Site Meter

Hårig pussmun


De japanska körsbärsträden blommade efter Hornsgatan på söder.

Jag tänker inte nämna ett ord om vädret och kylan i detta inlägg...!
Kamrat Claes som skriver bloggen Koloniet befinner sig i Stockholm den här helgen och vi träffades för en komprimerad trädgårdsrunda i Stockholm idag.
Eftersom vi båda är morgonpigga startade vi hyfsat tidigt med ett besök på Långholmen. Trädgården vid Bellmanmuseet ligger fortfarande i vila men jag såg att de börjat renovera sargerna kring trädgårdslanden här i en av Stockholms charmigaste trädgårdar.

Färden gick vidare genom ett lite sömnigt Stockholm och vi körde ut mot Djurgården och Rosendal. En kort vandring i den folktomma trädgården och jag försökte förklara hur det kan se ut här en vacker försommardag...

På väg tillbaka tog vi en kaffe på Lilla Parkcaféet där de bytt ut Billie Holiday och Frank Sinatra mot någon jäv... tyrolmusik. Helt chockad bestämde jag mig att de nu bara får en chans till innan jag skaffar ett annat stamfik.
De måste hitta musiken igen, den som lockade mig hit. Vid förra besöket med systern...var det helt tyst, ingen musik alls. Och idag tyrolmusik!

Vi fortsatte mot Bergianska trädgården där vi mötte upp Janicke och vi vandrade runt trädgården som nu har en viloperiod vad gäller blomningen. Mattorna av scilla, vårstjärna och porsinshyacint har slocknat för i år och nu väntar snart prunusblomningen...två veckor försenat.
Vi värmde oss i Medelhavsklimat och t.o.m. i tropiskt klimat inne i Edvard Anderssons växtpalats innan vi avslutade med fika i Orangeriet. Tack för trevligt möte Claes och Janicke.


Långholmen. Huset som vi hyrde när vi drev vårt familjeföretag.


I växthuset på Rosendal frodas plantorna.


Den blå presidentsippan blommade i Bergianska trädgården och vi kröp på alla fyra för att försöka fånga sköheten på bild. Fick ingen riktig skärpa. Tror nog att Claes med sin megakamera lyckades bättre.



Nävan inne i Edvard Anderssons växthus heter Madeiranäva, Geranium palmatum.



Funderar över vad namnsättaren till denna växt menade....Hårig pussmun! Nematanthus strigillosus.


Att stirra in i en passionsblomma är alltid lika spännande!

TV-tips
Melody Gardot
Sevilla - Barcelona


Kommentarer
Postat av: Janicke

Var det SÅ HÄR det såg ut?! Världen blir tamejtjyven vackrare genom din kameralins!

Tack för i dag!

2010-05-08 @ 16:58:34
Postat av: Gela

Härligt att komma in hit på din blogg och läsa allt från syrenblomning till pussmunnar. Ja och lite klagan på vädret och mossa förståss. Har själv ej så mycket emot lite annat än gräs i gräsmattan.

Fy vad det regnar ute nu. Men det har varit rätt torrt så det är väl bra. Ha en fin helg/Gela

2010-05-08 @ 17:38:37
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Anita

Älskar din översta bild med de olika fältens färgexplosioner. Jag menar då att bilden är indelad i olika färgfält.



Överst ... himlen med hustaken, lite mjukt och inbjudande.



Sedan följer de häftigt rosa blommorna mot husfasadernas varma kroppar som får också mig att andas häftigt i skön beundran.



Sedan följer det nedersta färgstråket i klatschiga trafikskyltsfärger. Kombinationen blir en helt underbar komposition.



Innan jag gick in här var jag inne hos Claus på Koloniet och då förstod jag att jag skulle hitta bilder från er promenad här hos dig.



Önskar dig en fortsatt trevlig helg!



/Anita

2010-05-08 @ 19:05:51
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Janicke: Ja man kanske skulle leva genom kameralinsen...



Gela: Här kastas det hit och dit mellan intrycken. Ostrukturerat som vanligt...och så får det förbli.



Anita: Tänk...den analysen tyckte jag mycket om! Tack!

En fortsatt trevlig helg till dig också!

2010-05-08 @ 19:12:07
Postat av: Katarina

Vilken härlig runda ni tog!

2010-05-08 @ 19:13:14
URL: http://kollitott.se
Postat av: Ruben

Hej Hasse,

jag var inne tidigare och såg att du också visade presidentsippan och dessutom med mycket finare färg än vad jag lyckades fånga. Tror aldrig jag sett den på Bergianska, vet inte riktigt var den finns där.

Väldigt fina stockholmsbilder (som vanligt). Har faktiskt aldrig varit på Långholmen. Det måste jag ändra på! Du har ju tidigare visat fina bilder från Bellmansträdgården (tror jag den hette, men är lite osäker), men jag ska nog hitta den.

Trevlig helg! /Ruben

2010-05-08 @ 21:14:56
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Mariana

Den där Madeiranävan var vacker!

Hornsgatans vackraste tid!

Ha en trevlig helg

Mariana

2010-05-08 @ 22:59:00
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Ja för att vara en mulen och lite ruggig dag så hade vi det mycket bra ändå.



Ruben: Om du går upp vid pionträdgården så växer de vid den högsta punkten där och sedan växer den i backen ner mot den japanska dammen om du fortsätter på samma stig. Trevlig helg till dig också!



Mariana: Ja den växte som på en stam...som ett litet träd. Antar att vi inte ens ska försöka i vårt klimat!

2010-05-09 @ 07:07:56
Postat av: Skaffaren

Madeiranävan var vacker. Det kanske finns en anledning att åka till storstan trots allt?

2010-05-09 @ 15:56:04
URL: http://skaffaren.blogspot.com/
Postat av: Halvdansken

Tycker att man detta året verkligen kan fatta det där med "micro-klimat". Vi bor 3,5 mil in i landet, och mina Scillor blommar inte än. (Danmark, men det är lika jäkla kallt här). Inne i det skyddade området med häck och träd står de dock preeeecis till att slå ut, man ser det blå skymta, men i en annan grupp som inte är så skyddade är det inga tecken på blommning än. Annars brukar det vara blått lite överallt på samma gång, men detta året ser man skillnaden. Porslinshyacinter (och vanliga hyacinter) står som bäst nu.

2010-05-10 @ 18:38:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0