Site Meter

Blomsterprakt i Örebro stadspark 2011

Så blev det då äntligen dags att tillsammans med 307:an dra söderut i landet på en veckas roadtrip och en fullplanerad vecka väntade. Under många veckor har det inte kommit en droppe regn i våra trakter men idag då min resa skulle börja så öppnade sig himlen.

Mitt första stopp blev Örebro stadspark. Under mitt paraply vadade jag fram i tygskor på regntunga gräsmattor i den fantastiska blomstergatan mitt i parken. Här byter man färgtema varje år och förra året blev man glad av alla starka färger som lyste upp parken. I år hade man valt att komponera vackert. Och vilka kompositioner det blev!
Det är möjligt att jag är lättflörtad när man öser på med dessa ljuva pastellfärger och i den här mängden. Det är inte bara färgvalet som får mig att falla helt för de här skapelserna - det handlar även om att man byggt upp allting så fantastiskt i höjder och med växternas form. För mig är det här ett mästerverk och det var länge sedan jag såg något så bra.

Ok...jag vet. Trädgårdsdesigners och professionella trädgårdsmänniskor brukar inte tycka om när man skapar sådana här ´´vackra´´ planteringar. Här finns inget som sticker ut eller stör harmonin. Men jag står för att jag älskar årets blomstergata i Örebro stadspark. Berätta gärna helt ärligt vad ni tycker!

Efter besöket i stadsparken blev jag bjuden på kaffe och macka på ett café i Örebro av en bloggföljare vid namn Lars. Det blev en mycket trevlig pratstund. Tack Lars!
Sedan fortsatte färden i regnet ner mot Kinnekulle där det skulle bli fest hos Hannu! Mer om det senare...

Men vänta....nu hände det något här. Fick skaparen av blomstergatan plötsligt en lust att ´´sticka ut´´ en aning...och då tappade man mig kan jag säga. För er som mår dåligt av gräddbakelsebilderna i det här inlägget, kan vila ögonen på bilderna längst ner.
Apropå konstnärligt...här i Örebro sparar man inte på krutet!


Kommentarer
Postat av: Lars Forslin

Jo, det var som en stor fluffig tårta alltihop! Och visst är det fint med alla pasteller, nästan så att jag kan acceptera non-stop-begoniorna i framkanten, men bara nästan...



Förra året stannade jag till i Örebro och tittade i Stadsparken; pratade med en kvinnlig förman där. Har för mig att hon nämnde 20 000 plantor på blomstergatan, men jag kan minnas fel. Fast det kan nog stämma, det räcker till ett hektar om det är vitkål...



Tack för vackra bilder och rapport Hasse!

2011-08-09 @ 17:35:04
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Håller helt med angående begoniorna Lars...bara nästan!

2011-08-09 @ 18:39:51
Postat av: cia

kul att se bilder från Örebro, vi brukar åka dit och äta lunch på Stadsträdgården några gånger per säsong och ta en titt på blomstergatan, vi jobbar i andra änden av Örebro så det är väll för nära för vi har inte varit där i år än men nu ska det bli av när jag sett dina fina bilder.

2011-08-09 @ 20:55:03
Postat av: Maria Engblom

Ljuvligt (förutom klicken med tagetes, urk)!

Gillar också pastelliga planteringar.

Synd att det var sen kväll/natt när vi var ner och tittade på andrahandslägenhet åt ungdomarna förra veckan, annars brukar jag passa på att gå till stadsparken. Bodde i Örebro i ett år i min ungdom och var ofta dit.

2011-08-19 @ 09:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0