Site Meter

Japanska dammen i Bergianska trädgården


Japanska dammen invigdes 1991 i samband med Bergianska stiftelsens 200-års jubileum. Landskapsarkitekt Ingalill Nahringbauer formgav dammen med stöd av arkitekt Yoji Kasajima för att få en 'japansk' känsla. Markarbeten utfördes av Yngve Tapper.

Jag besöker ofta Bergianska trädgården och vid den japanska dammen stannar man alltid extra länge. Det är något med den där bron. Hur många har inte stått där på bron och blivit fotograferade?
Jag vet de som har gift sig här och det känns nästan som en kultplats på något sätt trots att anläggningen inte är äldre än 20 år.
Anläggningen ska visa en miniatyr av hur en japansk trädgård eller en bit natur kan se ut. Här finns inga blomsterhav utan det är mer form som är framträdande. På våren finns dock bergskörsbärsträd och körsbärsplommon som lyser med sin rika blomning och det finns även vissa perenna växter som ger färg på sommaren.



Kommentarer
Postat av: Lars Forslin

Fina bilder! Jag hörde i höstas när jag talade med en anställd, att körsbärsplommonträden ska tas ned för att få in mer ljus, och det är nog riktigt för dom skuggar nog de andra körsbären. Vi diskuterade också en lösning av algproblemen i dammen med biologisk rening. Vi får se om de kommer till skott med det. Det skulle gå rätt enkelt att få till en sådan nämligen, och de lägger många arbetsdagar varje år på att tömma och rensa dammen.

Jag ser att det åter sitter klot på bron, men är bilden ny eller gammal? I somras fattades det två klot vill jag minnas.

2010-12-15 @ 19:29:36
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Vänta nu....ska man ta bort körsbärsplommonträdet??? Ni som läser detta...det alltså det helt ljuvliga vitblommande trädet på bilderna. Ok...då får jag göra som Greenpease...kedja fast mig vid trädet. Det kommer att bli ett megamisstag om man tar bort trädet och jag kommer att protestera vilt!

2010-12-15 @ 19:34:12
Postat av: Hillevi Liljeström

Hasse: Jag är med på det!! RÖR INTE PLOMMONTRÄDET!



Ljuvliga bilder, känner mig lyrisk att det snart är vårblomning igen:-)))

2010-12-15 @ 19:46:13
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hillevi Liljeström: Bra...då är vi två som kedjar fast oss vid trädet då.

2010-12-15 @ 19:51:34
Postat av: Ruben

Vad bra, Hasse och Hillevi!!!! Då lovar jag att komma med kaffe och smörgåsar till er!! ;-)

Ha det gott!

/Ruben

2010-12-15 @ 20:54:25
URL: http://Http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Vad snällt, men är det ok om du kan ta med te till mig?

2010-12-15 @ 21:03:30
Postat av: Lars Forslin

Ibland måste man ge plats och ta bort växter. Men de har ju planterat några fina japanska körsbär i sluttningen ovanför istället. De blommar mycket finare och längre. Körsbärsplommonen blommar över snabbt som ögat. Kanske planterar de någon ny, de växer snabbt.

Min önskan är att de bygger en filterdamm med växter till höger om bron, och då passar det bra om man tar ned den här så det kommer åt mer ljus. Återstår att se om det händer något, men helt klart skulle det ge fint resultat för vattnet.

2010-12-22 @ 22:20:30
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Men Lars...det är just det som jag tycker är så sorgligt med hur trädgårdsanläggningar har utvecklats idag. Nu gäller det att träd och buskar ska blomma så länge som möjligt. Det är prio ett. Träd med kort blomtid...en dryg vecka...kommer inte att finns i trädgårdar framöver. I japan har de sin körsbärsträdsblomfest då träden blommar i en vecka och då tar de verkligen vara på den tid som de blommar. De har fest helt enkelt.

Här ska både perenner, buskar och träd helst blomma hela säsongen. Jag tycker att körsbärsplommonträdet är fantastiskt vackert med sitt sirliga växtsätt men som ändå har nått en bra höjd. Ett träd ska vara ett träd...inte någon uppstammad buske. Trots att den skuggar något så tycker jag att den har en perfekt plats. Vyn med bron i bakgrunden då trädet blommar är perfekt. Så tycker jag...men jag respekterar självklart andras åsikter.

2010-12-22 @ 22:29:40
Postat av: Mattias M

Håller med Hillevi och Slottsträdgårdsmästaren. Var sak har sin tid och underbart är kort :-)

2011-05-02 @ 22:48:02
URL: http://www.gronabladverk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0