Site Meter

Vacker vattenkraft i Hallamölla






Idag fick jag äntligen se Verkåns vattenfall i Hallamölla, som jag missat varje gång som jag besökt Österlen tidigare. Vi fotade vilt här idag...Claes från Lund som skriver bloggen Koloniet, och jag. En oerhört vacker plats som jag bara måste besöka i maj nästa år. Jag längtar till våren!
I natt bor jag bra vid Brösarps gästgifveri.

Hämtar från www.christinehof.nu
Hallamölla är en historiskt intressant plats. Här har Verkeån drivit kvarnhjul sedan 1500-talet. Dagens Hallamölla byggdes under 1800-talet och drevs med vattenkraft från Skånes högsta vattenfall ända fram till det att kvarnrörelsen lades ner vid årsskiftet 1948-49. Anläggningen är ännu intakt, vid full drift utvecklas en effekt på 75 hästkrafter. Den kan ses i bruk varje år på “Möllornas dag”.

Naturen runt Hallamölla är också värd ett besök. Här forsar Verkeån ner för Skånes högsta vattenfall och forsärla, kungsfiskare och strömstare trivs i de strida strömmarna.

Kommentarer
Postat av: Mira

Grannt! Dammen? Kvarnen?

2010-08-14 @ 21:40:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Du får nog åka dit och fixa den tekniska biten Mira...du vet jag bara ´knäpper kort´´ på det som är vackert...

2010-08-14 @ 21:53:38
Postat av: billan

Vackert! Även jag har njutit av vattenkraft idag, men miljön här är mycket kargare.....

Har följt dina Österlen inlägg här ifrån fjällvärlden och det verkar som om du har en fin fin semester:)

Ha en fortsatt skön ledighet och må så gott!

Postat av: Kersti

Där har jag ju faktiskt varit inser jag. En nyårsdag för länge sedan. Kallt och ruggigt men väldigt vackert.

2010-08-15 @ 00:23:03
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Det ser väldigt fint ut där du är också...på ett helt annat sätt. Ha det fortsatt fint på fjälltopparna.



Kersti: Härifrån skulle man vilja ha en bild från varje månad.

2010-08-15 @ 06:56:46
Postat av: Gela

Finns det såna fina ställen här i Sverige. Är så underbart att få följa din resa och se de fina bilderna. Ha en fin söndag/Gela

2010-08-15 @ 07:32:57
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Sophia Callmer

Hallamölla är fint och även trakterna omkring, vackert att gå längs med ån. På vintern är här som en sagoplats.

Vackra bilder!

2010-08-15 @ 09:42:57
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

Riktigt fina bilder Hasse! Ligger det vid Christinehof?

2010-08-15 @ 13:02:51
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Mariana

Vilket vackert ställe.

2010-08-15 @ 14:43:08
Postat av: Anita K.

Nesten litt Beatrix Potter over det kulturlandskapet. Takk for fine skildringer. Var det ikke i Brösarps backar at heksene dro ut på sine sopelimer? Kanskje du får selskap i natt?

Kos deg videre på tur! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0