Site Meter

Flaten runt



Jag har för tillfället bytt trädgårdar mot skog och i morse begav jag mig till Flatensjön vid Skarpnäck i södra Stockholm, ca. en mil från innerstaden. Dammade av min bok ´´Alla dessa promenader i Stockholmstrakten´´ och letade upp den här vandringen som är 8,5 km om man tar en omväg bort mot Drevviken...vilket jag missade så att min vandring blev något kortare.
Jag startade vid Flatenbadet som var helt folktomt den här morgonen. Skogen runt sjön speglade sig i det stilla vattnet och man blev sådär natureuforisk.
Det här var en helt ny plats för mig och det kändes lite som att befinna sig långt ute i vildmarken, inte ett enda hus längs sjöns stränder. Magiskt vackert på vissa ställen. Visst hörde man bruset från stan på håll och ibland såg jag Globen mellan granarna långt borta, men eftersom jag håller på med invänjning av skogslivet...så kändes det ok.

Det var en mycket stilla och lugn morgon och nästan lite meditativt att vandra längs det spegelblanka vattnet i början av sträckan. Efter en stund blev stigen och vägarna liiite för välordnade. Jag gillar att kliva omkring över grenar och stenar på en skogsstig, som i söndags i svampskogen. För säkerhets skull hade jag tagit på mig vandrarkängorna men jag kunde lika gärna gått runt Flatensjön med flip flop. Men jag ska inte gnälla...det finns nog många som uppskattar att stigarna är så ordnade.
Det var blandskog med mest gran och tall i kuperad terräng under första hälften av vandringen för att sedan gå över i lite mjukare natur med lövskog den sista biten.
Jag rastade och drack mitt kaffe högt uppe på ett berg med fin utsikt över sjön och det kändes verkligen inte som om staden låg så nära som den gjorde.

Framme vid Ekudden hade det tidigare legat en mangårdsbyggnad från 1800-talet och som brann 1949. Det finns endast grunderna kvar av byggnaderna nu och man kunde svagt ana den trädgård som funnits här. Det kändes som att vandra i en lund med stigar hit och dit ner till sjön. Jag ska erkänna att jag kände mig en aning mer hemma här än i barrskogen i början av vandringen. Stora ekar, bokar och hassel med mjukt formad mark av gräs och örter.
Efter att ha passerat Listuddens koloniområdes ytterkant fortsatte jag den sista biten fram till badet där jag började vandringen och nu hade skolklasser samlats här och ljudnivån var något kraftigare än när jag anlände tidigare.

Att vandra runt Flaten var riktigt skönt och det fanns inte en näva, echinacea eller stenkyndel så långt ögat nådde. Man behövde inte fundera på skogsväxternas färger, om de passar ihop med varandra, om de är klara, starka, varma eller kalla. Man behövde inte tycka så mycket om växterna. Här styr naturen fullt ut. Det är grönt i olika nyanser och allt är självklart. Just detta gjorde mig helt lugn idag. Trädgårdssäsongen har varit intensiv och nu lät jag ögonen vila i naturens egna färger.









Vid Listuddens koloniområde blev jag påmind om trädgårdsmänniskor...







Kommentarer
Postat av: Ann

Fina foton som vanligt Hasse! Du fick verkligen fram det vackra i vår svenska skogs-fauna. Skulle jag inte göra middag nu ...så hade jag mer än gärna tagit en tur i skogen här intill, men det får bli i morgon då jag sovit klart efter nattjobbet. Hej & kram

2010-09-01 @ 16:09:28
Postat av: Skaffaren

Det verkar ha varit rätt dag för en skogspromenad.

Och ett sjönära fikaställe känns ju också helt rätt.

2010-09-01 @ 16:11:08
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Förvånande att det finns så mycket skog så nära Stockholm, eller i Stockholm kanske jag ska skriva? Som du skriver i svampinlägget så är det alldeles TYST i en skog, och det är först när man upplever den tystnaden som man inser hur mycket ljud vi egentligen har omring oss!

Ha det gott!

2010-09-01 @ 17:41:22
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Lena

Tack för en fin tur runt Flaten! Jag har aldrig gått där själv men blev inspirerad att göra det någon gång när jag såg dina bilder.

