Site Meter

En sida av Milano



Det känns tungt ikväll. Jag saknar blommande magnolior och körsbärsträd och ett Milano som var sommarvarmt, spännande och vackert.
Vi tog EasyJet från Arlanda till Milano i torsdag och jag tror aldrig att fem dagar gått så fort.

Det jag visste om Milano innan vi åkte dit var att det var Italiens andra stad och den mest välmående av landets städer (ekonomiskt), att det är en världsmetropol vad gäller mode och shopping (till min dotters glädje), att domen är världens tredje största kyrka och att där finns två mycket stora fotbollslag - Milan och Inter.

Sedan har man hört att Milano inte har så mycket mer att erbjuda. Fel, fel, fel...här finns mycket att se. Visserligen hittar man inga berömda renässans- eller barockträdgårdar som i mellersta och södra Italien, men det finns två stora parker som fungerar som stadsparker och som är platser där stadens invånare vistas. I parkerna finns caféer och scener och det är alltid mycket folk som vandrar där, eller sitter på bänkar och vilar från storstadsstressen. Trafiken i Milano är ju minst sagt hetsig och det tutades och stressades hela tiden. Här gäller inte att man har företräde på övergångsställena, utan det gäller i stället att hålla sig undan från bilarna.
Självklart saknar man vatten omkring sig som man har hemma i Stockholm, men det var man väl medveten om.

Det här var en sida av Milano, men det finns en grönare och lugnare sida också. Jag återkommer med inlägg från parkerna, från matchen och från en av de vackraste platser jag någonsin sett,  som fick mig att tappa andan och tro att jag hamnat i det där paradiset...som man så gärna vill vara i.
Nu är det bara att ställa klockan på 4.45 och ta sig an vårstädningen i slottsparken.
Tack så mycket min dotter för den helt perfekta julklappsresan!


Monte Napoleone


Gallerian heter Vittorio Emanuele och uppfördes av Giuseppe Mengoni 1864-1868. Han föll från en byggnadssällning och dog bara några dagar innan kungen invigde gallerian. 



En morgon hamnade jag...i min morgonvandring...i Milano marathon.



Jag blev lite förälskad i de här gamla spårvagnarna...när de fungerade. På väg mot centralstationen i morse ...så gick vår spårvagn sönder...


Vi bodde på det gamla anrika Diana Majestic där dottern hittat kampanjpris. Läget var perfekt.  Nackdelen var att frukosten kostade 350 kr och en 25 cl. cola i minibaren 80 kr...så att det blev frukost i parken intill.



Utsikten från rummet.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Var det inte en staty av en tjur i gallerian som man skulle stryka över nosen eller snurra ett varv på ett ben i nån prick på golvet. Jag var där för 10 år sedan och nåt av detta skulle man göra för att önska sig något. Det var väl skönt med lite värme förmodar jag.

2010-04-13 @ 21:28:39
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Kersti

Det låter som om ni har haft en fantastisk resa. Blir väldigt nyfiken på den vackraste platsen.

2010-04-13 @ 21:33:12
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Välkommen tillbaka! Vilken härlig semester ni har haft. Visst är det orättvist att man får så mycket mer vår/sommar längre söderut.....Ser framemot ett reportage om den vackraste platsen - och mycket annat.

2010-04-13 @ 21:57:25
Postat av: Anita K.

Fint reisebrev som skal studeres med lupe. Artige bilder. :D

2010-04-14 @ 10:22:09
Postat av: Mariana

Välkommen tillbaka, resan verkar varit lyckad .

Ser fram mot fler bilder speciellt på det vackraste du sett(förutom dottern din ).

Mariana

2010-04-14 @ 12:38:13
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Halvdansken

Wow, snacka om galleria! Man kunde bygga snyggt förr, varför är det så jäkla fult nu?

2010-04-14 @ 14:34:52
Postat av: Pia

Det låter som det har varit en härlig resa och tänk att få uppleva två vårar! Det ska verkligen bli spännande att få se den vackraste platsen.

2010-04-14 @ 15:12:49
Postat av: Monika

Träden som slagit ut... den skira försommargrönskan, och alla vackra människor på de vackra platserna, like it!

2010-04-14 @ 15:27:05
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Leif: Jo det stämmer, såg något på TV om att man skulle göra något i gallerian...men jag har nog önskat färdigt tror jag. Värmen gjorde gott!



Kersti: Stämmer. Inlägget kommer i helgen.



Ramona K: Tack! Det kommer mera framöver.



Anita K: Tack!



Mariana: Tack, det var en mycket lyckad resa.



Halvdansken: Håller med dig.



Pia: Mm, två vårar är bra...tänkte inte på det...



Monika: Just så!

2010-04-14 @ 17:42:26
Postat av: Erika

Så grönt o så mycket knoppar......ja tänk när tiden är här för våra knoppar.

Måste skriva upp Milano som ett resmål för framtiden.

2010-04-16 @ 07:29:25
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0