Site Meter

En dag i en slottsträdgårdsmästares liv

Följ med en dag i en slottsträdgårdsmästares oerhört spännande liv i februari...!
  • Klockan är 4.45 och jag ser mig vilset omkring. Nej det är inte lördag utan tisdag. Det betyder att jag inte ska ha långfrukost tillsammans med P1:s Naturmorgon utan måste plocka ihop det jag ska ha med mig för övernattning på jobbet. Frukosten tar jag med J när jag kommer fram till slottet. Ovanligt trött denna morgon.
  • Jag laddar bilsteron med Uffes album ´´Högtryck´´ i 307:an. ´´Möt mej på Roadhouse Kirschheim ikväll´´ och jag längtar efter en Uffe-konsert!
  • Under resan så pendlade temperaturen mellan 0 och -1 och på E4:an var det saltat. På de mindre vägarna mot slottet var det fruktansvärt halt och det känns skönt att vara framme nu. I Skåne stormar det och träd faller. Här är vindarna inte lika ilskna men det blötsnöar. Det väntas dock sol fram på dagen. Nu en kort frukost innan dagens arbetsuppgifter.
  • Frukost avklarad. Te, macka med ost och skinka och ett kokt ägg. Nu flytta-grejer-i-förråd-jobb och sedan upp i fruktträdet på bilden nedan. Tänker ha Odla med P1 i lurarna. Avsnitt från maj-juni i somras.
  • Så! Vindens styrka ser ut att öka men det har slutat snöregna. Odla med P1:s sommarsändningar är laddade i mobilen och nu blir det klättring på långstege. Fåglarna hörs inte i vinden idag och det blir nog inga vårkänslor där i trädet...
  • Pausar mitt trasiga knä lite och tar en kopp te. Jag lyssnade inte på Odla med P1 utan på ett avsnitt av Tendens som handlade om att vara inflyttad norrlänning i Stockholm, det var två av Bo Kaspers medlemmar som kommer från Piteå som medverkade. Intressant var det!
  • Väntar in lunchen...och undrar vad som bjuds idag. Det är en högtidsstund när man får komma in i värmen och äta kockarnas goda mat. Lyssnar på ännu ett Tendens. Nu om Hällefors.
  • Njutit av en smarrig lunch och druckit dagens kopp kaffe. Nu fortsätter jag i trädet. Solen lyser över slottsparken och det blåser hårt. En flock helt tysta måsar svävar över parken men jag har ännu inte sett vår havsörn idag. En kanelbulle från bageriet ligger och väntar att bli uppäten under eftermiddagsfikat. Visst är det spännande att följa denna händelsrika dag?
  • Det är inte mer än tio år sedan som jag rörde mig som en ekorre i träden. Det gör jag inte idag.  Växlar med att klättra och beskära detta stora träd med att hjälpa J att fylla sandspridaren. Det är isbanor igen här på gångarna. Lyssnat på Uffe och Winnerbäck i träden. Funderar över vänskap...där uppe i trädkronan.
  • Afternoon tea med den där kanelbullen...och med J. Skönt att vila benen lite. Har en bit kvar av trädet och jag sedan ska jag fotografera det tänkte jag.
  • Då var just det här trädet klart och nu väntar två päronträd. Nu är det ljust längre på dagarna och jag kan jobba längre i em. Mot päronträden...!
  • Nej...nu får det räcka för idag. Urblåst och med trötta knän samlar jag ihop verktygen. Dags att gå in i slottet och äta middag och sedan logga ut för idag. Det blir övernattning och en kväll på mitt rum.
  • Har ätit middag med Emelie och Hasse...en mycket god kasslergratäng. Så, då var jag fri och ledig. Vad gör man då i ett slottsområde långt ute på landet? Ska jag dra på mig finkläder och åka in till Södertälje och dansa? Eller blir det spritfest på rummet med vild Spotifymusik? Eller blir det en stilla kväll med en bok, lite SVT-Play, te och skriva lite?
  • Direktsändningen avslutas. En oerhört spännande dag går mot sitt slut och i morgon väntar nya äventyr. God Natt!

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Jag skulle aldrig klara de tidiga morgonen så här års, eller vinterkörning. Inga vårtecken syns här. I växthuset dock blommar persikoträdet (Frost) för fullt. Tackar för det.

Har lovat mig själv att spendera januari utomlands nästa år. Så kan en pensionär ordna för sig. Då är det lätter att acceptera det här vädret i februari. Dagens stora fråga: besöka badet för första gången i år eller ej? Det är så lätt att säga nej när man ser ut genom fönstret.

2011-02-08 @ 08:41:36
Postat av: Hillevi Liljestrom

Hej och hå!

Jag fnissade åt din morgonförvirring... "det är inte lördag" Att du är så rolig så tidigt, det bådar gott denna gråvita dag. Ha det gott!

2011-02-08 @ 08:47:50
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Anonym

Heja dig!Usch så mkt snö ni har, men solen skiner! Det gör den här i Göteborg med...

2011-02-08 @ 10:11:55
Postat av: Carin i Göteborg

Hmm...varför säger jag att solen skiner - dets er jag ju inte...men hoppas den gör det. Så mycket skojigare då att rensa träd.

2011-02-08 @ 10:13:04
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ramona: Vilken bra plan! Att vara i värmen nästa januari. Låter vackert med ditt blommande persikoträd också.



Hillevi: Ha en god dag du också!



Carin: Det börjar synas blå himmel nu och solen kommer nog snart att skina över mig.

2011-02-08 @ 10:22:20
Postat av: Per

Hujedamej, 04.45... Jag trodde att det bara var bagare och akutpersonal på sjukhusen som var vakna så dags. ;) Vägen till slottet är nog ingen lek just nu. Jag funderar på att skaffa en fyrhjuldriven bil, kanske en Blå Range Rover ("Han hade velat haft en röd eller en vit, men det fick bli en blå Range Rover"). :)

2011-02-08 @ 10:29:46
URL: http://itkocken.blogspot.com
Postat av: Anonym

Önskar dig en god lunch och solig eftermiddag!

2011-02-08 @ 11:26:37
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Per: Bagare, akutpersonal på sjukhus och slottsträdgårdsmästare!



Tack! Lunchen var perfekt och solen skiner!

2011-02-08 @ 11:56:23
Postat av: Kersti

Att vakna så tidigt skulle jag inte klara, jag har svårt att ta mig upp när min klocka ringer 06.00. Kul att få en rapport från en hel dag. Jag kanske skulle kopiera det. Den skulle skilja sig en hel del från din.

2011-02-09 @ 20:33:30
URL: http://ettvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0