Site Meter

Nytt grönsaksprogram på TV ikväll

Uppdatering
Nu har jag sett det första avsnittet av Värdshusträdgården och jag tror nog att det blir ganska bra det här. Visst vill jag helst ha ett program i Söderläge-stil men jag gillade känslan i det här engelska programmet. För mig måste trädgårdsprogram berättas på ett stilla sätt och det här blev jag inte stressad av. Ser fram mot fortsättningen faktiskt...och så slapp jag vara sur ikväll!
Hoppas att SVT förstår att vi behöver minst två trädgårdsprogram när våren kommer. Det finns ju hundratals matprogram.
____________________________________________________________________________________

Nä nu räcker det med grönsaksprogram på TV. Det känns som om matprogram och trädgårdsprogram måste höra ihop nu för tiden. Jag vill se prydnadsträdgårdar. Jag vill se anläggning. Jag vill se träd, buskar och perenner. Det räcker med trädgårdsmat nu. KOM TILLBAKA MARIA OCH SANNA. KOM TILLBAKA SÖDERLÄGE!!!!
Återkommer med en (sur?) recension senare...

Värdshusträdgården 21.30 på SVT 2.

Se min kategori Trädgårds-TV

Kommentarer
Postat av: Diana Lovatt

Du skämtar ??!! Du kan ej säga att Söderläge var bra ????

2010-01-08 @ 19:26:17
URL: http://cerecia.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Diana Lovatt: Det bästa trädgårdsprogram som sänds på länge!

2010-01-08 @ 19:31:32
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: Mariana

Vi får hålla tummarna att det är något att se, tittar in senare för att läsa din komentar.

2010-01-08 @ 19:49:45
Postat av: The Secret Garden

Har inte sett detta nya trädgårdsprogram. Men jag kan säga att när jag började med trädgård, för 4 år sedan, helt novis och kunde knappt nåt. När folk hörde att jag skulle göra en trädgård sade de:"Jaha du ska odla!!"

Va?? tänkte jag, eller sa det kanske högt till och med; ODLA?? Odla?? NÄÄÄ jag ska INTE ha grönsaker, attans heller, jag vill njuta av en vacker konstnärlig (förhoppningsvis) trädgård. Odla gör jag inte!

Det jag vill komma till är att ordet..odla..alltid verkar komma upp i samband med ordet trädgård, och då menar folk Grönsaker. Hoppas att detta är på väg att dö ut, att trädgård framöver även kan innefatta ögats njutning och inte bara gommens!

När jag har haft besök i min trädgård, det har blivit en del nu, så har de frågat vart jag har grönsakslandet....

Det har gjort att jag nu valt att inte anlägga något grönsaksland. Annars så skulle jag gjort det, har ritningen till det i huvudet och det skulle i så fall bli i en formation, så att man liksom inte SER grönsakerna, utan bara mönstret.

//Boije

2010-01-08 @ 20:24:16
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Annika

Jag håller med om att vi har rätt till ett par trädgårdsprogram i veckan. Du nämner matprogram men vad sägs om alla inredningsprogram?! Nej,nu får det vara nog - ge oss trädgårdsbilder att längta efter och inspireras av. Lugna och proffsiga produktioner som inte är överpedagogiska.

2010-01-08 @ 22:33:40
URL: http://estassy-loven.blogspot.com/
Postat av: Mariana

Tyckte om programmet och ser fram mot nästa avsnitt.

Det är på tok för lite trädgårds program även om det inte verkar bli så mycket design i det här så är jag glad att dom visar något med trädgård.

2010-01-09 @ 00:21:30
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Secret Garden: Jag brukar också reagera på det där med att man alltid odlar om man håller på med trädgård.



Annika: Glömde inredningsprogrammen.



Mariana: Ska bli lite kul att se hur de kommer att förändra trädgården.

