Site Meter

Gråbrödraklostrets trädgård i Ystad

Tid: 9 augusti 2006 vid lunch
Läge: S:t Petri Kyrkoplan, en liten bit från torget i Ystad
Känsla: Den historiska känslan finns här och den nyanlagda rosengården gjorde mig glad.
Trädgårdens skötsel: Mycket bra
Växter: En nyanlagd fantastiskt fin rosengård med 91 olika rosor. En örtagård med 100 lika växter. Myclet vackra stora urnor med sommarblommor på framsidan (rosariet ligger på baksidan).
Historia: Klostret grundades 1267 i Ystad. 1532 drevs gråbröderna ut ur klostret med våld av den danske kungen Fredrik I. Ja inte av han själv personligen kan jag tänka! Delar av klostret användes som hospital fram till 1777 där har sedan varit spannmålsmagasin och köptes 1876 av staden. 1912 hade klostret renoverats och öppnades som museeum och bibliotek. Dagens örtagård stod färdig 1988 och rosariet 2002.
Café: Cafeteria finns inne i museet.
Hemsida: Gråbrödraklostret och här.
______________________________________________________________________________________

Det här är en plats för vila och stämningen här vid det gamla klostret och den vackra miljön är nästan lite meditativ.
Klostret är är sedan 1912 ett museum, sedan några år tillbaka är det främst ett klostermuseum med utställningar som handlar om platsen. I museet finns en butik med stort sortiment av böcker, konsthanverk och souvenirer.
Stora vackra urnor med sommarblommor finns på framsidan. Invid ingången till museet finns en stor plantering med endast gula sommarblommor nu 2006 och som lyser upp nu när augusti är här. Själv brukar jag ha lite svårt för gula växter men på hösten så vill jag inte vara utan dem i trädgårdarna.

Örtagården ligger vackert intill byggnaden med mängder av läkeväxter och prydnadsperenner. Runt planteringarna är lågt klippta buxbomshäckar. Invid ligger kålgården (som grönsaksträdgården kallades förr) och nedanför på baksidan ligger den mycket fina rosengården som invigdes 2002. Klätterrosor växer på pergolor och 91 olika rosor finns här i 13 grupper. Allt är gjort med god smak och kunskap och det är mycket välskött. En skrift där alla växter finns angivna finns utanför museet och vid rosariet. Önskar bara att jag hade varit här när rosorna blommade. Tror att bästa tiden är i mitten av juli.
Hela Ystad är en trevlig lugn stad och den här platsen måste man besöka om man befinner sig i stan.



Kommentarer
Postat av: Lena Elisabet

Där är sååå fint - jag har fotograferat där flera gånger och bilderna blir alltid bra. Nåt med harmonin i planteringarna skulle jag tro.

2011-02-05 @ 14:37:32
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ja jag gillar också kompositionerna här.

2011-02-06 @ 00:15:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0