2010-09-01 @ 18:51:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ann: Då får du gå i morgon i stället Ann...men håll i hatten då. Det ska tydligen bli hårda vindar. Ha det gott!



Skaffaren: Det blev en perfekt vandring!



Åsa: Ja, tystnad är något sällsynt idag.



Lena: Det tycker jag att du ska göra, det är säkert vackert här i oktober med alla höstfärger.

2010-09-01 @ 18:59:56
Postat av: Pia

Så vackert, jättefina bilder! Man förstår verkligen att det var en avkopplande runda att gå.

2010-09-01 @ 19:10:53
Postat av: Mariana

En fin skogsvändring,gillade din skottkärra bättre.

Mariana

2010-09-01 @ 19:59:57
Postat av: Kersti

Så kom du iväg tillslut. Visst är de en trevlig promenad och som du skriver lättgånget. Jag går där ganska ofta med hunden. Nästa gång får du ta den där extra turen ner till Dreviken.

På precis det stället som visas på din första bild halkade en vän till mig ner i vattnet förra året när vi var ute med hundarna. Vi fick sitta kvar där i solen en ganska lång stund medan kläderna torkade. Jag har fick själva doppet på bild :).

Och visst är det en härlig utsiktsplats där uppe på berget. Perfekt rastplats.

2010-09-01 @ 22:08:18
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Mira

Fint, Hasse...

2010-09-01 @ 22:31:21
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Ja, naturens egen trädgård överträffar allt. Det är som du skriver, när man tittar på trädgårdar gör man alltid bedömningar medvetna eller ej. I skogen är det bara att insupa atmosfären. Bara genom att titta på dina vackra bilder, känner jag hur lugnet genomsyrar kroppen. En bra början på dagen. Tack!

2010-09-02 @ 08:54:37
Postat av: Sophia Callmer

Ser underbart skönt och vilsamt ut, och vackra bilder!

Förstår dig i att behöva vila i något i stället för att hela tiden förhålla sig till det man ser.

ha en fin dag!

2010-09-02 @ 10:46:24
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pia. Ja det var avkopplande!



Mariana: Skottkärran blev en chock när jag kom ut ur skogen men sedan tänkte jag att de som ´´skapat´´ detta lilla underverk har nog gjort det men och av kärlek.



Kersti: Aj...hoppas att inte kamraten gjorde sig illa. Nästa gång blir det svängen om Drevviken också. Måste ha missat i en korsning.



Mira: Ja det var verkligen en fin morgon.



Ramona K: Så sant och så bra att jag kan göra någon lugn...



Sophia: Ha det fint du också!

2010-09-02 @ 19:23:01
Postat av: Susie Bloom

Du bjöd på en härlig promenad med mycket nostalgikänsla för oss som tidigare bodde i Älvsjö och ofta tog en prommis med hunden i det här området. Kusinen och andra vänner bor i Älta så man kunde sen alltid våldgästa nån för att få sig lite förfriskningar.

2010-09-03 @ 13:09:32
URL: http://stjarnarve.blogspot.com
Postat av: Carina

Åhh, vilka underbara skogsbilder. Jag ÄLSKAR skogen och sjöarna. Välkommen till det här landskapet!



Önskar dig en skön helg och semestervecka.

2010-09-03 @ 16:33:57
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Susie Bloom: Visst...klart att du ska vandra här och dricka hos kusinen...



Carina: Tack så mycket!

2010-09-03 @ 19:38:28
Postat av: Erik

Hej!



Vilka fina bilder! En fråga tänkte ta mig dit för lite fiske och undrar var bilden med ryggsäcken och termosen är tagen. Otroligt fin vy ser det ut att vara. Är det över Faten eller Drevvviken?

2010-09-30 @ 15:26:43
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Erik: Det är Flatenbadet du ser på andra sidan. Lycka till med fisket!

2010-09-30 @ 15:51:16
Postat av: Lennart

Vore jättekul om du kunde dokumentera lite kring Albysjön, Fatburen och lite av Tyresösjöarna. De är så fina!

2010-11-09 @ 15:42:14
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lennart: Vem vet...under nästa år kanske jag vandrar vid dessa sjöar. Tack för tipset!

2010-11-09 @ 15:49:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0