Site Meter

Sommarvandring runt Djurgården



Tidigt den här lediga onsdagen tog jag buss 69 från Fridhemsplan och landade vid Djurgårdsbron. Jag blev lite senare än tänkt eftersom jag inte hittade just den bussens hållplats vid Fridhemsplan, utan irrade runt och frågade och ingen visste. Men så till slut...

Egentligen borde man väl ligga på någon strand en sådan här het dag i juli, men jag blir bara rastlös då, så den här vandringen kändes som ett bättre val.
Torkan är mycket svår i Stockholm och det kändes som att Djurgården drabbats extra hårt. Det verkar inte bli något regn alls den här sommaren i Stockholm. Eftersom jag som vanligt startade min vandring tidigt på morgonen så är det folktomt sånär som på någon extra pigg joggare - inte så många som vandrar med hund här faktiskt. Jag hade kaffe med i termos men helt otippat, så glömde jag ta med något att äta och undrade vad som var öppet den här tiden på Djurgården. Jag hade t.o.m. glömt att ta med vatten.


Djurgårdsrondellen går i lila/vitt och gräs i år och det verkar som hela Stockholms innerstads sommarplanteringar går i blått/lila/vitt. Jag får kolla upp det senare.


Strandvägen till höger och till vänster ligger Djurgårdsbrons sjöcafé som har öppet mellan 10-24 varje dag och där man inte bara kan fika och äta utan också hyra cyklar och kanoter.


Vid Wasamuséet krattade parkarbetare gångarna. Gräset intill slipper de klippa den här sommaren...


Isbrytarcafé - det är väl dit man ska gå om man vill bryta isen då kanske.


Wasahamnen är gästhamn för fritidsbåtar och i bakgrunden ser man Katarina kyrka uppe på Södermalm.


I Djurgårdsstaden kämpar stockrosorna i torkan efter husväggarna och det är skillnad mot förra året.



Även uppe vid Prins Eugens Waldemarsudde märktes torkan men trots det har trädgårdsmästare Marina och hennes medarbetare fått den här vackra platsen att blomma fint ändå.


Och Auguste Rodins Tänkaren grubblar vidare...



Det finns gott om bryggor längs Djurgårdens stränder och det går utmärkt att bada här...men vissa bryggor är privata.


Små stränder finns det också gott om.


Café Ekorren vid Biskopsudden öppnar först 10 men jag tiggde lite vatten av kocken. Här kan man äta goda våfflor annars, även om det är en ganska märklig personal här. Som ibland glömmer vad deras uppgift är.

Längst ute på Manilla holme där till höger tog jag min första kaffepaus i skuggan innan jag vandrar vidare ut mot Blockhusudden. Det här är Djurgården för mig, många tänker nog mer på Grönan och Skansen när man nämner Djurgården, eller något obskyrt fotbollslag...!
Den delen av Djurgården där jag började min vandring idag, med Wasamuseet, Grönan och Skansen är såklart roligare om man har barn eller om man vill ha lite party. Det är bra att det finns flera olika alternativ här ute.

Men på något sätt skulle jag vilja att alla som bor i Stockholm någon gång i livet ställde klockan tidigt och gick runt den här fantastiska ön. Jag lovar, det är något helt annat än att gå på led här efter lunch en söndag. Det här är en magisk plats. Man har saltsjösidan med båttrafiken och hela inloppet till Stockholm och när man kommer in på norra sidan längs Djurgårdsbrunnskanalen blir allt tyst och stilla och stegen går långsammare, för mig i varje fall. Det är verkligen en varierande vandring, den här milen. Idag höll jag mig längs stränderna och gjorde ingen uppstickare till Rosendal,  som annars alltid annars lockar.

Föresten borde även turister ställa klockan och vandra runt här. Först därefter bör man bedöma Stockholm.

Här vid Täcka udden, det gamla Wallenbergnästet, som nu är Investors näste var det lite som i en annan värld. Runt den här stora tomten låg alla gräsytor helt gula och träd och buskar kippade verkligen för att inte stryka med i hettan. Men inne på Investors gård var allt grönt och frodigt, även alla gräsmattor!

