Site Meter

Victoriahuset med jättenäckrosorna

Trots att jag väldigt ofta besöker Bergianska trädgården så har jag aldrig tidigare besökt Victoriahuset med jättenäckrosorna. Idag hann jag precis in innan de skulle stänga och det var mäktigt att se de här enorma bladen som faktiskt skulle kunna bära mig.


Jättenäckrosorna härstammar från Sydamerika och växer där i Amazonas biflöden.

 

De upptäcktes först 1840 av engelska upptäcktsresande i Guyana och väckte då så stor beundran att de namngavs efter den dåvarande engelska drottningen Victoria. I Bergianska trädgården blommade den första jättenäckrosen i Victoriahuset 1904 och sedan dess har den blommat här varje sommar. I år odlar vi de två arternaVictoria amazonica - jättenäckros och V. cruziana - sydlig jättenäckros.

Bladen kan bli upp till 2,5 m i diameter och blomman nära 40 cm i diameter. De har kraftiga lufthållande nerver som stadgar bladet, vilket kan bära ca 70 kg. Jättenäckrosorna blommar på natten. På dagen slår blomman ihop sig. Har man tur kan man få se utslagna jättenäckrosor på sommarkvällarna.

Jättenäckrosorna får ärtstora frön som används till föda. Indianstammar i Amazonasområdet samlar in fröna, de torkas och mals till mjöl och användes till bakverk vid högtidliga tillfällen.

(Texten från Bergianska trädgårdens hemsida)

Kommentarer
Postat av: louise pärsén

Hur coola som helst! Skulle gärna se på riktigt! Fina bilder.



louise

2011-08-28 @ 10:20:56
URL: http://hallontrollet.blogspot.com
Postat av: Lars-Gunnar (yung) Spengler

Mäkta Faschinerande !!!!

2011-09-16 @ 15:04:14
URL: http://yahoo.com.au
Postat av: Irene Skeppner

Min pappa arbetade på Bergianska trädgården i början på trettiotalet. Han trivdes väldigt bra. Och jag har svartvita fotografier från de stora näckrosorna.

2011-11-29 @ 23:10:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0