Site Meter

Glad i hatten

Till slut ser det ut som om sommaren är på väg och man kan börja byta om till sommarkläder.
Jag tog ju upp det här med arbetskläder för ett tag sedan men nämnde då inget om trädgårdshattar. Vad ska man nu ha på huvudet? Jag frågade för några år sedan  här på bloggen men jag hittade ingen lösning då.

Om det nu blir en het och solig sommar så blir man ganska utsatt i parken och det behövs nog att man skyddar huvudet för att inte bli helt stekt.
Vissa personer passar i allt de sätter på huvudet. Jag tillhör inte dem kan jag säga. Jag vill inte ha en vanlig basebollkeps med en halvmeter lång skärm som ska formas till en rör...inte heller en sådan Fidel Castro-hatt och inte heller en ståhatt.

Bilden är tagen i Visby 2005 då jag trodde jag hittat den rätta hatten , men det blev trots allt ingen affär.
Hjälp mig! Vad ska jag ha? Och vad har ni på huvudet när solen gassar?

Hämtade ut mitt nya körkort idag och jag vet inte vad de gjort med bilden som jag sände med. Troligen var det fel format eftersom de tryckt ihop huvudet så att jag ser ut som en blandning mellan E.T. och Iniesta i Barcelona. Det här körkortet ska jag visa upp i ett antal år nu och det känns inte helt ok.

Jag önskar alla en trevlig helg!


Kommentarer
Postat av: Lilla B

Trevlig helg, Herr Kantarell!

2010-05-14 @ 16:49:01
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Calle

Man kan ta en större snusnäsduk och knyta runt huvudet. Du kommer visserligen att se ut som en pirat där du går men om det är ett ljust tyg så behöver det inte bli så varmt.

Jag misstänker att du kommer att förkasta min idé men jag tänkte åtminstone ge ett förslag ;-)

2010-05-14 @ 17:01:46
Postat av: Madde

Hahahaha! Damn you som inte slog till på den hatten. Jag är ytterst besviken... ;)

2010-05-14 @ 17:09:00
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Annelie

Vad sägs om en Real Deal Hat från Gardener´s Supply Company. Liknande cowboy med lite Tuscany feel.

Om du orkar coppa och pejsta så fins den här.

http://www.gardeners.com/Real-Deal-Hat/Footwear_Gloves,38-805,default,cp.html

2010-05-14 @ 18:02:30
URL: http://natureasis.blogspot.com
Postat av: Annelie

Jag igen. :/

Jaha, det gick att göra en länk, vad bra.

Åsså bry dig inte om att det är en kärring som har den på sig. Jag menade bara stilen. Förresten tror jag att den är för både och.

2010-05-14 @ 18:05:27
URL: http://natureasis.blogspot.com
Postat av: Ruben

Säkraste sättet att inte behöva visa upp körkortet är att hålla sig på sin kant och inte överskrida hastighetsbestämmelserna.

Lycka till! /Ruben

2010-05-14 @ 18:31:31
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Det där med huvudbonader är inte lätt. Under en period var vår granne gift med en thailänska, hon var alltid klädd i svart heltäckande klänning och på huvudet hade hon en gigantisk svart hatt med ett lika gigantiskt brätte. Spelade ingen roll hur varmt det var. Antar att hon stängde ut värmen, och troligen tyckte hon att vi var totalt vridna som bara klädde av oss mer och mer för varje grad temperaturen steg.

Önskar dig en majskön helg!

2010-05-14 @ 18:34:17
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Vilken hatt som Annelie länkade till - återvunnen från lastbilspresseningar! Känner mig nästan frestad men nu är det återbruk som gäller här. Hittade en hyfsad mössa med skärm bland mina verktyg - en som jag trodde hade försvunnit för gott. Maken kanske.....

Trevlig helg!

2010-05-14 @ 20:00:11
Postat av: Annelie



Angående huvudskydd tycker jag Du skall prova allt som kommer i Din väg tills Du hittar just den som känns bra för Dig, mao anser jag det vara ett alldeles för individuellt behov för att ge ngt annat råd.



Önskar Dig en lika behagfull helg som Dina bilder är vackra.

2010-05-14 @ 20:11:52
Postat av: Boije

HIhihi gillade ju den där oranga gnoom-struten!!! :) Helfräck, men kanske inte så praktisk i trädgården. Tippar väl och fastnar i allsköns växtlighet och grenar.



Jag har ingen hatt...jag bara rufsar till håret (mer än vanligt) och sätter upp det mitt på huvudet med ett spänne och då skyddar det hjärnan från att bli för varm så att man inte blir helt mjack i värmen. Ser kanske lite crazy och vilt ut, men det bjuder jag på. Går ju an att göra så när man inte jobbar i en Slottsträdgård utan bara i en Hemlig trädgård. :)

2010-05-14 @ 21:07:11
URL: http://www.hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Boije

...glömde ju...spiken i botten bara!!! så behöver du aldrig visa kortet!! (beror kanske på vilken bil man har)...

2010-05-14 @ 21:08:32
URL: http://www.hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Janicke

He he.

Jag har en stråhatt modell herr.



Tänkte i dag på vad du skrev om trädgårdskläder. Jag lufsar omkring i allt möjligt oskönt och blir alltid så otroligt smutsig.

Min kolonigranne har aldrig en fläck på sig. Fattar inte hur hon gör.



Sålunda skitig cyklar jag hem. Har inte lätt för att skämmas, men om jag skulle råka ut för något och fraktas till sjukan låge det nära till hands.

2010-05-14 @ 21:35:07
Postat av: Anonym

http://www.panamahattar.se/sale/sale.htm#Sortiment som normalt lagerförs.

...såklart!

/Mimmi

2010-05-14 @ 21:41:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Just det...kantarell!



Calle: Absolut...jag kommer att se ut som en blek kopia av Jack Sparrow...



Madde: Ja..jag ångar mig!



Annelie: Mm..det är kanske den jag ska ha?



Ruben:Jo men ibland måste man ju legitimera sig på andra ställen.



Åsa: Ja folk från värmen vet väl bäst hur man ska skydda sig.



Annelie: Jo...jag lovar att jag ska prova allt..kanske att jag skulle fota mig i olika förslag och göra en omröstning...eller inte!



Boije: Den där struthatten skulle nog inte sitta kvar på huvudet särskilt länge.



Janicke: Skönt att höra att det finns fler som skitar ner sig...



Mimmi: Nä där går gränsen...eller långt innan! Den hatten är inte gjord för skitiga trädgårdsmänniskor. Men tack ändå...

2010-05-14 @ 22:05:52
Postat av: Sari

En fiskehatt skulle du passa i! :-) Typ den som finns under länken...

Skyddar nacken och ansiktet när man gräver i trädgården!

Postat av: Mona

Min bästa huvudbonad i trädgården är en "Beppehatt". Lagom solskydd men skymmer inte siktetn och den sittar kvar även då det är vindigt. När jag har farit söderut har jag ibland fått äran att låna dotterns Lazio-hatt.

2010-05-15 @ 13:58:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0