Site Meter

Nu lyfter man båtarna i kanalen




I slow motion vandrade jag idag omkring i Eriksdalslundens och Tantos koloniområden på Södermalm här i Stockholm. Någon enstaka kolonist påtade i jorden eller med sekatör i handen gick lös på rosorna som även här haft det svårt i vinter.
Det här är enormt charmiga områden med en fantastisk utsikt över Årstaviken. Här klättrar verkligen de små stugorna på varandra i den branta sluttningen och de som haft turen att fånga en sådan här kolonitomt, släpper den nog inte i första taget.

Charmigt är det som sagt, det är lite sådär bohemiskt stökigt och ruffigt med blommor och bråte om vartannat. Längre fram på säsongen är det dock mer välstädat på tomterna. Det enda som stör en trädgårdsmästare är att man misshandlat så många fruktträd, prydnadsträd och buskar. Jag vet hur stränga regler som gäller i ett koloniområde vad gäller höjd på häckar mm. Men man får tydligen beskära träd och buskar hej vilt och hur man vill. Just nu innan det blir grönt så ser man verkligen hur illa det står till med kunskapen att beskära träd och buskar. Kan man inte hålla beskärningskurser inom föreningarna?

Områdets som redan är vackert skulle bli ännu vackrare om träd och buskar fick behålla mer av sina naturliga former i stället för att formklippas till bollar mm. Jag förstår att man vill ha utsikt och att träden inte får breda ut sig på de här små tomterna, men det är just då som det är viktigt att kunna beskära på ett riktigt sätt.  Och snälla ni, plantera inte rhododendron i den här miljön och i detta söderläge.
Det var inte meningen att jag skulle kritisera efter den här sköna vandringen i det här fantastiska området. Men jag kan ju inte låta bli när jag ser växter som misshandlats. Jag trivs här och kommer att återkomma när fruktträden blommar och då hoppar jag över kritik och jublar över fruktträdens blomning i stället.





Långholmen




Visst...nu lyfter man båtarna i kanalen. I Ulf Lundells sagoligt vackra men smärtsamt sorliga ´´Jag saknar dig´´  så sjunger han att ´´man lyfter båtarna ur kanalen´´  det är höst och olyckligt. Jag funderar på att vända på hela den där texten och göra låten till en hyllning till våren...och livet i stället.

Längst ute på den här bryggan satt vi den något kyliga 15 april förra året och åt kycklingsallad och kejsarolvonen uppe i koloniträdgården ovanför blommade. Nu har bryggan sjunkit ner i kanalen och något kejsarolvon blommade inte trots att det är den 25 april.


Bänken har i varje fall klarat vintern...


...och i Bellmanmuseets trädgård ligger fortfarande jorden naken och öde.


Kommentarer
Postat av: Skaffaren

Jag blir alltid sugen på båt när jag ser bilder som dessa. Detta trots att jag är landkrabba.

Det måste vara fisketurerna med morfar när jag var parvel. Härliga bilder!

2010-04-25 @ 17:47:31
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Carina

Roligt att du visar bilder från Eriksdalslundens koloniområde.

Jag har önskat tyst för mig själv att du skulle visa bilder därifrån, och nu kom de. Jag trodde att området hette Tantolundens koloniområde, men det måste vara samma.

Jag var där en fin augustidag för flera år sedan och blev betagen av området.

Hoppas du återkommer med fler bilder längre fram.

Önskar dig en skön söndagskväll!

2010-04-25 @ 18:14:04
Postat av: MiriamsTrädgård

Åh vilka härliga träbåtar!

2010-04-25 @ 18:14:51
URL: http://miriamstradgard.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Skaffaren: Det är något visst med båtar och speciellt träbåtar. Vi hade båt i familjen sedan jag föddes och jag har själv haft flera båtar.



Carina: Ibland vet jag inte om jag gör över gränsen från Eriksdalslunden till Tanto som gränsar. får kolla upp det. Bilderna med utsikten är från Tanto ja...ska kolla upp det. Ha en skön kväll själv.



Mirians Trädgård: Vi slår ett slag för träbåtarna...

2010-04-25 @ 18:23:36
Postat av: Katarina

Ok! Det hålls kurser i beskärning, men de är frivilliga;O) Bilderna du visar här med stugorna nedanför Södersjukhuset tillhör Södra Årstalundens koloniområde. Längre bort mot Årstabron startar Tanto med fyra föreningar, och går man mot Skanstull så är det Eriksdalslundens koloniområde.

2010-04-25 @ 18:31:18
URL: http://kollitott.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Förvirrar mig lätt i mina slow motion-vandringar. Tack för att du ställer allt i ordning. Måste lära mig gränserna där. Förstår också att det är omöjligt att tvinga folk att lära sig beskära...menade bara att det är en viktig del när man har trädgård.

2010-04-25 @ 18:33:57
Postat av: Katarina

Och jag håller helt med dig angående beskärning. Ibland blir man alldeles ledsen över stympade fruktträd till exempel.

2010-04-25 @ 18:51:50
URL: http://kollitott.se
Postat av: Janicke

Härlig läsning och underbara bilder som vanligt!

Hoppas du hör av dig om och när du tänker dig till mitt koloniområde.

Kan jag fresta dig med att delade meningar råder om hur träden beskärs?

2010-04-26 @ 09:49:07
Postat av: Carina

Skönt att allt redde ut sig. :)

Tack för informationen ang. kolonilottsområdena, är själv inte Stockholmare. Nu har jag fått fler tips om promenadstråk nästa gång jag besöker huvudstaden.

Nu vet vi ju alla också precis i vilket koloniområde du varit.

Tack för alltid så fina bilder.

2010-04-26 @ 10:57:32
Postat av: Anita

Åh vilken härlig bildsvit. Ljuset, färgerna och båtarna ... det riktigt doftar vår!

2010-04-26 @ 16:51:21
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Janicke: Jag kommer med kameran då det börjar grönska lite mer...



Carina: Tycker absolut att du ska se Eriksdalslunden och Tanto koloniområden, du kommer att gilla det.



Anita: Trots mitt dåliga luktsinne kände jag doft av tjära både på Långholmen och vid koloniområdet...gott!

2010-04-26 @ 18:01:30
Postat av: Inger

Härliga bilder!

Jag promenerar också gärna bland koloniträdgårdarna flera gånger per år. Nästa tillfälle blir nog mot slutet av maj då förhoppningsvis Näsduksträdet blommar. Jag har aldig sett det någon annanstans. SÅ annorlunda! Många fina Magnolior finns också att beskåda!

2010-05-01 @ 14:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0