Site Meter

Innanför murarna




Första gången jag kom till Gotland och Visby var sommaren1967 tillsammans med mina föräldrar och lillasyster. Då bodde vi inhyrda i ett hus i Björkhaga utanför Klintehamn. Sedan dess är jag förälskad i Gotland och jag tycker att Visby är Sveriges vackraste stad....om jag inte räknar med Stockholm som ju är mina drömmars stad. Men Visby känns ändå som hemma på något sätt.

Staden är mycket gammal och man vet väl inte riktigt hur länge det bott människor på platsen. Den äldsta byggnaden är Kruttornet som uppfördes år 1151. Just vid detta kruttorn är ingången till staden när jag kommer från hamnen och ska bo på Lybska gränd, det är där som Sveriges vackraste parkeringsplats ligger.

  • Visby har 23 000 invånare, varav 2 600 innanför murarna.
  • Gotland är 17 mil lång och 5 mil bred
  • 57 600 invånare på ön.
  • Gotland har årligen 800 000 turister.
  • Visby innanför murarna blev 1995 med på UNESCO:s lista över världens kultur- och naturminnen.
  • Medeltidsveckan i Visby infaller alltid vecka 32.
  • Stockholmsveckan i Visby infaller alltid vecka 29. Om ni inte är under 25 år...håll er borta från Visby den veckan.
För min egen del trivs jag bäst i Visby just efter Medeltidsveckan. Inget ont om Medeltidsveckan men jag tycker att Visby är som vackrast när det inte är för mycket folk i gränderna.
Att sakta vandra runt i Visby är som meditation och klyschan att man känner historiens vingslag...är man nästan tvungen att använda här. Det är ett märkligt lugn över Visby i augusti, som om staden lagt sig till ro efter sommarens anstormning. Nu kan man ta sig fram som man vill och sitta på någon av torgets restauranger och äta gott på kvällarna eller fika sig fram på olika caféer under vandringen...utan att trängas.

Högst uppe i staden...ovanför domkyrkan är utsikten fantastiskt vacker. Där uppe ligger små hus som klättrar på branten och jag undrar just vilka som får möjlighet att bo där...med den vidunderliga havsutsikten.
Men mina favoritkvarter är ändå de som ligger mot botaniska och bort mot Nordeport.


Porten vid Kruttornet som alltid öppningen in till Visby..innanför murarna.


Härliga Lybska gränd med det perfekta läget. Några steg upp till Stora Torget, några steg till Botaniska och några steg till havet.


Gamla Apotekshuset vid Strandgatan-Lybska gränd.



Almedalen


Nytt för i år 2009 är Väktargången på muren nere vid havet.











S:t Hans konditori som jag besökt sedan 1967. På uteserveringen sitter man bland ruinerna.


Vid Torgkassen handlar man livsmedel uppe på torget.



Kommentarer
Postat av: Vallmon

Du är en äkta romantiker du...:)

2009-09-04 @ 20:20:09
Postat av: Anita

Tack för denna härliga och lärorika promenad i Visby. Och tack för härliga bilder. Skönt att se dig tillbaka. Hoppas du mår mycket bättre nu efter influensan.



Ha en skön helg!

2009-09-04 @ 21:11:10
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Hanna

I sinnet: Innanför murarna med Slottsträdgårsmästaren och utanför med Uffe.

2009-09-04 @ 21:33:14
Postat av: Trolda

Är det ALLTID blå Himmel på Gotland...!?? ;-) Åhhhh så UNDERBART det ser ut! Och att få avnjuta delikatessen utan alla dessa MÄNNISKOR! =D



Trolda - önskar god helg! =D

2009-09-04 @ 21:36:07
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vallmon: Någon gör mig till det...



Anita: Idag känns det ganska ok äntligen. Ha en skön helg själv.



Hanna: 1989 var året då Uffe släppte albumet ´´Utanför murarna´´. Själv är jag innanför murarna vartannat år...



Trolda: Ja...det är alltid blå himmel på Gotland! God Helg själv.

2009-09-04 @ 22:22:56
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: E

Nedräkningen har börjat..

2009-09-04 @ 22:59:25
URL: http://kajplats13.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

E: Ha en skön tid på ön!

2009-09-04 @ 23:21:11
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lena

Ja, att komma till Visby är att komma hem. Visby var min hemstad i sex år och jag längtar ständig.

2009-09-05 @ 07:15:25
Postat av: Pia

Fantastiskt vackert, mycket fina bilder! Skönt att du har hämtat dig nu!

2009-09-05 @ 07:25:20
Postat av: Ramona K

Nu längtar jag dit igen efter dessa stämningsfulla bilder.

Trevlig helg

2009-09-05 @ 08:47:14
Postat av: Monika

Jag flyr snart från Norrland och tror jag landar just i Visby... Om jag hittar en liten skrubb att bo i så...och en annan att arbeta i. Du är så välkommen då att hälsa på.

2009-09-05 @ 10:11:53
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: billan

Fint att få följa med på din resa och skönt att du verkar ha återvänt till livet igen!

Kantarellmacka blir det absolut här hos mig.

Önskar dig en trevlig match-kväll och en god fortsättning på helgen!

2009-09-05 @ 11:36:05
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Wenche

Takk for den herlige vandringen gjennom Visby, det fikk meg til å lengte tilbake. Vi var der i sommer, dessverre bare 3 netter. Hadde vi visst hvor fantastisk Gotland var hadde vi helt klart planlagt flere dager der.



Jeg må vel si at jeg nesten ble forelsket i Visby, og det er ikke noe tvil om at vi skal tilbake en eller flere ganger. Byen er utrolig koselig med hyggelig mennesker og for ikke snakke om alle blomstene som var overalt. Det varmer en hagegals hjerte :-) Og botanisk hage - et kapittel for seg!



Det kommer nok snart noen blogginnlegg hos meg fra de stedene vi besøkte på Gotland.



Ha en koselige helg :-)

2009-09-05 @ 15:06:10
URL: http://twinshage.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Jag förstår att du ständigt längtar.



Pia: Visby är tacksamt att fotografera...kunder lagt till 50 bilder ungefär.



Ramona K: Trevlig helg till dig också!



Monika: Ja det räcker med en skrubb att bo i men kanske inte att jobba i va?



billan: Ja nu laddar vi för matchen...både Sveriges och matchen i natt mellan Brasilien-Argentina.



Wenche: Ser fram mot ditt blogginlägg.

2009-09-05 @ 18:22:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: yrsa

Fint att du har kryat på dej, härliga bilder,den understa- är det tidig morgon eller kväll? absolut ett ställe att sätta på måste se- listan. jag tänker på pippi när jag ser dessa bilder.

det är nå fotboll på gång? själv lever jag i bobolls slutspelens tid..

2009-09-05 @ 20:50:04
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

yrsa: Paus i fotbollen. Sista bilden förställer kvällssol och varje kväll satt vi vid havet och såg solen gå ner. Se här http://gardener.blogg.se/2009/august/alla-dessa-solnedgangar.html

2009-09-05 @ 20:54:36
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: yrsa

oj oj ja, vackert, så man blir så där vemodig till sinnes

2009-09-05 @ 21:52:12
Postat av: Northofsweden

Det är lika fint fortfarande som när jag körde hoj där 1986. Bilderna tar andan ur en!

2009-09-05 @ 23:48:45
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Northofsweden: Ja Gotland och Visby förändras varsamt...

2009-09-06 @ 07:34:22
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0