Site Meter

Blodnäva - Geranium sanguineum



Blodnävan blommar i juni-juli på torr och stenig mark upp till Gästrikland. Blommorna är karminröda och ändrar färg en aning efter ljuset. Den vill ha en solig plats och växer ofta längs kusterna. Namnet har den fått efter det att bladen, bladskaften och stjälkarna får en blodröd färg sent på sommaren.
Det finns några sortnamn av blodnävan. Den mest kända är ´Max Frei´ som blir 10-20 cm hög och utsågs 2002 till årets perenn och en nyhet är ´Apfelblüte´ som är ceriserosa.

Ur Blomboken av Sune Jonsson
Blodnävan har haft en viss betydelse som medicinalväxt då den förr användes mot blodstörtning, vid njurlidande och blod i urinen. Inom folkmedicinen lär den fortfarande användas. Infusion på örten dricks mot tex. näsblod och diarré och utvärtes används den  i omslag på bölder och inflammerade sår.


 
Google

Kommentarer
Postat av: Annika

Har hittat din blogg och läser med stort nöje!

Jobbar också med trädgård, det är underbart, för det mesta. Men har inte tid att blogga om det :)

Tack för en härlig och inspirerande blogg!

Annika

Ps; Apfelblüte är väl ljusrosa på gränsen till vit?...en favorit hos mej :D

2010-07-11 @ 06:46:30
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annika: Välkommen hit då. Jag har själv inte sett Apfelblüte utan jag såg att Zetas trädgård beskrivit den som ceriserosa. Men det låter vackrare om den gränsar till vit.

2010-07-11 @ 07:43:38
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: EvaP

Tack för det här - då vet jag vad det är jag går förbi då och då på en av mina promenader.

2010-07-11 @ 10:00:03
URL: http://monkeytoys.com/evasfotodagbok
Postat av: Anonym

Urfint! Tycker mycket om nävor. Kul också att läsa om blommor och deras medicinska användningsområden.

Här i USA kallas nävan cranesbill, och pelargonen kallas för geranium. När jag forskade lite i varför, så upptäckte jag att det är Linneus fel.

2010-07-11 @ 13:15:13
Postat av: Sofia

Vilken fin blogg! Läser och ser på de vackra bilderna. Var på Zeta i går och kom hem med lite för många underbara plantor som jag nu behöver inspiration till att plantera på rätt ställen. Blir osäker över Zetas info på Silveraxen som de rekommenderar ska stå i full sol...Jag satte mina i våras under skuggan av en gammal Ungersk Syren och plantorna har "bara" utvecklats till ca 50 cm höjd, men kanske tar de ett par år på sig att nå full höjd.

Tack för fina tips för övrigt!

2010-07-19 @ 09:55:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0