2010-01-09 @ 10:04:09
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: Nora

Jag har inte programmet än, så det kan jag inte uttala mig om. MEN, jag håller med om att det är alldeles för många matprogram/inredningsprogram på TV och alldeles för få trädgårdsprogram. Jag gillade Söderläge skarpt, det gav verkligen inspiration och tips. Gillade även Trädgårdsfredag även om jag ofta zappade när dom lagade mat och även om jag tyckte det blev lite väl mycket fokus på odling. Däremot var ju Trädgårdsfredag oerhört fint producerat. Vackert filmat, fin trädgård, fin musik, sympatiska och kunniga trädgårdsmästare och så Pernilla Månsson Colt som jag tyckte var en briljant programledare! Hoppas på fortsättning iår, men det vore kul med ett program som fokuserade på sommarblommor, perenner, buskar och träd också! Och jag ser gärna att Söderläga kommer tillbaka!

2010-01-09 @ 11:25:26
URL: http://minatradgardar.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nora: Gillade också Trädgårdsfredag och som du säger var programmet mycket snyggt producerat och Gustav, Marie och Pernilla var mycket bra. Men som sagt...det saknas ett Söderläge.

2010-01-09 @ 12:11:15
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: Eivor

Det var en liten kortfilm på TV förra veckan (minns inte kanalen) Det var Ernst-Hugo Järegård som läste ur en bok - "Den övervintrade trädgårdsmästaren".

Har du möjlighet så se den. Många kloka ord.

Hälsn. Eivor (i -15 grader i natt.)

2010-01-09 @ 13:00:12
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Ska se om den finns på Spotify. Gunnel Carlsson från Gröna rum kontaktade mig via Facebook om programmet men då hade det redan gått. Ska kolla upp det. Tack!

2010-01-09 @ 17:28:54
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: Carola

Abolut fler trädgårdsprogram och Söderläge var inte alls bra i den kategorin, mer inriktat på byggnationer snarare än på växter, Sanna är toppen men Maria är så extremt inriktad på att fylla tomterna med trätrall, stenläggningar, möbler, mm så för min del

känns det mer bygglov än trädgård. Saknar Gunnel Karlsson med sina växter och TRÄDGÅRDAR. Jag gillar grönska och ser trädgård mer som meditativ verksamhet (rensa ogräs, hängmatta) än

som ett ställe att imponera på "vänner" eller där målet är att aldrig lyfta ett handtag. Mer växter och fågelkvitter! Byggprogram har vi tillräckligt många.

2010-01-11 @ 10:48:30
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Carola: Jag vet inte om du följt min blogg tidigare. Om du har gjort det så har du förstått att jag absolut inte är någon förespråkare av trätrall och allför mycket stenläggning i trädgårdar. Jag har alla programmen inspelade och jag tycker inte att det stämmer som du säger. Anläggning har plötsligt blivit någon fult...helst ska man bara handla en massa dyra växter och gräva ner där man tycker att det passar så att det blir lite charmigt så där. Jag har jobbat med trädgård så länge och jag har märkt att anläggning har åtskiljts från ´´trädgårdsodlare´´. Det är som med allt annat...gör man inget bra förarbete så blir inte slutresultatet bra. Samma med trädgård. Det krävs en bra anläggning...bra jord att plantera i mm. Därför gillade jag Söderläge....äntligen ett program om hur man bygger en trädgård från grunden. Inte bara visa en massa vackra trädgårdar i TV som man ska bli avundsjuk på. Jag själv gillar lite vilda stökiga trädgårdar och tycker väldigt illa om alltför designade trädgårdar. Men det man gör ska man göra ordentligt. Vet inte hur många som kommit till mig och frågat varför växterna dött. Det visar sig så många gånger att det knappt fanns jord för rötterna.

2010-01-11 @ 12:08:09
Postat av: Anna

Jag gillade Värdshusträdgården (som jag upptäckte i går) men så gillar jag ju grönsaksodling. Däremot tyckte jag aldrig om Söderläge, förutom en sak: På kvällarna när tv-teamet åkte hem och lämnade en kamera och familjen fick filma sig själva när de stod och slet och grävde mitt i natten. Det tycker jag saknas i nästan alla byggprogram: att man ser att det faktiskt är slitsamt och tar en massa tid att anlägga saker.

2010-01-12 @ 11:13:46
URL: http://landskapsarkitektdjur.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0