Site Meter

Om jag måste...

...välja en vild blomma i den svenska naturen så blir det midsommarblomster, eller skogsnäva som den också heter. Geranium sylvaticum. Jag föredrar namnet skogsnäva. Gillar inte midsommar. Den blommar i slottsparken nu. Vad blir det om ni måste välja?




  • I helgen ska jag vandra runt en ö här i stan.
  • I helgen ska jag läsa böcker.
  • I helgen ska jag fika på stan.
  • I helgen ska jag sova länge....!
  • Tack Petra för din underbara textning på mina träskyltar till trädgårdslandet. Så snygga!


Kommentarer
Postat av: Ruben

Självklart blir det en näva! God smak du har! ;-)

Ha en trevlig helg!

/Ruben

2010-05-28 @ 18:44:36
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: The Secret Garden

För mig blir det nog en nattviol. Att se denna orkidé djupt inne i skogen intill en svart tjärn...det är magi! Och som den doftar, underbart!!!



/Boije

2010-05-28 @ 19:14:51
URL: http://www.hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Håkan Gidestrand

Varför gillar du inte midsommar??

Håkan

Postat av: Calle

Blåklocka - om man bara kan ta en.

2010-05-28 @ 20:05:01
Postat av: Kerstin

Jag väljer Humleblomster utan minsta tvekan!

2010-05-28 @ 20:12:12
Postat av: Katarina

Förgätmigej är "min" blomma, sedan jag var liten så jag känner att jag inte kan svika den och ens tänka på att föreslå ngn annan. Mandelblom skulle i så fall kunna vara en "runner up".

2010-05-28 @ 20:21:27
Postat av: Katarina/Kollitott

Jag väljer liljekonvalj. För den fina doftande vita blomman och de mörkgröna bladen som man kan sätta runt buketten.Det gjorde jag när jag var liten i Gästrikland, och det var nästan lite högtidligt för det är ju dessutom landskapsblomman.

2010-05-28 @ 20:44:35
URL: http://kollitott.se
Postat av: Georg

Varför välja en?

Triften, backtimjan och kärleksörten som blommar på ängarna mot havet i viken. Vitsippa, blåsippa, gulsippa, backsippa, liljekonvalj, kabbleka, smörboll, gullviva, vit näckros, vildtulpan, svärdslilja, kornvallmo, rödklöver, tistlar, fibblor, underbara orkidéer, nävor, ljung, fingerborgsblomma, nunneört, humleblomster, aklejor, lupiner, violer, förgätmigej väddar, blåklint...

Allt lika vackert, vid olika tider...

2010-05-28 @ 20:46:02
Postat av: Ann-Sofi

Tortyr att behöva välja, men om tumskruvarna dras åt säger jag liten blåklocka...

2010-05-28 @ 21:05:18
URL: http://annsofiero.wordpress.com
Postat av: Mariana

Vitsippa men den har ju börjat blomma över så då blir det mandelblom ser varje morgon en liten tuva och den är så söt.

Mariana

2010-05-28 @ 22:06:48
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Eva

Prästkrage som nummer ett! Inte bara för att den är Skånes landskapsblomma utan för att den är så rent vit och blommar så länge. Jag vurmar för vita blommor så det finns fler att välja mellan, till exempel älggräs och brudbröd - stora favoriter de också.

2010-05-28 @ 22:45:28
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Monica

Tycker mycket om prästkrage också, tänk när det blommar en hel äng och i någon kilometer vid vägkanten på "stugvägen". Ser det framför mig nu, så vackert. Midsommarblomster är så fladdrig och håller ingenting, i en bukett t ex. Men midsommarblomster ska de heta:-)

2010-05-28 @ 23:38:45
Postat av: Ramona K

Förgätmejej om jag tvingas välja men tät följd av skogsnävan och nattviolen. Jag skulle gissa vi får vänta 2v innan skogsnävan blommar. Den har verkligen invaderad vår tomt men den är så välkommen.

Trevlig helg

2010-05-28 @ 23:41:04
Postat av: Lars Forslin

Självklart ska den heta skogsnäva, om det nu var det du frågade. Har sett att det börjar komma förädlade sorter av den också, vilket öppnar för tidigblommande högre nävor i rabatter och planteringar, och kanske kan de blomma lite längre än den vilda skogsnäbban. Ni vet väl att näv är dialekt för näbb? I Danmark heter näva ju storkenäeb och på engelska cranesbill.

2010-05-29 @ 23:07:55
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lars Forslin

Annars finns det många favoriter i floran. Kanske tibast med sin osannolikt tidiga och väldoftande blomning och sina osannolikt giftiga bär.

2011-07-02 @ 20:19:56
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0