Site Meter

Medveten närvaro

Glöm inte fototävlingen! Bilderna blir mer intressanta om ni döper dem! På lördag 18.00 ska bilderna vara hos mig.



Kan man lita på alla de olika metoder och de som vill göra oss till harmoniska och lyckliga människor? Kanske att jag är alltför misstänksam som tror att alla...eller i varje fall de flesta säljer detta enbart för att tjäna stora pengar på vilsna människor. Visst förstår jag att utövare och experter inom området ska ha bra betalt för sina kurser mm. men jag har så svårt att lita på den här sortens information/reklam. Lika svårt som att lita på all annan information och reklam som sköljer över oss dagligen.

Jag har länge velat lära mig meditera för att få bort stress och oro ur kroppen. Men måste man gå kurser där man ligger barfota på golven i ABF-lokaler? Jag klarar inte sånt! Gillar inte kurser. Kan man lära sig att meditera med hjälp av böcker? DVD-filmer...som inte kostar tusentals kronor?

Nu är det Mindfulness - (medveten närvaro) som gäller och det låter ju underbart. Ett buddistiskt sätt att se på sin tillvaro, sin närvaro. Att finna lugn och harmoni. Låter bra för en stressad stockholmare. Men är det för flummigt? Jag vet inte...jag är bara så förbannat rädd för den kommande vintern, kylan och mörkret. Just därför har jag väl snart köpt på mig ett Mindfulness-kitt för att ha något att tro på.

Så fort mannen på filmen här ovan börjar berätta, med sin sövande röst...börjar jag direkt tänka på telefonförsäljare och TV-reklam. Men 2 minuter in i filmen så lockas jag lite av bilderna och av syntarna.
Man vill sälja detta till oss...ganska dyra prylar. Kan man lita på sånt här?

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Jag förstår att du är lite misstänksam...



Nej, skulle jag säga. Man behöver egentligen inget av alla "kit" som erbjuds, det enda man behöver är sig själv. Däremot kan musiken, bilderna, texterna, terapeuten, gruppen eller en guidad meditation vara hjälp på vägen för att hitta sitt eget sätt. Ibland kan man behöva hjälp att stoppa ekorrhjulet.



Jag hoppas att du hittar ditt eget sätt Hasse. Jag har hittat mitt! Du får gärna höra av dig om du vill veta mer.



Kramar :)



2010-10-14 @ 19:38:28
URL: http://www.axelzonstradgard.se
Postat av: Lilla B

Det finns nog nästan lika många sätt att meditera som det finns utövare.Ingen speciell utstyrsel eller inköpt meditationskit behövs. Det viktigaste är att hitta just den egna känslan av att finnas till i ett sammanhang. Håller helt med Madeleine här ovanför.

2010-10-14 @ 19:53:57
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Pia

Jag förstår hur du känner det inför vintern..men dyra prylar är ingen garanti för att lyckas. Det är ändå du själv som måste "göra jobbet" genom att öva regelbundet och envist. Du kan låna böcker på biblioteket för att få lite tips. Lycka till!

2010-10-14 @ 20:57:29
Postat av: Leif

Tyvärr måste man nog stå ut med stressen och oron, för har man inte fått bort den på över 50 år så blir det svårt...Jag förstår hur det känns.

2010-10-14 @ 21:17:25
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Läste någonstans ett bra råd - börja och avsluta dagen med att tänka på fem saker i ditt liv som gör dig lycklig. Enkelt eller hur men svårare än man tror att gör till en vana.

Skulle behöva starta upp igen med mitt eget råd. September och oktober har varit en otroligt stressig period för denna pensionär. Trädgården har jag sköt med vänstra fingret - inte ens handen. Tror inte att jag hinner komma i stämning och plåta en fin tävlingsbild - tyvärr. Men det blir spännande att se andras bidrag.

2010-10-15 @ 08:03:42
Postat av: Lena Elisabet

Jag skrev ett arbete om Mindfulness när jag gick trädgårdsterapi-kursen. Kan inte påstå det blev mindre flummigt ens när jag var ordentligt påläst!



Men frånsett det så finns det många olika platser och sätt att komma i kontakt med yoga, meditation etc. Det måste inte vara en barfota-kurs på ABF..haha! Leta lite så hittar du säkert något som inte känns genomkommersiellt. För då blir det ju inte så bra heller.



Eller är det kanske långpromenaderna med kameran som är din meditation?

2010-10-15 @ 10:53:19
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack så mycket alla. Jag ska fundera ut något bra sätt. Och visst är mina vandringar en typ av meditaion. Men det måste väl finnas hopp för en stressad 50+are Leif?

2010-10-15 @ 14:26:06
Postat av: Kersti

Visst finns det hopp. Jag började med hjälp av en bok om heter Meditationshandboken för alla som vill lära sig meditera på egen hand av Joan Goldstein och Manuela Soares. Det hade stått i min bokhylla i över 10 år. Den var hjälp på traven, verkligen. Jag köpte inte allt men höl fast vi det som passade för mig. Det viktigaste (och svåraste)är att få till en vana. Viktigare med 10 minuter som blir av än att storstilat försöka med halvtimmespass. Boken finns fortfarande att låna på biblioteket. Det finns många fler böcker i ämnet meditation och mindfulness om du känner för det. Att gå på kurs kan man faktiskt klara sig utan även om det kan hjälpa en att komma igång. Lycka till

2010-10-15 @ 14:49:32
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Carina

Kul att du hittat samma youtube-klipp som jag la in på "Fejan" 10 okt.

Du måste inte köpa något alls!



Håller helt med Madeleine ovan.

Känn in vad som känns bra för dig. Detta är bara ett sätt.

F.ö.kan du låna böcker på biblioteket t.ex "Mindfulness i vardagen" Av Ola Schenström



Dr Ola Schenström är Mindfulness-instruktör och en av landets främsta experter på området. Som läkare sedan 35 år har han lång yrkesmässig erfarenhet av de problem som det moderna samhället ger oss.



Kolla gärna in på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=lDUsdVi-0tY



Önskar dig en skön och avkopplande helg!



2010-10-15 @ 14:57:12
Postat av: Annika Christensen

Hej!

Jag blir så himla glad när du tittar in och skriver några rader. Vad kul med sådan trevligt besök....

Tror jag får ta mig i kragen och komma till dig också. Det hade varit himla kul måste jag säga.

Mitt bästa sätt är att vika hela dagar i trägården och ibland får jag något gjort och bland bara är jag fast att jag borde göra en massa annat.

Ligga på ett golv i ABF lokal är inget för mig och det gäller träning också.

Skulle bara vilja ha en bättre säng i växthuset.

Förresten så har jag precis köpt en ny trädgård som

man verkligen kan vila och hämta kraft i.

Skall visa så smånngom.

Ha en skön helg

Annika

2010-10-15 @ 18:22:43
URL: http://naturligating
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack för alla boktips och Annika...vi får ordna med det där besöket. Spännande med en ny trädgård!

2010-10-15 @ 23:00:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0