Site Meter

Perenner i offentlig miljö


Kungsholmstorg

Jag läser i den bästa boken om perenner - Perennboken med växtbeskrivningar från 1989 och kaptilet som heter ´´Perenner i offentlig miljö´´ av Inga Hermelin-Jungstedt. Där skriver hon ´´Idag ser man sällan perenna växter i våra parker eller på gator och torg´´.  
Det är över 20 år sedan hon konstaterade det och idag stämmer det ju inte alls efter vad jag har sett när jag rest i Sverige. Perenner används allt mer i gatumiljöer, parker och även i bostadsområden. Enköping är ett bra exempel på hur man kan använda perenner i en stadsmiljö. Där har man på flera ställen planterat t.ex. nävor i refuger och på andra platser utefter gator och rondellerna in mot stan är fyllda av högväxta perenner. Av någon anledning har jag inga bilder av Enköpings rondeller.

Jag besökte Sävsjö i somras där stadsträdgårdsmästare Stefan Lagerqvist förgyllt den lilla ortern med perenner på varje liten ledig yta och det blir ju så mycket vackrare och mer levande än att plantera de vanliga buskarna som brukar användas i offentliga miljöer. Se mer här.

Här i Stockholm är det mest i parker och i nyare bostadsområden som man använder perenner. I gatumiljöer är det mest sommarblommor. Kungsholmstorg, Norrmälarstrand vid Stadshuset och Norra bantorget är några av undantagen. I sommar ska jag undersöka hur man använder perenner i bostadområden, parker och i gatumiljöer runt om i landet.

Hur ser det ut där i den ort där ni bor?


Sävsjö

Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Tja det är nog liknande här,med sommarblommor i vissa rondeller men det kommer mer och mer perenner och det tycker jag är positivt även om sommarblommor kan ge en " wow effekt " förstås. JAg efterlyser bättre planteringar vid infarterna till staden.

2011-04-09 @ 09:37:35
URL: http://oanat.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Är det Umeå Anna-Maria?

2011-04-09 @ 09:46:06
Postat av: Nina Lindh

Där jag bor fattas perenner. Enköpings alla blommor har jag sett. Underbart!

2011-04-09 @ 20:45:35
URL: http://ninalindh.blogspot.com
Postat av: Anna-Maria

Jepp Umeå. "The city of the rondells" =)

2011-04-11 @ 12:28:12
URL: http://oanat.se/
Postat av: Miriam

Ja tyvärr är det mkt sommarblommor även där jag bor. Nödinge, Göteborg. Men det kommer mer och mer perenner, hur ska man göra för att få kommunen att satsa mer på detta? En vacker infart till stad/kommun är ju lite som hallen, entrén till våra hus. Första intrycket. :) Rabatten på Kungsholmstorg var ju fantastisk!

2011-04-12 @ 20:40:14
URL: http://livingbymiriam.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Du får skriva insändare i din lokala tidning och gnälla lite Nina!



Jag har aldrig varit i Umeå. Är dålig på att åka norrut...får ändra på det någon gång.



Miriam: Som sagt...insändare i tidningar och visa bilder från Enköping! Ja rabatten på Kungsholmstorg blev riktigt lyckad!

2011-04-13 @ 07:33:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0