18 @ 20:33:55

URL: http://daggdropp.blogspot.com



Postat av: Londongirl

Otroligt vackra bilder! Som vykort från ett paradis. Har aldrig sett vita påfåglar förut. Sagolikt vackert!

2010-04-18 @ 21:00:19

URL: tankevagor.blogspot.comt



Postat av: Ann-Sofi

Helt otroligt!!! Magnolior kan verkligen däcka en. Och dina bilder på de vita påfåglarna är fantastiska.

2010-04-18 @ 21:56:28

URL: http://annsofiero.wordpress.com



Postat av: Mariana

Villket ställe,så vackert.

Underbara påfåglar skulle inte vara så dumt att ha på tomten.

Mariana

2010-04-19 @ 09:55:12

URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com



Postat av: skogsnuvan

Vilka påfåglar och vilken underbar trädgård. Man kan knappast tro att det är sant.

DIT MÅSTE JAG BARA FARA. Så italienskt och så vackert

2010-04-19 @ 15:06:01

URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se



Postat av: Janicke

Så fantastiskt!

Ännu en plats att vilja komma till.

2010-04-19 @ 16:21:58



Postat av: Kersti

Jag kan bara sälla mig till de andra och utbrista vilken sagolik plats!

2010-04-20 @ 22:11:18

URL: http://plommenad.blogg.se/

2011-02-26 @ 10:13:05
Postat av: Gudrun

Åker till Stresa om 2 veckor.Läser allt jag kommer över om området. Skrattade när jag ( född i Norrbotten)läste att" hä var så vackert så jag vart förbannad".Antar att jag kommer att gå i spinn över alla vackra vyer. Tack för en trevlig reseberättelse och alla bilder.

2011-04-12 @ 19:23:44
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ha en fantastisk resa till Italien Gudrun!

2011-04-13 @ 07:13:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0