Site Meter

Ale kor, skepp, skärmflygare och...stenar.



De 48 stenarna i den här skeppssättningen från Vendeltiden (600 e kr.) är en stor turistattraktion på Österlen.
Jag har varit här flera gånger, senast förra försommaren. Idag var det ett lite suddigt väder men ett långt led av människor travade trots det upp för de branta backarna för att se denna historiska plats.
Men...den här gången fick stenarna konkurrens av två skärmflygare som hade uppvisning vid stupet ner mot havet och även av Briggen Tre Kronor...som jag såg byggas på Skeppsholmen hemma i Stockholm. Hon låg nedanför och var vackrare än någonsin. Lägg till alla underbara kor som klättrade helt obehindrat i de branta sluttningarna och som lite lojt tittade upp på skärmarna som flög över deras huvuden. När dessa flygare gled genom luften…var det folktomt vid stenarna. Tänkte att idag vill vi människor att det ska hända något. Döda stenar i rad kan inte tävla med djärva skärmflygare eller vackra briggar.
Ale stenar är resta på en magiskt vacker plats med vidsträckt utsikt ut över havet och vad man än tittar på här uppe så är platsen fantastisk.

Vad gäller min vistelse på Österlen så trivs jag mycket bra. Jag är fullkomligt förälskad i det här landskapet. Däremot har jag beslutat att aldrig mer bo på vandrarhem. Jag har två nätter kvar. Sedan kommer jag aldrig mer i detta liv att sova tillsammans med dessa campingmänniskor.

Jag vet att jag är extremt ljudkänslig och att ett vandrarhem då är ett mycket dåligt val. Vandrarhemsfolket verkar ägna största delen av dagen till att laga frukost, lunch, middag och kvällsmål och där emellan diska och skramla med alla sina hushållsprylar. Dom hinner ju knappt med något annat. Har dom inte semester? Det skramlas och slås i dörrar hela tiden. Jag får ju aldrig sova. Till och med på nätterna fixas det i köken. Skramlas med skålar och kastruller. Lagar folk mat på nätterna också?

Det ser ut som ett julbord när de dukat upp i köket. Själv bränner jag lite tevatten och brer två mackor.

Nej…nästa gång blir det hotell eller att jag hyr något annat boende.

Ikväll har jag loggat in på ett halvsunkigt vandrarhem i en del av Österlen där jag inte är riktigt hemma. Men det är ok, lite nytt och spännande. Jag ska vandra 1,5 km i morgon bitti när jag tagit för mig av frukostbuffén som de faktisk har här. Jag ska vandra genom kohagar i det här böljande landskapet ner mot havet och besöka Dag Hammarskölds Backåkra.

På lördag eller söndag drar jag mig uppåt igen. Vill nog vara lite fri hemma i Stockholm också innan jobbet drar igång igen.

 









Kommentarer
Postat av: Leif

Det låter som om du bor på valnöt & kaprifol.

2010-08-12 @ 20:20:19
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Asta

Håller med, det är SÅ vackert på Österlen. Får jag rekommendera Bed and Breakfastställen istället?

http://www.osterlen.com/sw/list.asp?parID=259

2010-08-12 @ 20:23:00
URL: http://astanet.se
Postat av: Torprosen

Säger bara Sjöbacka gård i Skillinge...ett sååå mysigt ställe...kan verkligen rekomenderas...Härliga bilder du visar...kossorna verkar trivas..hoppas du får ett par fina dagar till innan du reser hem igen.

2010-08-12 @ 20:54:46
URL: http://www.torprosen.blogspot.com
Postat av: Boije

Åhh vad jag längtar till havet när jag ser dina bilder i förra inlägget!!! JAg som inte kommer iväg nånstans den här sommaren...

Hade hoppats på att i alla fall ta mig till Sundsvall (!) och få se ut över den fria horisonten vid havet, gärna Alnö och sedan Merlo Slott... måste dit.



Ha det gott!

2010-08-12 @ 21:05:26
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Katarina/Kollitott

Så fint! Stenarna och kossorna och briggen! Vackert är det även på Backåkra men där springer det lösa hästar om jag minns rätt! De är lite läskigare än kossor tycker jag. Ha det så härligt! Jag måste göra allvar av min dröm att cykla på Österlen känner jag.

2010-08-12 @ 21:29:15
URL: http://kollitott.se
Postat av: Monica

Underbara bilder! Finns motiven kvar nästa vecka när jag skall till Österlen tro...?

2010-08-12 @ 22:31:29
URL: http://www.tagganer.blogspot.com
Postat av: Sophia Callmer

Vilka roliga bilder med koran och flygarna!

Mindre roligt låter det som om vandrarhemsboende är.

Hoppas din vandring blir fin.

2010-08-13 @ 09:54:29
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Janicke

Vilka härliga bilder!!

2010-08-13 @ 10:06:10
Postat av: Rosita

Som vanligt så skämmer du bort oss med härliga bilder...

Varför inte testa "Bo på lantgård" eller någon privat stuguthyrning.

Campingplatser och andra kollektiva boende kan vara förskräckliga om man ska koppla av.

2010-08-13 @ 11:30:44
Postat av: Randiga tråden

Så vackra bilder, själv brukar jag besöka Vitemölla varje sommar, längtan blir stor när jag ser dina fina bilder.

2010-08-14 @ 07:45:45
URL: http://randigatraden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0