Site Meter

Sensommarblomning

Just nu fungerar inte arkiv, kategorier och länkar. Lagning pågår...



Jag tycker om violverbena...


Bilderna är från Lusthusparken mitt emot Nordiska museet på Djurgården. Jag har nog aldrig sett en sådan höjd på en sommarblomsplantering där Solanumplantorna är stommen.

Jag vet att jag har kastat ut blogginlägg i en hysterisk takt ett tag nu men som trädgårdsbloggare så gäller det att ta vara på den blomning som finns kvar i trädgårdarna. Jodå...jag gör annat än att besöka trädgårdar och att blogga. Om jag åker till Bergianska trädgården och fotar i en timma och bloggar i en timma hemma...då har jag 22 timmar kvar på dygnet till annat. Snart är både natur och trädgårdar nakna, grå och bruna igen, så jag fortsätter att snoka rätt på det som blommar.

Mina två semesterveckor är över och i morgon väntar arbete igen. Jag har lite mer semester att ta ut så ännu är jag inte redo att gå in i den mörka, kalla, långa, tuffa tid fram till jul...eller till april rättare sagt. Förra vintern knäckte mig nästan totalt och jag vet inte hur jag ska förbereda mig för att gå in i vintern igen. Nej...jag ska inte åka skidor, varken på plan mark eller upp och ner för backar och jag har ingen möjlighet att bostätta mig runt Medelhavet under vintern. Medelhavsklimatet skulle annars passa mig perfekt.

De flesta säger att det är så omväxlande och bra med alla dessa årstider vi har i Sverige. Undrar igen varför det är så fint att hela tiden längta till en annan tid. Snart kommer den friska hösten då det är lätt att andas och så kommer tiden före jul då allt är så roligt, sen kommer snön och sen är det vår...och sommar. Det vore faktiskt bättre om årstidsskiftningarna var aningen lugnare. Som runt Medelhavet.

Jag jobbar hela vintern med olika uppdrag i parken och på fritiden får jag väl studera eller så. Gå någon kurs...som jag sagt de senaste 20 åren. Det ligger väl snart en hög med kurskataloger på hallgolvet och jag ska verkligen försöka hitta något som passar i vinter. Matlagningskurs kanske?

Jag åker i varje fall söderut några dagar i september. Lite västkust, lite nordvästa Skåne, lite Småland, lite kors och tvärs. Jag ska nu äntligen besöka Rumskullaeken utanför Vimmerby. Besöka Kumla sjöpark som invigs idag. Snoka rätt på sen blomning i Sverige helt enkelt.

Dagens Ulf citat - ´´Hon kan bli min frihet´´


Kommentarer
Postat av: billan

Fantastiskt fin sensommarblomning, där skulle jag trivas. Tycker annars att sommarblomsplanteringarna brukar vara så gräsligt skrikiga......

Det är skönt att känna att man har lite ledighet och sommar kvar. För övrigt tror jag att att vi mår bra av att längta och drömma oss bort ibland. Men en vinter som den gångna vet i gudarna om jag klarar av.......

Klart du ska gå en matlagningskurs, jag funderar på att gå någon fotokurs tex photoshop bra pyssel höstrusket!

Må så gott och ha en skön söndag!

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Visst men om man hela tiden ska längta till något annat...vad händer då med Carpe Diem?

Skulle också vilja gå en kurs i photoshop men jag får för mig att det vara är 17-åriga modebloggtjejer som går de kurserna.

Ha det gott du också!

2010-08-22 @ 11:06:38
Postat av: Lars Forslin

Carpe diem är ditt forte Hasse! Man imponeras över din takt och produktivitet.

2010-08-22 @ 11:34:29
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lars Forslin

Planteringarna ser riktigt fina och färgstämda ut. Det brukar vara tämligen skrikigt här ibland tycker jag, men detta ser som sagt riktigt fint ut. Prydnadsgräs och allt. Men vad är de här höga bjässarna för något? De brukar ha riciner här, men detta är ju något annat och för mig okänt.

2010-08-22 @ 11:37:12
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Det är någon typ av Solanum...såg någon liknande i Bergianska igår som heter Solanum laciniatum...möjligt att det är den. Eller?

2010-08-22 @ 11:43:45
Postat av: Mira

Det där blev bra. Med bara en sidospalt. Bilderna kommer till sin rätt och behöver inte sitta hopaklämda mellan röriga spalter. Gott! Nu kan du lägga till en LinkWithin till... Så väger det jämnt.

2010-08-22 @ 13:35:37
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: cabbage-girl

känguruäpple (S. laciniatum :)

2010-08-22 @ 15:14:15
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Mm det blev bättre...kan man lägga till fler LinkWithin? Måste kolla. Jämvikt är viktigt...



Cabbage-girl: Som jag trodde då. Tack.

2010-08-22 @ 17:45:28
Postat av: Mariana

Mycket vacker blommning, man får passa på att njuta.

Passa på att gå en kurs, skulle själv vilja gå photoschop men det får vänta till nästa termin för denna ska jag gå på 'lär dej göra hemsida'

2010-08-22 @ 19:06:41
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Jag vill också gå på ´´Lär dig göra hemsida´´ finns det en sådan? Var?

2010-08-22 @ 19:08:14
Postat av: Mariana

Den jag ska gå på är i Tyresö Studieförb. vuxenskolan

2010-08-22 @ 19:13:59
Postat av: Pia

Det var mycket vackra sommarrabatter, härliga färgsammansättningar. Håller med dig helt och hållet om vintern, den klarar jag mig utan!

2010-08-22 @ 19:20:22
Postat av: Ramona K

Vilken underbar rabatt, precis de färger jag gillar bäst i trädgården.

Här är det verkligen Carpe Diem som gäller. Vinter?? Vad är det för något? Samtidigt börjar man samlar frö inför nästa säsong.......Carpe Diem med egen knorr.

2010-08-23 @ 08:09:58
Postat av: Gry

Underbara sommarblomster! Älskar uttrycket i paradisblomstret!



Kram TI

2010-08-23 @ 15:35:56
URL: http://grysigurdsdotter.blogspot.com/
Postat av: Inger

Vill också bo vid medelhavet...........

2010-08-23 @ 18:21:09
Postat av: Eva

Ljuvliga bilder - duktig fotograf!

Det där med att bäva inför och sedan försöka härda ut med vintern blir värre för varje år tycker jag. Åldersrelaterat? Svårt hålla humöret uppe, ännu svårare med kylan, allra svårast med mörkret. Tur att det går att odla något som heter fritidsintressen, tycker

Eva

2010-08-23 @ 18:22:34
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: The Intercontinental Gardener

Jag tror att jag borde också varit född vid medelhavet... eller någon annanstans i världen med den typen av klimat. Jag älskade att bo i Melbourne, Australien, som har en liknande klimat också. Nåja, man kan kanske inte få allt. Men otrolig är du, Hasse, vilken produktivitet på endast 2 timmar om dagen!

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pia: Då är vi överens!



Ramona K: Carpe Diem med egen knorr lät bra!



Gry: Mm jag gillar också paradisblomster. Har misslyckats med sådden två år i rad nu...tyvärr!



Eva: Åldersrelaterat? Jesus...hur ska det då bli om tio år?



The Intercontinental Gardener: OK...tre timmar ibland då...

2010-08-25 @ 09:21:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0