Site Meter

Fragile

Den här knäckepilen gör verkligen skäl för sitt namn. Efter Brommas stränder växer knäckepilarna tätt och de här träden har ett spännande sätt att föröka sig på. När grenar från trädkronan bryts av vinden (vilket händer väldigt ofta) och faller i vattnet så flyter grenarna iväg till en lämplig plats vid någon strand, där den slår rot.

Knäckepil heter på latin Salix fragilis. Artnamnet fragilis kommer av latinets frangere (bryta) och betyder skör, namnet syftar på att kvistarna lätt bryts av.


Kommentarer
Postat av: Marie Lithén

har alltid undrat varför knäcke... tänk vad man lär sig:)

2011-12-15 @ 20:12:34
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: thord wiman

Oj, sången är väldigt vacker och budskapet viktigt. Yes, fragil we are.

Tanken på vår vackra blå planet med dess biosfär - en smal tunn hinna från alldeles under planetens yta till en liten bit ovanför som är livets egen plats. Denna enda zon så bräcklig och skör. Och hur behandlar vi den. Tanken får mig att rysa.



Vem är sångaren tänkte jag. Verkar bekant. Det var ju Sting. Allt hår förvillade mig. Tack för den sången.

En av mina favoriter på youtube och en av de vackraste sånger som någonsin spelats in tycker jag hans suggestiva "Fields Of Gold" är. Tyvärr finns inte den underbara originalvideon tillgänglig längre men flera versioner av riktigt dålig kvalitet. Så jag brukar lyssna på den här varianten. Hej!



Sting - Fields of gold HD

2011-12-15 @ 23:22:57
Postat av: Marie

Naturen är smart!

2011-12-18 @ 21:01:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0