Site Meter

Öland - Dag 1



Efter en fin mellanlandning i en Bullerby kom jag då över till Öland. Den här ön har jag inte någon direkt relation till. Visst har jag varit här några gånger men inte blivit sådär förälskad som jag är i Gotland och Österlen. Nu ska jag utforska och upptäcka den här långa smala ön under några dagar och se om vi kan bli vänner.

Början kunde inte bli bättre. Jag har fått låna Åsas familjs torp och när GPS-kvinnan visat vilket hus det var blev jag bara stående och stirrade. En sådan här idyll trodde jag bara fanns i fantasier och drömmar. Det låga torpet mot gatan...de oerhörs charmiga och sneda uthusen och den gamla ladan längt bort i trädgården...och överallt, gamla knotiga och blommande äppelträd. Syrenerna slogs om utrymmet och visade sin bästa blomning mitt bland alla äppelträd. Jag ska göra ett eget inlägg om det här stället när jag kommer hem. Men kärlek vid första ögonkastet blev det. Tyvärr får jag inte så bra bilder...solen är för stark. Provar igen i morgon bitti.


Helt otippat blev det en hamburgare vid Hasses grill nere vid hamnen ikväll....jag vet Åsa, lovar att inte äta där fler gånger. Ikväll sitter jag på trappan, läser klart ´´En öppen vinter´´, dricker vin ur tunna glas och  ser ut över den här trädgården som omsluter en och som är så galet vacker.
På tyst nivå spelar Neil Young från min dator i köket.  Annars är det fåglarna som hörs mest, det är mycket kvittrande sparvar här och koltrastar. Det är kvällssol.
Tidigt i morgon drar jag norr ut. Byerums raukar, Neptuni åkrar och annat kul...
Det är gott att leva...trots allt!



På kvällen gick jag ´´Guds lilla stig´´ ner till Kalmarsund, Från en liten brygga såg jag solen gå ner in över land och sjöfåglarna lät...och näktergalen sjöng och just när solen gått ner bakom bron så hörde jag göken. Lite frusen gick jag ´´Guds lilla stig´´  hem igen.
Åsas son kallade stigen så när han var 3 år...och den har kvar namnet än idag.
God Natt!


Kommentarer
Postat av: billan

Vilket paradis du hamnat i, hon var nog inte så tokig den där GPS-kvinnan:)

Det verkar också som om du kommer att ha vädrets makter på din sida resten av veckan.

Jag blir riktigt avundsjuk på dig, ett paradis, en god bok, vin i fina glas och "harvest moon"....

Sannerligen ett gott liv!

2010-06-03 @ 20:25:20
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: marie Lithén

Låter härligt minsann! men otäckt med för stark sol:-)

2010-06-03 @ 20:58:29
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Lena

hamburgare? Serverar inte hassesgrillihamnen några kroppkakor? Du är på Öland för sjutton!



Ser underbart ut!



(Jag har ett rött trähus från 1700talet på Bjärehalvön om du ska semestra där nån gång...)

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Jag har det gott här...trots allt!



Marie: Nej..ingenting är otäckt här...bara lite svårt att bli nöjd med fotograferingen.



Lena: Jag kommer....!

2010-06-03 @ 22:29:02
Postat av: Ewa Ackebjer

Vad heter gatan där du går ner till bryggan. Ligger den i södra Färjestaden. Utsikten ser ut precis som den jag hade under hela min ungdomstid, när jag var hos min Farmor i stugan på Nybrogatan i Färjestaden på sommarloven. Min far hade en eka lite till vänster om "röset" ute i vattnet som han hade när han lade ut ålryssjor. Piren du fotade tidigare idag var väldigt bra att meta i från. Man fick många fina abborrar där i slutet av 60talet. Underbara bilder du lagt upp.

2010-06-03 @ 22:40:54
Postat av: Lars Forslin

Om det inte är gott att leva den här tiden på året, och på Öland, så är det nog aldrig gott att leva. Det lär finns mycket orkidéer på norra Öland, kring Grankullavik och så.

2010-06-04 @ 01:37:09
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lars Forslin

En fantastiskt solnedgånsbild, för övrigt!

2010-06-04 @ 01:38:34
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Katarina/Kollitott

Härligt! Hoppas att du får riktigt fina dagar!

2010-06-04 @ 08:54:29
URL: http://kollitott.se
Postat av: Mariana

Det verkar vara mysigt,det är en fin tid nu.

Ha de bra

Mariana

2010-06-04 @ 09:38:09
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: bettankax

Hade det nu inte varit så att jag är född och uppvuxen på Österlen...så hade jag trott du hamnat i paradiset:) Men som väl är kan man ju ha mer än ett paradis. Njut och ha det som bäst. Ser fram emot ljuvliga bilder(som vanligt).

2010-06-04 @ 14:02:59
Postat av: bettankax

En sak till! Du får ju alltid massor med beröm för dina underbara foton. Och med all rätt. Dom är fantastiska. Men nu vill jag ge dig en eloge för ditt sätt att skriva. Så himla befriande skönt från "jolmighet" och hemgjorda kvasipoetiska uttryck, som för min del(när det förekommer på en del bloggar) förtar det hela. Så jag säger, TACK för det också!

2010-06-04 @ 14:10:23
Postat av: bettankax

förtydligande om ifall det behövs, "befriande skönt fritt ifrån"...

2010-06-04 @ 14:18:03
Postat av: Håkan Gidestrand

Oj vilka vackra bilder.....framförallt solen vid bron....Öland e fint :)

Håkan

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eva: Glömde att titta. Men i södra Färjestaden.



Lars: Gott är det!



Katarina/Kollitott: Tack!



Mariana; Det är mysigt. Tack



Bettan: Det finns många paradis och tack för att du gillar det jag skriver.



Håkan: Öland är fint!

2010-06-04 @ 20:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0