Site Meter

Kvilleeken/Rumskullaeken - Sveriges äldsta ek




 
September 2010
 
 
Tusen år gammal är den. Kvilleeken eller Rumskullaeken som den nog är mest känd som. Rumskulla är socknen och ligger ca. två mil nordväst om Vimmerby.
I många år har jag velat se den här eken och nu äntligen fick jag vistas en stund under det här mycket gamla  trädet och det kändes som en kultplats på något sätt. Den höga ådern gör att man själv kände sig som ett obetydligt ögonblick i historien.
Tänk, att när trädet började gro ur det där ekollonet en gång, då hade kristendomen just börjat få fäste i vårt land men fortfarande fanns den gamla asatron kvar bland folket. Vikingar plundrade byar och städer i Europa, staden Visby grundades och det restes runstenar runt om i landet. Inte undra på att det kändes stort och vördnadsfullt att vara där och få lägga en hand på stammen.

På 1930-talet gjordes en noggrann utredning av trädet och det fastslogs att åldern var 950 år och har alltså nu passerat 1000-årsdagen. Omkretsen i brösthöjd är nästan 14 meter och kraftiga spännband av järn håller ihop trädet för att på så vis förlänga åldern på den här vännen.
Det finns ett gammalt talesätt som säger att eken växer i 300 år och dör i 300 år. Kvilleeken har förlängt sin dödsperiod kan man säga. Jag vet inte hur länge den orkar leva och visst faller den sönder mer och mer, men nog kommer den att grönska i hundra år till...minst! På 1700-talet använde man det redan då ihåliga trädet som redskapsbod och att man 1967 använde trädet i filmen ´´Jag är nyfiken gul´´ och spelade in sexscener...är en helt annan historia.

Jag tror nog att det här är det vackraste träd jag någonsin sett...












Kommentarer
Postat av: Gela

Vilken underbar ek. Känner vördnad. Ha en fin helg/Gela

2010-09-11 @ 07:40:58
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Ödmjukhet - det är det jag känner inför ett sådant gammalt träd. Tack för bilderna! Dina skogsbilder nedan är underbara. Visst är det någon speciellt med en lugn, tyst skogsvandring. Jag tror knappt det är möjligt att behålla negativa och stressande tankar i huvudet när man går bland träden och lyssnar på vinden. Dags för en ny svamputflykt i skogen. Trattkantarellen är på gång. Hittar jag inget, gör det inget.

Ha en fortsatt trevlig helg!

2010-09-11 @ 10:14:45
Postat av: yrsa

känner på samma gång lite sorg över dessa bälten på gamla träd, vi har en lind(?) på vårt torg som också måste hållas ihop, men visst är det fint- o en svindlande ålder,vi är bara sandkornet i stammen!

sitter med sonens dator, väntar på en ny laddningssladd till min, så det blir bara sporiadiska besök här hos dej, men alltid lika fint! och en liten hemlis(ska på arbetsintervju 6.10 till viking line, så kanske jag börjar besöka stockholm jämt o ständigt sedan!!- har varit i ungdomen på färja så nu när barnen är stora är det dags igen!) ha en bra dag!

2010-09-11 @ 11:18:37
Postat av: Anita

Så härligt det var att få återse eken igen. Tanken svindlar när man tänker på åldern, över 1000 år. Jag hoppas att den kommer att leva länge till och jag känner att jag måste bara besöka den igen.

2010-09-11 @ 11:19:11
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Anonym

Vilket häligt träd! Helt otroligt att det fortfarande kan leva......

2010-09-11 @ 13:04:18
Postat av: Kolonistan

En vacker ek som dock inte heller kan stå emot tidens tand.../Kolonistan

2010-09-21 @ 15:44:21
URL: http://kolonistan.wordpress.com
Postat av: Karin Aurell

Mycket vacker ek!



I Stockholm såg människorna fram emot att den fina gamla eken vid TV-huset skulle få stå kvar, men nu den 25 nov. 2011 kl. 05.00 har man med skydd av 40-50 poliser sågat ner den fina gamla eken. Här härskar Mammon och för Mammon har en fin gammal ek inget värde. Här kan ni följa eken in i döden.



http://www.youtube.com/watch?v=uHpuxUTUVSE&list=HL1322297154&feature=mh_lolz

2011-11-27 @ 00:17:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0