Site Meter

Längre inåt landet





25 grader varmt och vindstilla. Då borde man kanske åka till havet men i stället blev det Enköping inne i landet.
Drömparken brukar locka under alla årstider även om juli-augusti är bästa tiden att se alla 200 olika perenner som finns i parken. Parken som Piet Oudolf ritade och som invigdes 1996.

Jag trodde att jag skulle få se haven av blommande kirgislök tillsammans med bl.a. franstulpanen Maja idag. Tulpanerna blommade men ´Purple Sensation´ som kirigslöken heter, hade inte börjat blomma ännu. Det blev alltså ingen wow-upplevelse i Drömparken idag. Jag kan tänka mig att det är det är som vackrast här om en vecka.
Växtförteckning över den gamla delen.
Växtförteckning över den nya delen.






Dagens bänk




På hemvägen blev det en tur ner till Skokloster genom ett fantastiskt landskap där charmiga torp låg inbäddade bland blommande fruktträd och stora häggar. Kaffe och våffla vid slottscaféet och en stilla vandring under de gamla kastanjerna i slottsparken.

Låt

Kommentarer
Postat av: rsa

ser att du förvaltat din dag bra, du sprider genom dina bilder en "jag vill o se" känsla. Enköping hade jag faktiskt på min lista förra åras när vi var i stockholm o uppsala, men vår sverige vistelse blev kortare än planerat, så det blev inte av. och- att skicka över nå maj bilder till din e-post adress är för svårt för lilla mej.. jag vet faktiskt inte hur man gör..

2010-05-22 @ 21:09:47
Postat av: Elin

min hemstad :) 5 minuters promenad bort, vid enavallen, hade jag min första lägenhet.. minnen



kram vännen!

2010-05-22 @ 21:29:47
Postat av: Halvdansken

Det är faktiskt en märkbar skillnad om man åker inåt landet. Vi bor 3 mil från kusten i Danmark, och jag pendlar in till Köpenhamn varje dag. Man kan se skillnaden på den lilla biten. Ju närmare kusten, ju tidigare (eller tvärtom). Ganska märkligt om man tittar på en jordglob - hur litet Danmark är. Att det kan vara en, två veckors skillnad i växtligheten på den snutten.

2010-05-22 @ 21:57:52
Postat av: Anita K.

Jeg synes dette var WOW nok, jeg. Mine tulipaner har ikke sprunget ut en gang...

Postat av: Leif

Har allium redan börjat att så ut så där...dom har knappt kommit upp på österlen.

2010-05-22 @ 22:24:05
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Lillebeth

Vilken härlig utflykt, trots en viss besvikelse (?). Och så: Håller med om tramsiga Trädgårdsfredag. Vill ha ett RIKTIGT trädgårdsprogram. (Ingen skrattande Mandelman heller) Håller inte med om det där designprogrammet. Alltför trendinriktat tycker jag. Gröna rum? Ja.

Och så: Lyckliga du som får vara ut hela tiden! Jag kan sakna det så det värker. Tror jag ska börja sova ute. Ha det gott!

2010-05-23 @ 10:03:01
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Nilla

Vilka underbara bilder! Tack för att du visar oss!

2010-05-23 @ 17:30:28
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Monika Sörensen

Fanns det någon Till-salu-skylt bland de charmiga torpen??? Kan tänka mig ett sådant boende...

2010-05-24 @ 08:47:55
URL: http://icole8.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0