Site Meter

Om

...inte de vilda djuren fanns i vår slottspark skulle jag dränka den med rosor och tulpaner!



Den här vintern var inte bara hård och besvärlig för slottsträdgårdsmästare utan även för de vilda djuren i skogarna. Sträng kyla och mycket snö har gjort att rådjur, harar och annat vilt har haft svårt att få tag i föda.
Då kan man förstå att vår slottspark fungerarde som ett enda stort smörgåsbord med alla spännande växter som säkert smakade smarrigt för hungriga rådjur och glupska harar.

Det är inte så kul att som trädgårdsmästare se buskar mm. som skadats av allt ätande. Senast såg jag att buskpionen var beskuren av rådjur. Även kylan har gjort att många rosor helt frusit ner helt och hållet och en mycket hårt beskärning är nödvändig.

Jag hoppas att parken kommer att blomma bra ändå i sommar. Idag drömde jag mig bort till ett förhållande utan rådjur och harar i parken. Jag kunde se framför mig hur vacker slottsparken skulle bli om man fick plantera precis vad man ville.
Boken - Den rådjursfria trädgården.

I morgon blir det direktsändning på bloggen igen....om jag har ork och humör för det.


Kommentarer
Postat av: Mariana

Det är bara att bygga höga stängsel som gäller men hur snyggt är det...

Har märkt att magnolia är något som djuren inte gillar i allafall inte hos mej dom har varit på buskarna runtom men ratat magnolian.

Mariana

2010-04-19 @ 19:01:37
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Nej hos mig får magnolian också vara ifred men innan jag hade stamskydd så gnagde de på stammen.

2010-04-19 @ 19:24:56
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: LenaL

Skador på stammar beror nog oftast på att bockarna markerar revir genom att "ruska runt" med hornen mot träd och buskar. Vi har ofta sådana skador. Det ser helt bedrövligt ut, flisigt och eländigt.

2010-04-19 @ 22:36:21
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jo jag vet Lena, men då är barken uppriven. Här var det verkligen avgnagt. Säkert harar, eller t.o.m sork...eller grannslottets trädgårdsmästare...!

2010-04-20 @ 01:35:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0