Site Meter

Vilken grensåg?


Nu börjar det bli dags att beskära fruktträden igen och jag blir lite nyfiken på vilken såg ni använder? Sekatören är ju det verktyg som man använder mest i träd som beskärs varje år, men man måste ju också ha en såg med sig i trädet när grövre grenar ska avlägsnas. I alla år har jag använt en bågsåg med tunnt och smalt vridbart sågblad. Med den sågen kan man såga i alla riktningar då man med ett enkelt handgrepp ändrar sågbladets riktning.

Bågsågen har följt mig sedan tiden innan den hopfällbara grensågen fanns. När jag var som mest aktiv med fruktträdbeskärning i Stockholm så beskar jag ungefär 100 träd under februari och mars varje år. Numer blir det bara slottsparkens fem träd.
Det som har gjort att jag tycker bäst om bågsågen är att jag brukar ha den hängande på armen när jag klipper med sekatören och jag kan då snabbt använda sågen när den behövs. Om jag har den hopfällbara grensågen måste jag ner i fickan eller i ett hölster och hämta den och även fälla ut bladet. Det blir för många moment liksom.
Sedan tycker jag att jag kommer åt bättre med det vridbara bladet, men det är säkert en vanesak. Men nu i år har jag börjat använda den lilla hopfällbara röda grensågen med det fina namnet ´´Pocket boy´´ och det funkar trots allt riktigt bra. Jag har tidigare använt Felco men jag ville ha den minsta tänkbara sågen nu.

Fördelen med den hopfällbara grensågen är att det går lättare att såga av grövre grenar än med bågsågen. Men skulle jag ha mina 100 träd att beskära igen så skulle bågsågen åter hänga på min arm.
Inlägget om sekatören



Kommentarer
Postat av: Leif

Jag har en med hölster men icke ihopfällbart. Fungerar bra.

2011-02-09 @ 16:32:51
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Georg

Hej Hasse,

använder Silky Super Accel 21, fällsåg. Kanonbra!

http://www.silkysaws.com/home/Super-Accel-210mm-Saw-1375

2011-02-09 @ 16:44:45
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Leif: Ok...då slipper du fälla ut bladet.



Georg: Min Pocket boy är också en Silky 130

2011-02-09 @ 16:48:27
Postat av: Fia

Har en silky såg jag med. Rekommenderas. Dyr är den, men bra. Hölster och lätt att ha i bältet. Man kan ha den i tumstocksfickan också. Sekatör, hm, tror det är en Felco 8. Slitet bra hölster till den med, så att jag inte skall förlägga den :-D Fast det dyra brynet har jag förlagt.

2011-02-09 @ 19:41:32
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: Claus

Hmm, bågsågen känner jag minsann igen. "Ärvde" en sådan på 80-talet. Hoppas den används fortfarande i min förra koloniträdgård.

2011-02-09 @ 20:28:05
URL: http://www.stubbergaard.se/wordpress
Postat av: Anna-Karin, Landet Krokus

Jag har en liten såg med hölster som jag gillar. För riktigt kraftiga grenar har jag också använt en bågsåg.

Må så gott,

hälsar Anna-Karin

2011-02-09 @ 21:01:28
URL: http://www.landetkrokus.se
Postat av: Chris

jag är mer intresserad av musiklänken, vem är det? gillar musiken.

2011-02-09 @ 21:35:19
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fia: Grymt vass är den min Silky också! Hoppas att du hittar brynet...



Claus: Det behövs ingen såg i Landskrona?



Anna-Karin:Må gott du också!



Chris: Det är Rebecka Törnqvist...du kan klicka längst till höger på spelaren så får du helbild på videon.

2011-02-09 @ 21:45:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0