En av få högsommarblommor som inte verkar bry sig om torkan är såpnejlikan.

Vid det gamla tullhuset på Blockhusudden blommade en del rosor efter väggen.

Café Blockhusporten längs ute vid Blockhusudden tillhör mina favvocaféer. Inte så mycket för vad som finns att äta där utanför att det har ett av Stockholm allra bästa lägen. Man hör verkligen hur vågorna sköljer in just nedanför där man sitter.
Men jag hoppas verkligen att de som driver caféet snart ska förstå att man inte kan stänga ett sådant här ställe kl 17.00 och ha stängt på måndagar. Öppet mellan 10-17 alltså. Men fantastiskt snällt att jag blev serverad en halvtimma innan öppningsdags. Tack för det, för att jag var mycket hungrig.


Byggnaden man ser är det omtalade Villa Parkudden som var tänkt som bostad åt prinsessan Madeleine och hennes ex. som lyckades slarva bort ett sånt här snyggt läge, ett av Stockholms bästa faktiskt, med utsikt över hela Stockholms inlopp från skärgården. 

Om man vill sitta vid bord så finns några sådan här uppställda här ute på Blockhusudden.

Renfanan är en annan högsommarblommar som inte bryr sig om torka.

Vid Lilla Sjötullsbron som går över Djurgårdsbrunnskanalen längst ut mot öster har man smyckat bron med olika hängpelargoner som gjorde mig glad i varje fall. Riktigt kul med lite färg mitt i den här ganska tunga grönska som råder nu i juli.


Djurgårdsbrunnsbron.


En bänk som behöver lite omvårdnad.


Idag gjorde Djurgården skäl för namnet. Jag mötte kungens får som var på väg ner för att bada i Djurgårdsbrunnskanalen. Det jobb som border collien gjorde för att hålla ihop de här virriga fåren, blev jag djupt imponerad av. Så otroligt fint han/hon höll samman fåren. Jag pratade en stund med ´´herden´´ och jag berömde hunden som verkar förstå vad jag sa och kom och satte sig tätt intill mig och såg upp mot mig.
Fåren kom på plats och ´´herden´´ sa lugnt till de tre bordercollierna att - gå och bada! Blixtsnabbt kastade de sig i vattnet och tycktes njuta av svalkan. Fåren kom från sitt bete vid Ståthållarängen invid Rosendal.


Vid ett tillfälle under vandringen bytte jag till mitt andra objektiv med vilket jag kan komma lite närmare och då kände jag för första gången att man blev påmind av den stora staden.
Snabbt av med det objektivet och tillbaka till den lugna idyllen här längs Djurgårdsbrunnskanalen.
Det är väldigt tyst här ute också och som jag brukar säga - skulle inte Djurgården...och Långholmen finnas i den här staden så skulle det inte vara så svårt att flytta här ifrån.






Vid Lusthusporten har man varje år sommarblomsplanteringar i olika färger. Det satt människor runt den blå-lila planteringen. Den röda praktsalvian Salvia splendens är verkligen min hatblomma nummer ett. Den ilskna giftiga röda färgen får mig att rygga och må illa faktiskt.


Dags att ta Djurgårdsfärgan mot Slussen.

De flesta åkte mot Djurgården nu när klockan var halv tolv och på Grönan åktes det karuseller. Jag tittade på ett plakat vilka artister som ska uppträda på Grönan i år och jag har bestämt mig att inte se Ulf Lundell där nästa helg. Jag kan omöjligt stå inpackade bland karuseller och lyssna på musik. Jag har sett Santana en gång i tiden på Grönan...det räckte. Märkligt att han inte kör sin vanliga Skansenkonsert som han alltid brukar...men det finns väl en förklaring. Men jag såg något ännu märkligare. Sophie Zelmani ska uppträda på Grönan. Hur ska hon nå ut med den stilla, vackra, späda musiken - på Grönan?


Slussen. Den här vandringen idag var en av de bästa jag gjort. Ofta när man vandrar i Stockholm måste man tänka på vart man riktar kameran för att inte få med något oönskat och fult, någon hemsk byggnade eller så. Här på Djurgården kan man rikta kameran åt vilken håll man vill. Allt är vackert.

