Site Meter

Kristianopels rosenträdgård

Rosenträdgården i Kristianopel i Blekinge drivs av familjen Hallström och de har en av Sveriges största privata samlingar av gammaldags rosor. Över 550 olika sorters rosor finns i den relativt lilla trädgården. I en skön blandning växer de tillsammans med pioner, clematis och många olika perenner.
Tyvärr så var jag lite sent ute vid mitt besök i augusti. Det blommade inte så många rosor, men jag kunde ana hur det hade sett ut en månad tidigare. Jag kommer med all säkerhet att återvända någon gång då rosorna blommar.
Det här vilda gillar jag...

Den här enorma klätterrosen blommar i juli och när jag såg en bild av den inne i butiken så frågade jag om den fanns att köpa. Det visade sig att väldigt många ville ha just den rosen som blommar otroligt rikligt. Det gick bra att ställa sig i kö för att få köpa en ros, som förökades av någon roskunnig person. Jag ställde mig i kö och fick nr. 101. Rosen heter Princess Marie.
Kristianopel är en liten charmig ort vid havet.

Trevlig helg alla...i morgon drar jag söderut.


Kommentarer
Postat av: Sophia Callmer

Dit får jag visst åka i sommar, ser ljuvligt ut. Fast känns fjärran när minusgraderna är många och snön ligger nästan metertjock. Trots snön upptäckte jag i dag att det är inte tjäle under snön, jag behövde jord till ett litet träd och det gick fint att gräva under snön!

ha det gott/Sophia

2010-12-09 @ 21:38:53
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Sophia: Ja man får åka dit i juli, då är det nog som vackrast. Visst...det är inte alls tjäle. Ha det gott du också!

2010-12-09 @ 21:56:43
Postat av: Mariana

Låter trevligt med söderut!

2010-12-09 @ 22:43:09
Postat av: Lars Axtelius

Jag har undvikigt att läsa trädgårdsböcker och planera trädgård i höst då jag velat fokusera på annat, har bl a renoverat huset o s v..

Men nu kunde jag inte hålla mig längre och fick syn på den här bilden med trä-växthuset fylld med pelargoner, kullerstensstigen under rosenbågen, det vår som om någon sprutade in något narkotikum direkt i blodet, lycka ,,,, nu är nya trädgårdsåret 2011 igång tror jag, tack! /Lasse

2010-12-10 @ 07:27:59
Postat av: Leif

Där var jag för 2 år sedan. Fin trädgård och fin liten stad.

2010-12-10 @ 07:37:14
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Ann-Sofi

Klätterrosen på bågen kanske är Kiftsgate? Jag

tycker mig känna igen växtsättet.. Har planterat den i ett gigantiskt träd där den bidrar till känslan av ett kaotiskt paradis.. Den går nästan inte att "hålla inne".. Trevlig resa!

2010-12-12 @ 21:35:25
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars Axtelius: Vad bra att jag fick igång dig igen då...



Leif: Visst!



Ann-Sofi: Rosen heter Princess Marie vet jag nu.

2010-12-13 @ 09:10:06
Postat av: Ann-Sofi

Tack för namnet! Om någon mer blivit nyfiken på hur den såg ut så finns bild på;

http://www.classicroses.co.uk/products/roses/princesse-marie/

Drivs av Peter Beales (en av de två skickligaste rosenodlarna i England, den andre är David Austin), -där kan man också köpa rosen. Den ser

jättevacker ut.. Så doftar den också står det..

2010-12-15 @ 18:29:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0