Jag gjorde den här vandringen på Långfredagen i våras också och jag törs inte tänka på hur jag mådde då.
Idag var stegen lätta, trots hettan och visst känns det lite i knäna ikväll, men det är inga problem alls. Jag är glad att jag kan ta mig runt alla Stockholms öar men nu lär det väl dröja tills i höst då det lockar att gå runt Södermalm och Kungsholmen då träden klär sig i höstdräkt.

Jag tog tunnelbanan till Östermalmstorg och åt lunch med dottern i Humlegården och det var rikitgt skönt att sitta där i skuggan.
Sedan hem och jag somnade på balkongen, innan jag ´´satte mig framför datorn´´ och valde ut dessa bilder av 319 som fanns i kameran då jag kom hem.



Kommentarer
Postat av: Mariana

Det var en fin vandring!

Stockholm är riktigt vacker på sommaren, vilka färger.

Mariana

2010-07-21 @ 22:18:53
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Annelie

Tänk, för några dagar sedan var det jag som ömsom gick ömsom cyklade runt den underbara ön, fast åt motsatt håll. Tack för påminnelsen om hur vackert allt är.

Ha en fin kväll.

2010-07-21 @ 22:36:58
Postat av: Monica

Gick samma "runda" vid denna tid förra året med en kompis. Kom från T-centralen och vi träffades vid Dramaten. Tänkte mest på tror jag alla fina planteringar, överallt. Och vi åt på "Blå Porten" sedan som var fullproppat med folk. Hade ingen kamera med så tack för alla foton här!

2010-07-21 @ 23:33:49
URL: http://starfors.blogspot.com
Postat av: Katarina/Kollitott

Vilken härlig vandring! Tack!

2010-07-22 @ 09:10:59
URL: http://kollitott.se
Postat av: Inger

Tack för rundvandringen, ack att bli guidad runt av dej...:)

2010-07-22 @ 09:22:56
Postat av: bettankax

Sagt det förr och nu igen...jag tycker MYCKET om dina promenader.

2010-07-22 @ 10:13:25
Postat av: Janicke

Guschelov att du flanerar och sitter framför datorn!

Tack än en gång för att du delar med dig. Din blogg gör verkligen skillnad, för att att använda ett uttryck på modet.

2010-07-22 @ 11:26:00
Postat av: Carina

Underbara Stockholm!

Inte visste jag att vår huvudstad kan vara så fin även i högsommarskrud.

Tack för den här fina vandringen med alla underbara bilder.

2010-07-22 @ 12:03:47
Postat av: Mona

Åk till Gbg och se Lundell på Trädgårdsföeningen! Har gjort det själv några gånger och det är helt underbar miljö för en konsert.

2010-07-22 @ 14:27:49
Postat av: Ronja

Vilken härlig vandring. Kul att få följa med! Jag tror att det var så att Stockholms stad tog fram ett antal växtkombinationer inför prinsessbröllopet som alla går i vitt, lila och ljusgult. Svenska Bostäder kör på samma tema.

Hälsningar från Ronja :)

2010-07-23 @ 09:59:13
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: pandora

Åk till Gbg och se Lundell på Trädgårdsföeningen!

2010-08-02 @ 04:39:46
URL: http://www.onlinepandorabeads.com/
Postat av: Berit

UNDERBARA vyer från en härlig sommarpromenad. Det är precis sådant man behöver i midvintermörkret!

TACK! Hälsningar från Berit

2010-12-06 @ 16:53:39
Postat av: Christhoffer

Skulle även vilja rekomendera Vasamuseets lilla trädgård. Där odlas läkeväxter, köksväxter och blommor som var viktiga på 1600 talet. Mycket lovärt initativ av museet tycker jag.



http://www.vasamuseet.se/sv/Utstallningar/Vasamuseets-tradgard/

2012-02-17 @ 09:10:41
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Chrishoffer: http://gardener.blogg.se/2011/february/vasamuseets-tradgard.html

2012-02-17 @ 09:23:08
Postat av: Christhoffer

Borde ha förståt att du inte missat den:-)

2012-02-23 @ 08:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0